چین با آمریکا برای آزادسازی ذخایر نفتی به توافق رسید

  کد خبر: 25100065293

ترجمه: سلیم حیدری

منابع به رویترز گفته‎اند که چین قرار است نفت خام را از ذخایر استراتژیک خود در حدود تعطیلات سال نو قمری (که از اول فوریه آغاز می‎ شود) آزاد کند. این تصمیم به عنوان بخشی از برنامه هماهنگ شده توسط ایالات متحده و سایر مصرف‎ کنندگان عمده نفت خام است و به منظور کاهش قیمت جهانی نفت صورت می ‎گیرد.

این منابع که از مذاکرات بین دو مصرف‎کننده بزرگ نفت خام جهان (ایالات متحده و چین) اطلاع دارند، گفتند که چین در اواخر سال ۲۰۲۱ موافقت کرد تا مقدار نامشخصی از ذخایر نفتی را بسته به سطح قیمت آزاد کند.

یک منبع بدون اشاره به جزئیات گفت: چین موافقت کرده است که اگر نفت بالای ۸۵ دلار در هر بشکه باشد، مقدار نسبتاً بیشتری را آزاد کند و اگر نفت نزدیک به ۷۵ دلار در هر بشکه بماند، حجم کمتری را آزاد کند.

به گفته این منابع، انتشار ذخایر نفت خام توسط چین در حوالی سال نو قمری رخ خواهد داد. چین برای بزرگترین تعطیلات سالانه خود از ۳۱ ژانویه تا ۶ فوریه (۱۱ تا ۱۷ بهمن) تعطیل خواهد بود.

اداره ملی غذا و ذخایر استراتژیک چین به درخواست‎ها برای اظهار نظر در این مورد پاسخی نداد.

آزادسازی ذخایر توافق شده توسط چین نتیجه یک سری گفت‎ وگوهایی است که رویترز در ماه نوامبر (آبان) گزارش داد.

این گفت‎وگوها از سوی دولت بایدن با دیگر مصرف‎کنندگان عمده نفت صورت گرفت. درست پس از آنکه عرضه محدود نفت قیمت‌های جهانی آن را به بالاترین حد چند سال اخیر رساند.

بایدن و دستیاران ارشد وی درباره امکان انتشار هماهنگ ذخایر نفت خام با متحدان نزدیک خود از جمله ژاپن، کره جنوبی، هند و همچنین چین گفت‎وگو کردند.

ایالات متحده در چند هفته گذشته مبادلات نفت خام و فروش از ذخایر خود را انجام داده است. این در حالیست که ژاپن و کره جنوبی نیز برنامه‎هایی را برای فروش نفت خام اعلام کرده ‎اند.

چین که مدت‌هاست جزئیات ذخایر دولتی خود را مخفی نگه داشته است در سپتامبر (شهریور) گذشته اولین حراج عمومی ذخایر نفت خام خود را با حدود ۷.۴ میلیون بشکه برگزار کرد. این مقدار تقریباً نیمی از مصرف روزانه نفت در این کشور است.

در ماه نوامبر (آبان)، اداره ملی غذا و ذخایر استراتژیک گفت که در حال «کار بر روی» آزادسازی ذخایر نفت خام است. اما از اظهارنظر در مورد درخواست ایالات متحده برای آزادسازی هماهنگ بین خریداران خودداری کرد.

قیمت نفت این هفته به دلیل اختلالات عرضه در لیبی و قزاقستان، کاهش ذخایر نفت خام آمریکا (کمترین میزان از سال ۲۰۱۸)، بهبود چشم‎انداز تقاضای سوخت در اروپا و کاهش محدودیت‎های ناشی از کووید-۱۹ به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه بازگشت.

شاخص معاملات آتی نفت خام برنت ۸۴.۷۹ دلار در هر بشکه و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۸۲.۲۳ دلار در هر بشکه رسید.

منبع: رویترز

خروج از نسخه موبایل