پیش‌بینی چالش‌های اقتصادی سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱)

  کد خبر: 14100063907

ترجمه: محمود نواب مطلق

اجلاس اقتصاد جهانی داووس سوئیس که بنا بود از ۱۷تا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۲(۲۷دی تا اول بهمن۱۴۰۰) بر گزار شود به دلیل شیوع سویه جدید اُمیکرون به اوایل تابستان موکول شد.

ژان میشل بِزا، خبرنگار نشریه لوموند معتقد است داده‎ های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی به قدری نامشخص هستند که فعالان اقتصادی نمی‎توانند برای ۱۲ ماه آینده برنامه‎ریزی‎های مورد نیازشان را انجام دهند.

به دلیل فائق آمدن اُمیکرون بر اجلاس داووس رهبران سیاسی، مدیران شرکت‎های چند ملیتی و بخش خصوصی به صورت غیرحضوری درباره «وضع جهان و یافتن راه حل برای مهمترین مسائل فوری و ضروری آن»  که برنامه‎ای سنگین و پر بار است به تبادل نظر خواهند پرداخت.

اما چگونه این امر با داده ‎های نامشخص ممکن خواهد شد. از کوه ‎های سوئیس به «نینگبو» در چین می‎رویم. در نیمه اوت ۲۰۲۱(اواخرمرداد۱۴۰۰) پکن یکی از مهمترین بنادر خود را به دلیل سیاست ریشه‎کنی کرونا تعطیل کرد.

این امر ضربه سنگینی در تأمین مواد مورد نیاز وارد کرد. نیمه دسامبر۲۰۲۱( اواخر آذر۱۴۰۰) جمعیت ۱۳ میلیونی شهر شیان قرنطینه می‎ شوند.

قطعا قطب‎ های حساس اقتصادی دیگر چین نیز در آینده به همین وضع دچار خواهند شد. بازگشت احتمالی محدودیت‎های شدید کرونایی به «کارخانه جهان» عواقب فاجعه ‎باری برای رشد اقتصادی خواهد داشت.

بر اساس برآورد نشریه اقتصادی بلومبرگ رشد ۷/۵ درصدی ضعیف ‎ترین نرخ طی سه دهه گذشته (به جز سال۲۰۲۰)(۱۳۹۹) بوده است. حال اگر همین رشد ضعیف به ۳درصد تبدیل شود ضربه سنگینی بر اقتصاد جهانی وارد خواهد شد.

صرف نظر از نهادهای بین‎المللی، فعالان اقتصادی بر اساس داده ‎های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی بسیار نامشخص، پر نوسان و متزلزل می‎توانند تحرکات خود را برنامه‎ ریزی کنند.

در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) میزان فعالیت اقتصادی بیش از حد کاهش یافت و به منفی ۱/۳ درصد رسید. کاهشی که بیش از حد تصور بود. یکسال بعد با ازسرگیری فعالیت‎های اقتصادی به رشدی سریع و غافلگیرکننده به میزان مثبت ۹/۵ درصد دست یافت.

درآمد خانوار به نسبت قبل از بحران کرونا افزایش یافته است و به جز بخش خودرو سایر تولیدات صنعتی مورد حمایت هستند. اما در سال ۲۰۲۲ سویه جدید اُمیکرون بر پیش‎ بینی‎ های اقتصادی شدیدا سایه افکنده است.

البته کسی به خود اجازه نمی‎دهد به اعمال محدودیت‎ های شدید فکر کند. حتی برخی براین باورند که میزان مرگ و میر سویه جدید کمتر است. به هرحال همین پیش‎ بینی ‎های متزلزل در امر اقتصاد بسیار خسارت‎بار است.

سازمان جهانی بهداشت نیز از چند سال قبل نگران بروز یک همه ‎گیری شدید تنفسی بوده است. انواع مسافرت‎ها، تمرکز فعالیت‎ها در شهرها و همزیستی ‎های انسان با حیوانات همگی منجر به ظهور انواعی جدید از بیماری‎های ناشناخته شده ‎اند.

نهایتا جهان با کرونا مواجه شد که میزان مرگ و میر آن با سایر بیماری‎ های شناخته شده کشنده از جمله سارس خاورمیانه، اِبولا و تب ماربورگ تفاوت چندانی نداشت.

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل