پیش بینی بازار مسکن تا پایان امسال

  کد خبر: 16080053389

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با پیش‌بینی تداوم ثبات قیمت‌ در بازار مسکن برای ماه‌های پایانی امسال، گفت: آغاز فرآیند ثبت‌نام برای واحدهای نهضت ملی مسکن یکی از عوامل کاهش انتظارات تورمی در بازار مسکن است.

به گزارش ایرنا، بازار مسکن پایتخت پاییز امسال را بدون تغییر و جهش قیمتی پشت سرگذاشت و قیمت هر متر مربع خانه در مهر امسال نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرد و از متری ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان به ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان رسید و افت ۲ دهم درصدی را ثبت کرد.

پاییز و تابستان دو سال گذشته، قیمت خانه هم‌زمان با رکود، رشد می‌کرد و افت معاملات نیز تاثیری در توقف رشد قیمت‌ها نداشت. اما کاهش ۲ دهم درصدی قیمت خانه در مهرماه  امسال چراغ سبزی به اجرای جدیدترین بخش از سبد حمایتی دولت در حوزه مسکن به عنوان «طرح نهضت ملی» است.

ماه‌های پایانی تابستان امسال، طرح ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی کلید خورد که این سیگنال را به بازار داد که کسری عرضه در حال جبران است و دولت برنامه جدی برای افزایش ساخت‌و ساز دارد.

شهریور امسال در گزارشی پیش‌بینی کرد که افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن در آستانه ورود به ۶ ماه دوم سال دور از انتظار است و رونمایی از برنامه اجرایی طرح ساخت میلیونی مسکن نیز می‌تواند در تداوم این روند تاثیرگذار باشد.

اکنون واسطه‌های ملکی از توقف رشد هیجانی قیمت مسکن در مناطق شمال شهر پایتخت خبر می‌دهند که علاوه بر اشباع قیمت‌ها، ناشی از انتظار برای افزایش عرضه مسکن است.

قیمت خانه‌های پایتخت در آخرین روزهای سال ۹۹ به‌طور متوسط ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان معامله می‌شد که در مهرماه ۱۴۰۰ به ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان رسیده که حاکی از رشد ۴.۵ درصدی در مدت هفت ماه است.

همین شیب آرام رشد قیمت‌ها نیز در مهرماه امسال متوقف شد و حتی در بسیاری از مناطق پایتخت، کاهش قیمت‌ها نیز به ثبت رسید.

در همین زمینه، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه آغاز فرآیند ثبت‌نام برای واحدهای نهضت ملی مسکن از عوامل کاهش انتظارات تورمی در بازار مسکن است، گفت: انتظار رشد قیمت‌ها را در بخش خانه‌های لوکس نداریم و قیمت مسکن تولیدی برای دهک‌های پایین جامعه هم به عوامل متعددی ارتباط دارد.

«سیدمحمد مرتضوی» افزود: آنچه که به عنوان افزایش و نوسانات قیمت از آن نام می‌بریم حاصل چند شاخص و توجه به چند فاکتور مهم است. نخستین نکته، بحث قیمت تمام‌شده مسکن است که روی تورم بخش مسکن تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اکنون در بازار خرید و فروش مسکن، دو گونه ملک وجود دارد، گفت: یکی مسکن لوکس است که برای اقشار مرفه تولید می‌شود؛ برای آن دسته از افرادی که توان مالی بالایی دارند و در هر زمانی می‌توانند مسکن بخرند.

این فعال بخش مسکن با بیان اینکه مسکن لوکس با حاشیه سود نسبتا بالایی تولید و عرضه می‌شود، ادامه‌داد: با این حال با توجه به رکود بازار مسکن و رکود در معاملات، خیلی جای افزایش قیمت ندارد و افزایشی در ماه‌های آینده در این بخش بازار نخواهیم داشت.

مرتضوی گفت: بخش دوم خانه‌هایی است که در طرح جهش مسکن به آن توجه شده است و برای دهک‌های پایین و کم‌برخوردار تولید می‌شود که به‌طور طبیعی ارتباط مستقیمی با قیمت تمام شده مسکن دارد.

این کارشناس بخش مسکن ادامه‌داد: از آنجایی که حاشیه سود در تولید این نوع مسکن برای انبوه‌سازان بسیار پایین است، اگر قیمت تمام شده مسکن بالا رود هیچ راهی جز افزایش قیمت وجود ندارد.

بر این اساس چنان‌چه در ماه‌های آینده شیب تورم به همین صورت باشد، متناسب با تورم افزایش قیمت تمام شده خواهیم داشت و متناسب با آن روی قیمت فروش واحدها تاثیر مستقیم خواهد داشت.

وی گفت: چنان‌چه بتوانیم تورم را مهار کنیم که به تحولات اقتصادی و سیاسی بستگی دارد، می‌توانیم شاهد تثبیت قیمت باشیم.

مرتضوی به افزایش تسهیلات مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش قیمت‌ مسکن حکایت از این می‌کرد که نیاز به تحول جدی در رقم پرداخت تسهیلات مسکن داریم، اکنون دولت درحال افزایش تسهیلات است که تصمیم بسیار خوبی است.

وی خاطرنشان‌کرد: اگر تزریق تسهیلات به بخش مسکن خیلی شدید و به یک‌باره باشد، این خلق پول می‌تواند نزد خریدار به تورم منجر شده و انتظار فروشندگان را افزایش دهد و برای افراد سودجو که همیشه در بازار دخالت می‌کنند هم فرصت خوبی باشد.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان بیان‌داشت: بنابراین کنترل و مدیریت در تزریق تسهیلات مسکن به بازار مسکن برای مهار تورم، نیاز است.

خروج از نسخه موبایل