گاز سیمانی ها از هفته پیش قطع شد؛ قیمت تمام شده افزایش می یابد

  کد خبر: 29080056472

عضو انجمن سیمان با بیان اینکه گاز سیمانی ها از هفته پیش قطع شده است، گفت: وقتی مازوت به واسطه هزینه حمل ۲۰ تا ۵۰ درصد گران تر از گاز تحویل واحدها می شود قطعا روی قیمت تمام شده اثر می گذارد.

به گزارش مهر شهریار گراوندی در مورد وضعیت قطع گاز واحدهای تولیدکننده سیمان، اظهار کرد: از روز سه شنبه هفته گذشته گاز کارخانجات سیمان در شمال، غرب، مرکز و جنوب غرب کشور قطع شده و فقط کارخانجات در جنوب به دلیل پایین بودن مصرف گاز در آن بخش از کشور، قطع نشده است.

عضو انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور افزود: هزینه حمل مازوت بالاست و واحدهایی که از مراکز پخش فراورده های نفتی و پالایشگاه ها دور هستند به میزان قیمت مازوت باید هزینه حمل بپردازند.

هزینه حمل مازوت بالاست

وی ادامه داد: وقتی مازوت به واسطه هزینه حمل ۲۰ تا ۵۰ درصد گران تر از گاز تحویل واحدهای سیمانی می شود قطعا این موضوع روی قیمت تمام شده تاثیر می گذارد.

گراوندی با بیان اینکه مازوت دارای گوگرد است، گفت: از سویی دیگر نیز استفاده از مازوت روی میزان حجم تولید کشور اثر می گذارد؛ کیفیت مازوت نسبت به گاز پایین است که هم روی آلودگی هوا اثر می گذارد و هم سبب کاهش ظرفیت و کیفیت تولید می شود.

وی افزود: البته باید توجه داشت که دولت بین بد و بدتر، گزینه بد را انتخاب کرده است زیرا اگر گاز صنایع را قطع نکند باید گاز مشترکین خانگی را قطع کند.

عضو انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور در مورد نحوه تامین مازوت، اظهار کرد: واحدها به مراکز پخش فراورده های نفتی استان های مختلف معرفی می شوند که طبق مصوبه دولت با قیمت گاز، نرخ مازوت محاسبه می شود اما به دلیل اضافه شدن هزینه حمل به آن، منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده می شوند.

گراوندی در خصوص زمان وصل شدن گاز سیمانی ها، گفت: وضعیت هر سال نسبت به سال قبل بدتر می شود؛ یک زمانی دی ماه گاز را قطع می کردند و بهمن وصل می شد اما الان میبینیم که از آبان ماه قطع کردند و طبق تجربه سال گذشته، وصل شدن گاز تا اسفند ماه طول می کشد.

نیروگاه ها در اولویت تامین مازوت مراکز پخش هستند

وی افزود: از سویی دیگر اخیرا متوجه کمبود مازوت شده ایم. مراکز اگرچه متعهد به تامین مازوت شده اند اما اعلام می کنند که اولویت تامین با نیروگاه هاست. این در حالیست که اگر مازوت به موقع نرسد کارخانه تعطیل می شود.

گراوندی گفت: در حال حاضر کارخانجات از ذخیره مازوت مخزن استفاده می کنند و در صورت اتمام این ذخایر، توان تولید نخواهند داشت.

خروج از نسخه موبایل