پیش‌بینی کارشناسان از آینده بازار ارز / دلار صعودی می‌شود؟

  کد خبر: 30080056615

بازار ارز این روزها روند کاهشی دارد با وجود این برخی کارشناسان معتقدند، ادامه کنترل قیمت دلار با ارزپاشی ممکن نیست و اگر مذاکرات فرسایشی شود، امکان رسیدن نرخ اسکناس آمریکایی به ۴۲ هزار تومان نیز وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار ارز این روزهای سیگنال‌های متناقضی را دریافت می‌کند اما روند آن فعلا کاهشی است.

با وجو این، برخی کارشناسان بازارهای مالی در روزهای گذشته در لایوهای اینستاگرامی تجارت‌نیوز تاکید کرده‌اند نمی‌توان روند کنونی کنترل قیمت دلار را در درازمدت ادامه داد.

نظر برخی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

مسعودی: بدون توافق، دلار ۴۲ هزار تومان می‌شود

وحید مسعودی ، کارشناس بازارهای مالی به تاثیر مذاکرات در آینده بازار ارز اشاره کرد و گفت: چه توافقی حاصل شود و چه نشود، دلار در بازه‌زمانی حدود دو ساله روند صعودی دارد.

او افزود: اگر توافق شود، قیمت دلار اصلاح دارد ولی دوباره صعودی می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر مذاکرات فرسایشی باشد و توافقی حاصل نشود، دلار تا قبل از تابستان ۱۴۰۱، می‌تواند به ۳۲ یا ۳۳ هزار تومان نیز برسد.

در درازمدت دلار ۴۰ تا ۴۲ هزار تومانی قابل تحقق است.

به گفته مسعودی، کف قیمت دلار ۲۵ هزار تومان است.

علی طباطبایی دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز ارزش ذاتی دلار را ۳۵ هزار تومان دانست و افزود: افت قابل توجه قیمت دلار در بازه زمانی کوتاه، بعید است.

او افزود: برخی کارشناسان احتمال دلار ۲۵ هزار تومانی را مطرح کردند اما احتمال آن کاهش یافته است. حتی گفته می‌شود دولت نیز بودجه ۱۴۰۱ را بر مبنای دلار ۲۳ هزار تومانی می‌بندند.

توافق تاثیر کوتاه‌مدت ندارد

این کارشناس بازارهای مالی گفت: توافق باید انجام شود اما نمی‌توان انتظار داشت در فاصله کوتاه روی قیمت دلار اثر بگذارد. چرا که به یک یا دو سال فرصت نیاز است که رفع تحریم تاثیر خود را در صادرات کشور نشان دهد.

به گفته طباطبائی، فقط ممکن است از نظر روانی روی بازارها تاثیر بگذارد و امیدواری برای کاهش تورم ایجاد کند.

دلار به سمت ۳۵ هزار تومان می‌رود

او گفت: دلار کمتر از ۳۵ هزار تومانی با ارزپاشی امکان‌پذیر شده است و احتمالا در ماه‌های آینده قیمت دلار به این سمت می‌رود.

به گفته این کارشناس، منابع بلوکه شده نیز از قبل به شکل چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی، خرج شده است و تاثیری بر بازار نمی‌گذارد.

همچنین امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی قدرت خرید مردم را در بحث دلار بسیار موثر دانست و گفت: در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ کشور حجم بالایی نفت را با قیمت قابل توجهی به فروش رساند اما این موضوع تاثیر چندانی بر زندگی مردم نگذاشت.

او افزود: در آن دوره تولید ناخالص داخلی افزایش یافت اما پولی به دست مردم نرسید و سفره مردم کوچک‌تر شد.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: اکنون هم با آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ چرا که کشور خرج‌های زیادی دارد و چنین مبالغی دلار را به ۱۵ هزار دلار نمی‌رساند.

کنترل قیمت با ارزپاشی ممکن نیست

نام‌آور، ادامه داد: در کشوری که همه امورات به نفت بستگی دارد؛ هر اتفاقی دلار را تغییر می‌دهد.

گاهی پول وجود دارد و دولت‌ها قیمت‌ها را با ارزپاشی کنترل می‌کنند. همین اتفاق در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ رخ داد اما در شرایط فعلی، چنین امکانی محدود است.

او افزود: بر اساس گزارش‌های منتشر نشده از خزانه‌داری کل کشور، در ۵ ماهه اول سال جاری، اگر قرار بوده است دولت ۱۰۰ واحد نفت به فروش برساند، تنها ۹ واحد در عمل فروخته شده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، در چنین شرایطی دولت پولی برای ارزپاشی در اختیار ندارد.

خروج از نسخه موبایل