پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه بانک مرکزی اروپا 

  کد خبر: 19060045580

ترجمه: محمود نواب مطلق

بانک مرکزی اروپا به‌تدریج خرید اوراق بهادار را کاهش می‌دهد و پس از یک سال و نیم که از وضع بحرانی کرونا می‌گذرد به بهبود شاخص‌های اقتصادی امیدوار است.

این بانک در اطلاعیه‌ای که  پنجشنبه ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور)  منتشر کرد کاهش خرید اوراق قرضه بهادار در بازارهای مختلف را اعلام کرد. در این اطلاعیه همچنین آمده است این بانک در نظر دارد به مواضع قبل از دوران بحران کرونا خود در زمینه‌های اقتصادی بازگردد و اقدامات فوق‌العاده این دوران را متوقف کند.

شورای مدیران این بانک بر این باورند که «اوضاع مالی به گونه شده است که امکان کاهش خرید اوراق قرضه بهادار در بازارهای مختلف برای این بانک مهیاست و دیگر نیاز به خریدهای فوری در چارچوب برنامه خریدهای فوری اوراق قرضه  برای مقابله با بحران کرونا وجود ندارد.» این برنامه در ماه مارس سال ۲۰۲۰ ( فروردین ۱۳۹۹)  با پیش‌بینی تأمین یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون یورو تصویب شد.

بر اساس تأکیدات کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا،  اعلام کاهش خرید اوراق قرضه زمانی صورت می‌پذیرد که شاخص‌های اقتصادی در منطقه یورو بهتر شده اند. او در این باره گفت: «انتظار داریم فعالیت‌های اقتصادی  تا پایان سال نسبت به زمان قبل از شروع کرونا افزایش یابد.

بیش از ۷۰ درصد از افراد بالغ و بزرگسال واکسن زده‌اند و همین امر از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی را به نحو معناداری  تسهیل کرده است. بدین ترتیب  مصرف‌کنندگان می توانند بیشتر پول خرج کنند و تولید‌کنندگان هم می‌توانند بیشتر محصول تولید کنند.»

بانک مرکزی اروپا

 بانک مرکزی اروپا، همچنین رشد بالای  اقتصادی را پیش‌بینی کرده است. این مؤسسه پولی، رشد ۵ درصدی را در مقابل رشد اعلام شده قبلی ۶/۴ درصد پیش بینی می‌کند که یک جهش اقتصادی قطعی پس از یک سال رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۰ (زمستان ۱۳۹۸ تا زمستان ۱۳۹۹).

در این حال بانک مرکزی اروپا تورم ۲/۲ درصدی را نیز برای سال ۲۰۲۱ (زمستان ۱۳۹۹- زمستان ۱۴۰۰) پیش‌بینی می‌کند. اما کرسیتین لاگارد این اطمینان خاطر را هم داد که «افزایش قیمت‌های فعلی حتما موقت هستند.» در انتها بانک مرکزی اروپا بر این نکته تأکید کرد که نرخ سود اصلی خود را تغییر  نمی‌دهد. اجلاس بعدی مدیران پولی منطقه یورو در ماه دسامبر (آذر) برگزار می‌شود.

منبع‌: یورونیوز

خروج از نسخه موبایل