کدام جوان با ۴ میلیون تومان در خط تولید کار می کند؟

  کد خبر: 03070047668

یک مقام کارگری بر لزوم تدوین قانونی کامل و جامع در حوزه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تاکید کرد و گفت: کارهای غیرمولد به قدری در کشور رایج شده که جوانان حاضر نیستند با چهار میلیون تومان حقوق در خط تولید کار کنند و کار در بخش های غیر تولیدی راحت تر و کم دردسرتر است.

علی اصلانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ابراز عقیده کرد و گفت: این طرح می تواند در تقویت فضای کسب و کار کشور موثر باشد به شرط آنکه طرحی جامع و کارشناسی شده باشد و زیربناها را اصلاح کند.

وی ادامه داد: اگر همه کارآفرینان و صاحبان کسب و کار را تشویق کنیم که در  مدت فرضا شش ساعت مجوز بدهیم آیا برای موانع دیگر تولید و کسب و کار راهکاری دیده ایم؟ در حال حاضر قیمت ها در بازار ثبات ندارد و دلار دو نرخی است.

اصلاح نظام بانکی یکی از الزامات تدوین قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

کمبود مواد اولیه داریم و بحث قوانین کار و امنیت شغلی نیروهای کار، ‌دارایی و تامین اجتماعی هم مطرح است و از طرفی با معضل قاچاق کالا روبه رو هستیم لذا مجلس اگر می خواهد چنین طرحی را از تصویب بگذراند باید همه این مسایل را به طور کارشناسی شده در آن ببیند تا قانون کاملی در این زمینه داشته باشیم.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اصلاح نظام بانکی را یکی دیگر از الزامات تدوین قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار دانست و گفت: اگر سرمایه گذاری بخواهد یک میلیارد تومان سرمایه گذاری کند آیا در این طرح دیده شده که به جای ۳۴ درصد با دو درصد سود از بانکها وام بگیرد؟

اصلانی افزود: کسی که می خواهد در ترکیه سرمایه گذاری کند در عرض ۴۸ ساعت می تواند در یک شهرک صنعتی مشغول کار شود چون دولت تمام زیرساختها را در آن آماده و مجوزهای لازم را صادر کرده است ولی آیا در کشور ما کارفرما می تواند در یک شهرک صنعتی، کارگاه تولیدی ایجاد کند؟  واقعیت امر این است که در کشورهای دیگر به دلیل فراهم کردن زیربناها، به سهولت مجوز داده می شود و دستگاه های نظارتی بدون بروکراسی های پیچیده و قوانین دست و پاگیر مجوزها را صادر می کنند.

کارفرمایان با نبود نبود نیروی کار مواجه اند

وی متذکر شد: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که کارفرمایان با آن مواجه هستند نبود نیروی کار است. چون کارهای غیرمولد به قدری در کشور رایج شده که جوانان حاضر نیستند با چهار میلیون تومان در خط تولید کار کنند و کار در بخشهای غیر تولیدی راحت تر و کم دردسرتر است.

این مقام کارگری خاطرنشان کرد: چند سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را در حوزه تولید انتخاب می کنند و امسال نیز بر لزوم مانع زدایی از تولید تاکید فرمودند.

مگر طرحی که مجلس انقلابی به دنبال آن است دولتهای قبل دنبال نمی کردند؟ اگر ما می خواهیم قانونی جامع و کامل تدوین کنیم باید به همه موضوعاتی که در عرصه اقتصاد و صدور مجوزها تاثیرگذار است توجه کنیم. چهل سال است که تبصره دو ماده ۷ را می خواهند بنویسند که امنیت شغلی ایجاد کنند ولی آیا این کار انجام شده است؟ لذا برای تسهیل صدور مجوز کسب و کار باید دستگاههای دولتی مانع زدایی کنند تا کارفرما سرمایه اش را بتواند در تولید به کار بگیرد.

اصلانی با طرح این پرسش که چرا باید از تولیدکنندگان دیگر کشورها عقب بمانیم؟ تاکید کرد: ما در کشور کمبود منابع نداریم و به اندازه کافی جوان با استعداد و نیروی آماده به کارداریم، تنها چیزی که نداریم دستگاهی است که مانع زدایی کند و مجوزهای لازم را بدون تاخیر بدهد تا هیچ تولیدکننده ای دغدغه تولید و نیروی کار نداشته باشد.

خروج از نسخه موبایل