کنگو در مسیر تولید خودروی برقی: قدم اول؛ توقف خام‌فروشی مواد اولیه باتری‌ها

  کد خبر: 14080053013

ترجمه: محمود نواب مطلق

مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو امیدوارند از این پس با استقرار واحدهای تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی فرآوری مواد خام را در خاک این کشور انجام دهند.

به دلیل وجود معادن لیتیم، منگنز و کبالت، کنگو امیدوار است بتواند کارخانه‌های تولید خودروی برقی را در این کشور راه‌اندازی کند. در این خصوص ملاقات‌هایی در اواخر نوامبر (اوایل آذر) در کینشازا انجام خواهد شد. این درحالیست که کارشناسان تردید دارند این کشور بتواند صادرات مواد خام بسیار راهبردی خود را متوقف کند.

 ۸۰ درصد از کبالت مورد نیاز باتری‌های خودروهای برقی تولیدی در جهان از کنگو تأمین می‌شود. اما این کشور به عنوان بازیگر بسیار مهم در این بازار، در تولید محصول نهایی آن غایب است؛ از این رو تصمیم گرفته است از این پس صادرات مواد معدنی خام راهبردی  خود نظیر لیتیم و کبالت را متوقف کند.

پالوکو کوهینژیا، وزیر صنعت کنگو اعلام کرده است که بر اساس قوانین معدنی، صادرات این اقلام ممنوع شده است. او در این باره گفت: « توافق شده بود تا پس از طی یک دوره تعلیق سه ساله، شرکت‌های معدنی و سرمایه‌گذارن بتوانند مواد معدنی خام را در کنگو فرآوری کنند. پایان این دوره سه ساله پایان سال ۲۰۲۱ (دی ۱۴۰۰) است.» اما دولت کنگو در این خصوص که چگونه در این زمان کم باقیمانده واحدهای صنعتی سنگین را راه‌اندازی خواهد کرد، هیچ توضیحی نداده است.

معین کردن این ضرب‌الاجل بیانگر آنست که برنامه به فوریت باید اجرا شود و مربوط به آینده نیست. کینشازا تأکید می‌کند: «با توجه به معادن موجود در کنگو، ظرف ده سال آینده ۱۴۵ میلیون خودروی برقی در این کشور تولید خواهد شد.» اما چگونگی آن را نگفته است.

وزیر صنعت کنگو می‌گوید :«از نظر رئیس‌جمهوری کنگو تمامی مواد معدنی خام این کشور نظیرلیتیم، کبالت، منگنز، مس و گرافیت تأمین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز صنعت تولید خودروی برقی در سراسر جهان است.»

قاچاق  تسلیحات سبک در کنگو که عامل درگیری‌های مسلحانه در این کشور است  به قاچاق بهره‌برداری از معادن این کشور مرتبط است و کارشناسان درباره سخنان مقامات این کشور در مورد توقف صادرات مواد خام و راه اندازی زودهنگام کارخانه های تولید خودروی برقی در آن بسیار مردند.

 نِکِر نِتاندا، استاد دانشگاه کینشازا، در این باره می‌گوید:« ما دیگر به وجود دولتمردانی که صرفا حرف می زنند و از عمل خبری نیست عادت کرده‌ایم. من که تا به چشمم نبینم، نمی‌توانم باور کنم. ما تاکنون شاهد ساستمداران غیر مسئول در این کشور بوده‌ایم که حاضر به ایفای نقش خود نبوده‌اند و همین امر باعث شده است کنگو پیشرفت نکند.»

قرار است یک گردهمایی اقصادی در روزهای ۲۴ و۲۵ نوامبر(۳و۴آذر) در کینشازار برگزار شود که در آن فعالان تولید باتری‌های خودرهای برقی و بانک‌ها شرکت می‌کنند.

منبع: دویچه‌وله

خروج از نسخه موبایل