پالایشگاه‌های نفت بندرعباس و تبریز از لیست ETF دولتی خارج شدند

  کد خبر: 2304993322

با وجود اینکه شمارش معکوس برای عرضه صندوق‌های ETF دولتی دوم وسوم شروع شده است، هر روز اخباری درباره تغییرات در نوع عرضه (خودرویی و فلزی یا پالایشی) و تعداد شرکت‌های موجود در مورد این صندوق‌ها منشتر می‌شود که در تازه‌ترین آنها دیروز ابوالقاسم شمسی‌جامخانه، معاون سازمان خصوصی‌سازی از خارج‌شدن دو شرکت پالایشی نفت بندرعباس و تبریز از لیست ETF دولتی خبر داد.

با توجه به تبصره ۲قانون بودجه ۹۹ دولت تصمیم گرفت باقی‌مانده سهام خود در شرکت‌های بورسی را در  قالب ۳صندوق «واسطه‌گری‌های مالی» (با نماد بورسی دارا یکم) ، «خودروسازی و صنایع فلزی» و «صنایع پالایش و پتروشیمی» (دارا دوم و سوم) به عموم مردم واگذار کند.

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله واسطه‌گری‌های مالی شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌ صادرات، بانک ملت و بانک تجارت بود که  با تخفیف ۲۰درصد است که در اردیبهشت۹۹ پذیره‌نویسی شد.

دو صندوق دیگر شامل صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله خودروسازی و صنایع فلزی شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در ایران خودرو، سایپا، شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه با تخفیف ۲۵درصد و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله صنایع پالایش و پتروشیمی شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران با ۲۰درصد تخفیف است که بر اساس اطلاع‌رسانی در حال آماده‌سازی برای پذیره‌نویسی هستند.

استفاده از تخفیف در سه صندوق یک‌بار برای همه ایرانیان امکانپذیر است

پس از اظهارنظرها در مورد احتمال عرضه‌نشدن ETFهای دوم و سوم در روز جمعه بود که مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم مجلس با توضیح برخی جزئیات طرح ارائه سهام عدالت به سه گروه بزرگ جامانده از دریافت این سهام که در مجلس تنظیم شده شده است، گفته بود: دولت نباید منابع باقی‌مانده سهام عدالت را به عناوین دیگر دربارار سرمایه عرضه کند.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی به خبرها و اظهار نظرها درباره احتمال تعویق یا تاخیر در واگذاری ۳ صندوق دولتی واکنش نشان داده و از عرضه بدون تاخیر و وقفه صندوق‌های دولتی پالایشگاهی، خودرویی و فلزی خبر داده بود.

پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان در صندوق ‌FTF ماندند

معاون سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته از خارج‌شدن دو شرکت پالایشگاهی بندرعباس و تبریز و باقی‌ماندن پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان خبر داد.

ابوالقاسم شمسی‌جامخانه به ایسنا، با اشاره به عرضه سهام دولت در قالب ETF، گفت: مقدماتETF پالایشی درحال انجام است. در این راستا تصمیم اولیه دولت چهار پالایشگاه تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس بود. درحال حاضر طبق مصوبه هیات واگذاری، ۲ تا از پالایشگاه‌ها بلوکی عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: پالایشگاه تبریز که آگهی شد و پالایشگاه بندر عباس هم به زودی آگهی می‌شود؛ بنابراین باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان، در قالب ETF پالایشی عرضه خواهد شد.

معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه سومین ETF صنایع فلزی و خودروسازی است، عنوان کرد: این صندوق شامل فولاد مبارکه و صنایع مس و سهام متعلق به دولت در سایپا و ایران خودرو است.

در حال انجام کارها و مکاتبات هستیم. سهام برخی از این شرکت‌ها در وثیقه بانک‌ها قرار دارند که از وزارت صمت تقاضا شد که وثیقه جایگرین تعیین کند. با توجه به اینکه در این راستا، مصوبه هیات وزیران وجود دارد امیدواریم با دستور وزیر صمت این کار سرعت بگیرد.

بر اساس این گزارش، شورای عالی بورس بر اساس قانون بودجه امسال و همچنین به استناد اصل ۴۴، در جلسه یازدهم فروردین ماه، سازوکار اجرایی واگذاری باقی‌مانده سهام دولتی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را تصویب کرد و این مصوبه شانزدهم فروردین ۱۳۹۹ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تقدیم معاون اول رئیس‌جمهوری شد.

خروج از نسخه موبایل