پتروشیمی کارون، اولین شرکت دانش‌بنیان گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس شد

  کد خبر: 06110067028

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، اعطای مجوز شرکت دانش‌بنیان به پتروشیمی کارون را اتفاقی بزرگ و مؤثر دانست و گفت با این مجوز و زمینه‌های موجود در پتروشیمی کارون، این پتروشیمی یک زیست‌بوم بزرگ و مؤثر را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، مراسم معرفی پتروشیمی کارون به‌عنوان اولین شرکت دانش‌بنیان گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پیش از ظهر امروز با حضور مدیران این گروه پتروشیمی و همچنین مدیران عامل بانک‌های ملت و صادرات، مدیران بانک تجارت و همچنین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و برخی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در سالن اجتماعات شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برگزار شد.

در این مراسم عبدالعلی علی عسکری، با اشاره به اعطای مجوز شرکت دانش‌بنیان به پتروشیمی کارون گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، معمولاً کوچک و متوسط است و اینکه شرکتی بزرگ مانند پتروشیمی کارون، دانش‌بنیان شود اتفاقاً مبارک و مؤثری است.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، تصریح کرد: تبدیل‌شدن پتروشیمی کارون به شرکت دانش‌بنیان در این مجموعه یک نشاط علمی ایجاد خواهد کرد و نتیجه آن ایجاد یک زیست‌بوم بزرگ و مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: این شرکت دانش‌بنیان، هم می‌تواند در سطح کشوری سرویس‌های تحقیقاتی ارائه دهد و همچنین از ظرفیت سایر شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند و هم‌افزایی این ظرفیت‌ها، ثمرات بسیار خوبی خواهد داشت.

علی عسکری تأکید کرد: این اقدام مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است که بارها مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند و گامی در جهت پایداری اقتصادی و بی‌اثر کردن تحریم‌هاست.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به این جمله سردار شهید سلیمانی که «میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم»، افزود: تحریم‌ها، فشارهای زیادی را آورد و تحریم مالی مصداق بارز جنایت جنگی و یک ظلم بزرگ است، اما علی‌رغم همه این مسائل، جوانان و مجاهدان ما از این تهدید، فرصت خلق کردند که نمونه آن گام‌های مؤثری است که در جهت خودکفایی در شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برداشته شده است.

وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش و اعتماد به دانش‌بنیان‌ها و تبدیل‌شدن به شرکت دانش‌بنیان می‌بایست در همه شرکت‌های گروه انجام شود، اظهار داشت: یکی از جبهه‌هایی که به صورت جدی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک مؤثر کند حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است و حرکت شرکت‌های گروه به این سمت، موجب افزایش ثروت و رشد اقتصادی کشور می‌شود و این کاری است که باید بشود تا به طراز جهانی برسیم.

علی عسکری خاطر نشان کرد: شرکت‌های گروه باید با اتکا به دانش‌بنیان‌ها، تولیداتی در کلاس جهانی، محصولاتی با کیفیت برتر و قیمتی مناسب و رقابتی و همراه با سرویس‌های جانبی در بازار داخلی و خارجی تولید و ارائه کنند و در جهت اهداف اقتصادی ملت ایران گام بردارند.

در این مراسم همچنین مدیرعامل پتروشیمی کارون با اشاره به سابقه بیش از صدساله صنعت نفت در ایران، گفت: تا سال‌ها روش ما در صنعت نفت برای درآمدزایی، اکتشاف نفت و فروش نفت بود و بعد از مقطعی به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت صنعت پتروشیمی به‌عنوان صنعتی درآمدزا با ارزش افزوده بالا برویم که این رویکرد در مقطع بعد از دفاع مقدس به صورت جدی تا امروز پیگیری شده است.

علیرضا صدیقی زاده تصریح کرد: با این سیاست، پتروشیمی‌های بزرگ در داخل کشور ساخته شده و بعد از آن شاهد بودیم که دیگران مدیریت قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی را بر عهده گرفتند و امروز به مرحله‌ای رسیدیم که تولیدات با تناژ بالا بدون در نظر گرفتن قیمت تمام شده‌ای که برای ما دارد، قیمتی بسیار پائین دارد و محصولات با تناژ پایین در پایین دست که در ابتدا تولید آن‌ها به صرفه نبود امروز با قیمتی بسیار بالا عرضه می‌شوند و بنابراین رفتن به سمت تولید این محصولات که در سبد مصرفی کالایی مردم هم جا دارند امروز نه‌تنها ضررده نیست که بسیار سودآور است.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در پتروشیمی کارون برای تولید گریدهای جدید محصولات و همچنین دانش‌بنیان شدن حرکت در مسیر سیاست تعیین شده از سوی رهبر انقلاب مبنی بر جلوگیری از خام فروشی است، گفت: امروز در دنیای غرب و شرق ۳۳۷ ماده از گاز و نفت تولید می‌شود که سهم ایران حدود ۳۰ ماده یعنی کمتر از ده درصد است و دلیل این عقب ماندگی نداشتن زیرساخت مناسب و دانش لازم است.

مدیرعامل پتروشیمی کارون ادامه داد: راه برون رفت از این وضعیت، دانش‌بنیان‌ها هستند؛ مدت‌هاست که وزارت علوم دانشجو تربیت می‌کند، اما این علم کجا مصرف می‌شود؟ در مرحله بعد شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری وزارت علوم و نهاد ریاست جمهوری برای نزدیک شدن دانشجویان به علوم کاربردی تشکیل شد، اما دانش‌بنیان هم از کمبود منابع مالی رنج می‌برند و مهم‌تر از آن شرکت‌های تولیدی و مؤثر به دانش‌بنیان‌ها اعتماد لازم را ندارند.

صدیقی زاده تأکید کرد: اعتماد، هزینه ریسک محسوب می‌شود و ما به‌عنوان تنها تولیدکننده کشور در صنعت پلی یورتان نه‌تنها هزینه این ریسک را پذیرفتیم و خودمان دانش‌بنیان شدیم که معتقدیم شرکت‌های دانش‌بنیان یک نقطه اتصال نیاز دارند و با این اقدام ما تبدیل به صنعت پتروشیمی کاربردی پلی یورتان شدیم و از امروز پتروشیمی کارون به سمت تبدیل‌شدن به یک دانشگاه کاربردی خواهد رفت.

وی ابراز امیدواری کرد که با این اقدام هم کرسی پلی یورتان در دانشگاه‌های معتبر کشور مانند دانشگاه شریف ایجاد شود و هم پتروشیمی کارون با قبول تزهای کارشناسی ارشد و دکترا زمینه را برای نوشتن فرمول یا اپلیکیشن‌هایی که امروز هزینه خرید این اپلیکیشن‌ها از خارج از کشور ساعتی ده میلیون تومان است فراهم کند و همه این کارها با مجوز دانش‌بنیانی که به کارون اعطا شده است، اتفاق خواهد افتاد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم هم در این مراسم با تبریک دریافت گواهینامه شرکت دانش‌بنیان توسط پتروشیمی کارون، اظهار داشت: مقام معظم رهبری یکی از بزرگ‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را شرکت‌های دانش‌بنیان می‌دانند، ما در کشور ۴۹ پارک علمی فناوری داریم که ۱۱ پارک، دانشگاهی است، ما ۲۲۳ مرکز رشد و ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور داریم، ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که حدود ۱۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های فناوری هستند.

وی در ادامه یکی از چالش‌های شرکت‌های تولیدی را تلاش برای بومی‌سازی فناوری‌ها عنوان کرد و گفت: وقتی ما بیشتر روی بومی‌سازی فناوری تمرکز می‌کنیم و از نوآوری غفلت می‌کنیم نتیجه‌اش این می‌شود که بعد از چند سال یک فناوری را بومی می‌کنیم اما بعد از مدت کوتاهی می‌بینیم با یک نوآوری جدید، فناوری جدیدتری ایجاد شده و همین مسئله موجب عقب ماندن ما می‌شود.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه تأکید ما تبدیل واحدهای فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان است و صندوق نوآوری و شکوفایی بیشترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهد، افزود: با تبدیل شرکت‌های فناور به دانش‌بنیان، ما خام فروشی نخواهیم کرد و بهره‌وری را بالاتر می‌بریم در یک نمونه فقط بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه دارو از حوزه پتروشیمی تأمین می‌شود که با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه شاهد بهره‌وری بالاتری خواهیم بود.

خیرالدین در ادامه پیشنهاد کرد که طرح میزبان با همکاری شرکت پتروشیمی کارون و گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس اجرا شود و در نتیجه آن علاوه بر شناسایی دانشجویان فعال و معرفی آن‌ها به پتروشیمی کارون و این گروه، زمینه را برای تحقیق و تألیف رسانه و تز دکتری و مقطع کارشناسی ارشد را در این پتروشیمی فراهم کنند.

به گفته معاون وزیر علوم حضور دانشجویان همزمان با تحصیل در صنعت موجب نیازسنجی و نیازآفرینی در حوزه صنعت پتروشیمی می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به فعال بودن بیش از ۶۷۰ پارک پتروشیمی در چین که ۴۰ درصد صنعت پتروشیمی جهان را در اختیار دارد و همچنین فعال بودن ۶۰ پارک شیمیایی در آلمان و سه پارک شیمیایی در عربستان، ایجاد پارک شیمیایی در ایران را یک ضرورت دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، «اولین پارک شیمیایی ایران» یا «شیمی شهر» ایجاد شود.

گفتنی است در پایان این مراسم از مجوز دانش‌بنیان شرکت پتروشیمی کارون رونمایی شد.

خروج از نسخه موبایل