کارگران و بازنشستگان، سهامدار اصلی تامین اجتماعی

  کد خبر: 23030032005

یک فعال حوزه کار برنامه ایجاد اشتغال میلیونی در کشور را به شرط همراهی همه دستگاههای متولی قابل اجرا دانست و گفت: برای ترغیب سرمایه های خارجی و داخلی به سرمایه گذاری در کشور باید نظام بانکی و مالیاتی اصلاح شود.

رحمت اله پورموسی در گفت و گو با ایسنا، درخصوص وعده پرداخت سهام شستا به بازنشستگان که در اظهارات برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح شد، اظهار کرد: این موضوع در قانون پیش‌بینی شده و ما همواره تاکید داشته ایم که کارگران و بازنشستگان باید در سهام شرکتهای تامین اجتماعی سهیم باشند؛ مگر می‌شود کسی صاحب خانه باشد ولی از خانه هیچ سهمی نداشته باشد؟ ما معتقدیم که کارگران و بازنشستگان باید سهام دار شستا و شرکتهای تامین اجتماعی شوند و هرگونه واگذاری سهام با اولویت آنها صورت گیرد.

وی در خصوص برنامه ایجاد اشتغال میلیونی که در برنامه های کاندیداها بیان شد، گفت: رسیدن به ایجاد اشتغال چند میلیون نفری امکان پذیر است به شرط آنکه همه دستگاههای متولی پای کار بیایند، اشتغال را جدی بگیرند و با همدلی و همراهی برنامه‌های اشتغال را به نتیجه برساند.

این فعال حوزه کارخاطر نشان کرد : اگر زیرساختها اصلاح و شرایط مهیا شود، بسیاری از سرمایه های داخلی و خارجی تمایل دارند که در داخل کشور سرمایه گذاری کنند. وقتی سرمایه ها وارد کشور شود و امنیت سرمایه گذاری به وجود آید، خود به خود تولید ثروت می شود و چرخ محرکه اقتصاد به گردش در می آید.

پورموسی با طرح این پرسش که چرا کشور آلمان با جمعیتی مشابه ایران به رشد و توسعه و تولید چند برابری رسیده است؟ اظهار کرد: دلیلش این است که در آلمان و کشورهای اروپایی وقتی کارآفرین سرمایه گذاری می کند و به بانکی درخواست وام می دهد آن بانک در سود و زیان تولید و کارآفرین شریک است و اگر کارخانه ای زمین خورد بانک خود را در زیان آن شریک می داند ولی در ایران بانک آن وام را با سود ۳۰ درصد می دهد و چنانچه کارخانه دچار مشکل شد و توان پرداخت اقساط را نداشت بلافاصله به مصادره اموال کارخانه می پردازد و آن را به مزایده می گذارد حال با چنین شرایطی کدام سرمایه گذار داخلی و خارجی احساس امنیت می‌کند که سرمایه اش را به کشور بیاورد؟

وی در پایان اصلاح سیستم بانکی، اصلاح قانون مالیات ها و جلوگیری از واردات بی رویه کالا را در رونق تولید موثر دانست و تاکید کرد: اگر این مسایل رعایت شود و تولید داخلی رونق بگیرد، مشکل اشتغال در کشور نیز حل خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل