چراغ سبز چین به رمزارزهای دیجیتال پس از ۴ سال

  کد خبر: 31010023052

قانون‌گذاری درباره رمزارزها از سوی پکن می‌تواند یک جهش عظیم دیگر ایجاد کند

مترجم: علی اسدی خمامی

بانک مرکزی چین اکنون از بیت‌کوین به عنوان یک جایگزین سرمایه‌گذاری نام می‌برد؛ اتفاقی که تغییر موضع قابل توجه پکن بعد از حمله چهار سال پیش  به انتشار و مبادله رمزارز‌های دیجیتال به شمار می‌رود.

فعالان این صنعت اظهار نظرهای جدید را پیشرو تعبیر کردند و با دقت تغییرات قوانین مربوط به این حوزه را از سوی بانک مرکزی چین پیگیری می‌کنند.

«لی‌ بو»، معاون بانک مرکزی جمهوری خلق چین، روز یکشنبه گفت: «ما به بیت‌کوین و ستیبل‌کوین به عنوان دارایی‌های دیجیتال توجه داریم. این‌ها جایگزین‌های سرمایه‌گذاری هستند.»

او افزود: « آن‌ها (رمزارزهای دیجیتال) فی‌النفسه ارز نیستند، بنابراین نقش اصلی که ما برای دارایی‌های دیجیتال در نظر گرفته‌ایم، نقش جایگزین سرمایه‌گذاری است.»

بر اساس داده‌های «کوین دسک»، بعد از این اظهار نظرها بیت‌کوین حدود ۲ درصد رشد داشت و ارزش آن به ۵۷ هزار و ۱۳۴.۰۴ دلار رسید.

چین پیشتر یکی از بزرگترین خریداران جهانی بیت‌کوین به شمار می‌رفت؛ اما در سال ۲۰۱۷  آنچه را عرضه اولیه سکه خوانده می‌شود و با انتشار رمزهای دیجیتال، راهکاری برای افزایش نقدینگی بنگاه‌های رمزارز دیجیتال محسوب می‌شود، ممنوع کرد. در همان سال مقامات، صرافی‌های رمزارزهای دیجیتال در چین را تعطیل کردند. این اقدامات به دنبال ایجاد نگرانی‌هایی درباره ثبات مالی رخ دادند.

لی در این باره گفت: «بسیاری از کشورها، از جمله چین  هنوز به رمزارزها به عنوان جایگزین سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند و به این فکر می‌کنند که این نگاه به چه زمینه‌های قانونی نیاز دارد. به منظور جلوگیری از احتکار این رمزارزها که به ریسک‌های جدی ثبات مالی منجر خواهد شد، لازم است قوانینی، ولو حداقلی تصویب شود.»

او اضافه کرد که بانک مرکزی قوانین فعلی خود درباره رمزارزهای دیجیتال را حفظ خواهد کرد.

اظهار نظرهای اخیر «لی» احتمال یک تغییر بالقوه در لحن بانک مرکزی جمهوری خلق چین را پررنگ می‌کند.

«فلکس یانگ» مدیرعامل و بنیانگذار «بابل فاینانس» که یک شرکت خدمات رمزارز است، در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی این اظهار نظرات را رو به‌ جلو توصیف‌کرد.

«ویجای آیار»، رئیس توسعه کسب‌وکار صرافی رمزارز دیجیتال «لونو» نیز گفت: « به نظرم این (اظهارنظرات) قابل توجه و قطعا متفاوت از بیانیه‌ها و مواضع آن‌ها درباره رمز ارزهای عمومی است.»

به نظر می‌رسد که بیت‌کوین در جهان تبادلات مالی به یک امر روزمره بدل شده و توجه سرمایه‌گذاران نهادی را جلب کرده است. شرکت‌های بزرگ مانند تسلا و اسکوار در ایالات متحده آمریکا مقادیر زیادی بیت‌کوین خریداری کرده‌اند. قیمت این رمزارز دیجیتال در سال جاری ۹۵ درصد رشد کرده است و هفته گذشته نیز رکورد ۶۴ هزار دلار در ازای هر بیتکوین را شکست.

ایار در این باره گفت: « دولت‌ها درک کرده‌اند که رمز ارز دیجیتال یک سرمایه زنده، پایدار و در حال رشد است که نیاز به قانون‌گذاری دارد. قانون‌گذاری درباره رمزارزها از سوی چین، می‌تواند یک جهش عظیم دیگر را در چین و در کل جهان ایجاد کند.»

چین در حال توسعه یک ارز دیجیتال داخلی با نام یوان دیجیتال است. این ارز یک رمزارز نیست و با بیت‌کوین متفاوت است. این یوان دیجیتال را بانک مرکزی جمهوری خلق چین منتشر خواهد شد و هدف آن جایگزینی سکه و اسکناس در معاملات است.

چین اکنون این ارز دیجیتال را در شهرهای بزرگ مورد آزمایش قرار داده است. لی می‌گوید که بانک مرکزی ممکن است این ارز را در اختیار بازدیدکنندگان خارجی المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ قرار دهد و از این طریق نیز آن را آزمایش کند.

منبع: CNBC

خروج از نسخه موبایل