پرداخت ۸۱درصد مطالبات گندمکاران و ۶۵درصد کلزاکاران

  کد خبر: 31030033685

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از پرداخت ۸۱درصد از مطالبات گندمکاران و ۶۵درصد از مطالبات کلزاکاران در قالب خرید تضمینی از سوی دولت خبر داد.

مرتضی سعادتی‌کیا در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه تا امروز ۲میلیون و ۶۸۰هزار تن گندم در ۲۹استان از کشاورزان خریداری شده است، اظهار کرد: ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان ۱۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است، این گندم‌ها از ۱۸۴هزار کشاورز در قالب ۴۹۶هزار محموله تحویل گرفته شده است.

او ادامه داد: فایل‌های پرداخت شده بهای گندم‌های دریافتی از سوی بانک‌های عامل، ۱۰هزار و ۶۳۰میلیارد تومان، معادل ۸۱درصد از مطالبات است و گندمکارانی که محصول خود را تا ۲۰خرداد تحویل داده‌اند بهای محصول خود را ۱۰۰درصد دریافت کرده‌اند.

سعادتی‌کیا با تاکید بر اینکه این مقدار خرید در ۵۸۴ مرکز در استان‌های سراسر کشور انجام شده، افزود: تاکنون استان خوزستان با تحویل یک میلیون و ۸۳هزار تن گندم در رتبه اول و استان گلستان با ۴۱۶هزار تن و استان فارس با ۳۶۸هزار تن در رتبه دوم تا سوم کشور قرار دارند.

به گفته او از مجموع گندم‌های خریداری شده از کشاورزان ۶هزار و ۶۰۰ تن آن گندم دوروم است که مورد استفاده صنایع تولید ماکارونی قرار می‌گیرد.

سعادتی‌کیا یادآور شد: علاوه بر خرید تضمینی مقدار یاد شده از سوی دولت، ۱۰۰هزار تن از گندم‌ها در سالجاری از سوی بخش خصوصی به صورت توافقی از کشاورزان خریداری شده است.

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره آخرین وضع خرید و پرداخت مطالبات کلزاکاران نیز اظهار کرد: تا امروز ۱۱۰هزار تن دانه روغنی کلزا به ارزش یک هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان از کشاورزان در ۲۱ استان خریداری شده است.

سعادتی‌کیا ادامه داد: از این میزان یک هزار و ۱۳میلیارد تومان فایل به بانک‌های عامل برای پرداخت مطالبات ارسال شده که ۷۳۳ میلیارد تومان آن معادل ۶۵درصد ارزش فایل‌های ارسالی، به کشاورزان پرداخت شده است.

او تعداد مراکزی که در حال خرید دانه روغنی کلزا از کشاورزان هستند را ۱۰۷ مرکز عنوان کرد و افزود: از لحاظ میزان خرید دانه کلزا استان گلستان با ۶۳هزار و ۵۰۰ تن، خوزستان با ۱۹هزار و ۵۰۰ تن و مازندران با ۷هزار و ۷۰۰تن در رتبه اول تا سوم کشور قرار دارند.

سعادتی‌کیا یادآور شد: تمامی مطالبات کشاورزانی که فایل‌های آن‌ها تا ۱۴۰۰.۳.۷ به بانک‌ها ارسال شده، پرداخت شده است.

او پرداخت مابقی مطالبات کلزاکاران از سوی دولت را به محض تامین نقدینگی اعلام کرد.

سعادتی‌کیا تصریح کرد: علاوه بر حجم خرید تضمینی دانه کلزا از سوی دولت، ۱۱۱هزار تن از کلزای تولیدی در سالجاری با نرخ توافقی در قالب کشاورزی قراردادی از سوی بخش خصوصی از کشاورزان خریداری شده است.

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از واریز یک هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران به حسابشان در روز جاری خبر داد و افزود: با این واریز فایل‌های پرداخت بانکی گندمکاران تا ۲۴ خرداد تسویه خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل