چراغ سبز اتحادیه اروپا به قرص‌های آمریکایی ضدکرونا

  کد خبر: 14080053012

تنظیم‌کننده مقرارت اتحادیه اروپا اعلام کرده است، آمادگی دارد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده از داروی ضد کرونای تولیدی شرکت «مرک» آمریکا را برای مصرف اورژانسی توصیه کند. این دارو در انگلستان مجوزاستفاده را دریافت کرده بود و آژانس اروپایی دارو از ۴ نوامبر(۱۳ آبان) راه را برای استفاده از این دارو باز کرده است.

 مقامات اروپایی تلاش می کنند به بررسی های نهایی بر روی این دارو را که طی هفته گذشته آغاز شده است، قبل از ورود به بازاراتحادیه اروپا شتاب بخشند. این درحالیست که اروپا با موج گسترده جدیدی از بیماری کرونا مواجه شده است.

مارکو کاوالری، مسئول راهبرد واکسن در آژانس اروپایی دارو اعلام کرد: «ما آمادگی داریم تا بررسی‌های خودرا به منظور گرفتن مجوز استفاده از این دارو در کوتاهترین زمان انجام دهیم؛ اما هنوز نمی‌توانیم تاریخ مشخصی را اعلام کنیم. البته به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام می کنیم در وضع اورژانسی می‌توانند از این داروی جدید ضد ویروس کرونا استفاده کنند.»

تنظیم‌کننده مقررات اروپا که در آمستردام مستقر است نمی‌تواند برای  استفاده اورژانسی از این دارو در تمام اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد. بنابراین صرفا می تواند به تک‌تک اعضا توصیه کند.

انگلستان اولین کشوریست که مجوزاستفاده از «مولنوپیراویر»، داروی جدید ضد ویروس کرونای تولید شرکت مرک آمریکایی را  به عنوانی ابزاری مؤثر برای مبارزه با همه گیری کرونا صادر کرده است.

بر اساس پژوهشی که شرکت «مرک» با نام تجاری ام.‌اس.‌دی. در خارج از آمریکا انجام داده است کسانی که آزمایش کرونای آنها مثبت شده است با استفاده از این دارو تا ۵۰ درصد کمتر در معرض بستری شدن در بیمارستان قرار می‌گیرند. آژانس اروپایی دارو از مردم اروپا خواسته است برای مقابله با موج چهارم کرونا در این قاره هرچه سریع‌تر برای واکسیناسیون اقدام کنند.

سازمان جهانی بهداشت روز۴نوامبر (۱۳آبان)  نیز از آهنگ سریع انتشار ویروس کرونا در اروپا به‌شدت ابراز نگرانی کرده است. در همین روز کشور آلمان رکورد ابتلا به کرونا را شکست. فرگوس سوئینی، رئیس گروه مطالعاتی آژانس اروپایی دارو، در این خصوص می گوید: «وضع همه‌گیری کرونا در اروپا بسیار نگران‌کننده شده است. همه باید واکسینه شوند و این امر بسیار حیاتیست؛ چراکه تا همه واکسینه نشوند امکان مصونیت در برابر این بیماری برای همه فراهم نمی‌شود.»

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل