چرایی تشکیل صف خرید برای سهام دارویی در پایان معاملات دیروز

  کد خبر: 1808996084

مسعود وطنخواه

پس از چند هفته‌ای که خبری از صف‌های خرید در یکی از گروه‌های بورسی نبود. در یک ساعت پایانی معاملات روز گذشته همه نمادهای گروه دارویی به جز یکی با استقبال خریداران مواجه شدند؛ به طوری‌که از صف فروش این نمادها به صف خرید تبدیل شد.

بازار بورس اولین بازاری بود که سقوط خود را از چند ماه قبل آغاز کرد و به گفته بیشتر کارشناسان اکنون نمادهای پرپتانسیل خوبی در بورس برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. یکی از گروه‌های پیش‌قراول کاهش قیمت در بورس دارویی‌ها بودند.

افت نمادهای دارویی از آنجا شروع شد که پس از افزایش نرخ ارز، به دلیل تامین نشدن ارز مواد اولیه موردنیازشان با ارز ۴۲۰۰، این گروه نتوانستند به دلیل قیمت‌گذاری دستوری افزایش نرخ‌های لازم را برای فروش به‌دست آورند که همین امر سبب افزایش بهای تمام‌شده از یک‌سو و کاهش سود عملیاتی شرکت‌های دارویی از سوی دیگر شد.

از زمان شروع مشکلات این گروه همواره شایعاتی در مورد احتمال افزایش نرخ ارز ۴۲۰۰ مطرح بود و انتشار اخباری افزایش نرخ ارز تا محدوده ۱۰ هزار تومان برای گروه دارویی در بازار سرمایه دیروز سبب شد در یک ساعت پایانی زمان معاملات در حالی صف‌های خرید برای شرکت‌های دارویی تشکیل شود که تا ساعت ۱۱ نمادهای دارویی به دلیل عرضه‌های زیاد دارای صف فروش بودند.

اما این شایعه پس از پایان زمان معاملات دیروز تکذیب شد. خبرگزاری ایسنا به نقل از مسئولان مربوط اعلام کرد به تازگی تصمیمی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو اتخاذ نشده است و حذف کامل این ارز دولتی برای واردات دارو صحت ندارد.

خروج آمریکا از برجام سبب کاهش فروش نفت و صاردات غیرنفتی شده بود که همین امر مشکلات ارزی زیادی را برای کشور ایجاد کرده بود. کمبود ارز در بازار داخل و افزایش هزینه‌های حمل و نقل پول به دلیل اجرایی شدن تحریم‌های یک‌سویه از جانب آمریکا به افزایش بهای تمام‌شده محصولات و به تبع آن کاهش قدرت رقابت منجر شده بود.

مشکلات کمبود ارز در بازار داخل به تدریج سبب افزایش نرخ ارز به صورت حبابی شد تا آنجا که گروهی از فعالان انتظارات آتی خود را بر اساس پیروزی ترامپ برنامه‌ریزی کرده بودند. ناگفته نماند کاندیدای جمهوری‌خواه وعده داده بود که در صورت رسیدن به رئیس‌جمهوری آمریکا در دور دوم اوضاع ورود ارز به ایران را سخت‌تر کند.

اکنون که پیش‌بینی برنده شدن حزب جمهوری‌ اشتباه ازآب درآمده است. در بازار ارز شاهد تخلیه حباب قیمتی نرخ ارز هستیم. رئیس بانک مرکزی نیز تخلیه انتظارات متراکم‌شده در بازار ارز را طبیعی دانسته است.

رشد تورم چند رقمی چند ماه گذشته عموم سرمایه‌گذاران را وادار کرده بود که برای حفظ قدرت خریدشان در بازاهای موازی طلا، ماشین، مسکن، بورس و… سرمایه‎گذاری کنند. حال با تغییر به دلیل رشد ارزش ریال رویکرد جریان معکوسی را شاهدیم؛ به طوری‌که اکنون عموم مردم به دنبال نقد کردن دارایی‌های خود یا پیدا کردن راه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند.

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته با کاهش ۲۲هزار و ۴۰۱واحدی در سطح یک‌میلیون و ۲۴۰هزار واحد ایستاد. محدوده یک میلیون و ۲۰۰ تا یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار واحد یکی از سطوحی است که کارشناسان آن را حمایت مهم قلمداد می‌کنند که می‌تواند سبب بازگشت شاخص شود.

براساس معاملات روز گذشته بیش از دو میلیارد و ۳۴۷میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۲هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با دو هزار و ۷۰۸ واحد کاهش به ۳۶۸هزار و ۸۶۶واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با هزار و ۷۷۳واحد کاهش به ۲۴۱هزار و ۵۹۹واحد رسیدند.

خروج از نسخه موبایل