گام جدی ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه برای کاهش مصرف آب

  کد خبر: 25090061102

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: حدود ۳۳ پروژه فرایندی توسط همکاران ما در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم تعریف شده و در دست اقدام است که همه این پروژه‌ها به کاهش مصرف آب در این ناحیه کمک زیادی می‌کند.

غلامرضا سلیمی مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین به تشریح پروژه‌های جدید این ناحیه در خصوص کاهش مصرف آب در روند تولید پرداخت و اظهار کرد: مصرف آب در ناحیه فولادسازی در سال ۹۹ دقیقا به میزان یک متر مکعب در تن بود.

در شش ماهه اول امسال این مقدار برای هر تن فولاد به ۰.۹۵ متر مکعب کاهش یافت. این بدان معناست که روند مصرف آب در این ناحیه روند کاهشی داشته و خواهد داشت.

وی افزود: پروژه‌های ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه برای کاهش مصرف آب به دو دسته تقسیم می‌شوند. تعدادی از پروژه‌ها به صورت بلند مدت انجام شده و تعدادی از پروژه‌ها نیز مربوط به فرایند تولید است.

پروژه‌های فرایندی مربوط رفع ایراداتی مانند نشتی‌ها و دیگر ایرادات مشابه در روند تولید است. پنل‌های آبگرد کوره‌ها، نقاطی مانند غلتک‌ها در فرایند ریخته‌گری و موارد دیگر، از جمله‌ پروژه‌هایی هستند که برای به ثمر نشاندن آن گروه‌هایی را برای حل مشکلات مربوطه متمرکز نموده‌ایم.

با تعریف دقیق پروژه، برنامه‌ریزی و تلاش این گروه‌ها، مشکلاتی مانند نشتی‌ها  و دیگر ایرادات مربوطه رفع شده است. یکی از پروژه‌های دیگر، پروژه کاهش امولسیون کوره‌ها است.

چون حدود ۹۵ درصد از امولسیون از آب تشکیل شده و حدود ۵ درصد از آن ضدیخ است هرگاه در محلی نشتی صورت می‌گیرد مجبور می‌شویم دوباره این مایع را جایگزین کنیم. در نتیجه اجرای این پروژه هم در مصرف آب و هم در مصرف ضدیخ صرفه‌جویی شده است.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه افزود:  در پروژه فرایندی دیگر برای سرد کردن ترانس کوره‌ها از آب دنین استفاده کرده‌ایم. آب دنین در کاهش مصرف آب بسیار موثر و افزایش سلامت ترانس‌ها موثر است. اقدام دیگر بالا بردن آماده‌بکاری ماشین‌های ریخته‌گری است.

این موضوع باعث شده تا از باز شدن اسلب جلوگیری شده و در نهایت نشتی آب نداشته باشیم. علاوه بر این استفاده از آب‌های مصرف شده یکی دیگر از ترفندهای ما برای کاهش مصرف آب در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه است.

به طور مثال در ناحیه، از آب سرریز شده از حوضچه‌ها استفاده نموده و با بازچرخانی آن در خنک‌کاری تختال، از چنین آبی با لوله‌کشی و رساندن تا ریخته‌گری استفاده نموده‌ایم.

سلیمی خاطر نشان کرد: یکی از پروژه‌های بلند مدت، پروژه تفکیک سایت آبی ریخته‌گری بوده که هم‌اکنون در دست اقدام است. ما در حال حاضر ۲ سایت آبی برای ۴ ماشین ریخته‌گری مستقر در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم داریم که این ۲ سایت در حال تبدیل به ۳ سایت آبی است.

نکته مهم‌تر این است که این مکانیزم قرار است از حالت کولینگ‌تاور تر به هیبریدی تبدیل شود که در نتیجه شاهد کاهش حدود ۵۰ درصدی مصرف آب در این قسمت خواهیم بود.

وی درپایان گقت. مدتیست که حدود ۳۳ پروژه فرایندی توسط همکاران ما در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم تعریف شده و در دست اقدام است که همه این پروژه‌ها به کاهش مصرف آب در این ناحیه کمک زیادی می‌کند.

هر کدام از این پروژه‌ها در گوشه‌گوشه ناحیه در حال انجام بوده که به فراخور هر پروژه شاهد پیشرفت‌های روزافزونی در این زمینه هستیم.

خروج از نسخه موبایل