گرانی زغال سنگ ترمز برید

  کد خبر: 16060045317

قیمت زغال سنگ حرارتی در آسیا هفته جاری با اقدام چین و هند برای ذخیره سازی به منظور تامین تقاضا برای تولید برق، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات زغال سنگ حرارتی در بورس کالای ژنگژو روز سه شنبه بیش از چهار درصد افزایش یافت و به رکورد ۹۷۹ یوان (۱۵۱.۶۳ دلار) در هر تن رسید.

در هند قیمت زغال سنگ حرارتی آمریکا که بهتر می سوزد، در بازارهای فروش شمال این کشور یک سوم در ۱۵ روز گذشته افزایش داشته و بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته گران شده و به ۱۴۶۰۰ روپیه هند در هر تن رسیده است.

عرضه زغال سنگ به دلیل بازرسی ایمنی معادن که روند تولید را آهسته کرده، نمی تواند پاسخگوی تقاضا در چین باشد. کمبود عرضه زغال سنگ در سراسر آسیا، بازار سایر سوختهای مورد استفاده برای تولید برق شامل گاز طبیعی و نفت کوره سولفور بالا را به دلیل بهبود رشد اقتصادی و محدودیت عرضه LNG داغ کرده است.

قیمت زغال سنگ از سوی صادرکنندگان استرالیا و اندونزی هم اخیرا به رکورد بالایی افزایش پیدا کرده است. قیمت نیوکاسل استرالیا حدود ۵۰ درصد و قیمت صادرات اندونزی ۳۰ درصد در سه ماه گذشته صعود کرده اند.

بهای معاملات زغال سنگ کک شو چین که ماده خام در فولادسازی است، افزایش پیدا کرده و در سه ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد گران شده است.

شنکسی بزرگترین استان استخراج زغال سنگ در چین

کنترلهای سخت گیرانه عرضه در چین عامل تاثیرگذار در دور اخیر افزایش قیمتها بوده است. شنکسی که بزرگترین استان استخراج زغال سنگ در چین است، روز جمعه به همه معادن زغال سنگ این استان دستور داد یک بازرسی ایمنی دو ماهه را انجام دهند و اعلام کرد معادنی که به این دستور عمل نکنند، تعطیل خواهند شد. یک معدن زغال سنگ دولتی با ظرفیت تولید سالانه شش میلیون تن پس از حادثه مرگباری که هفته گذشته روی داد، به مدت یک ماه از سوی دولت شنکسی تعطیل شد.

برنامه ریز دولتی چین هم دور جدیدی از تحقیقات قیمت در مناطق استخراج زغال سنگ از جمله شنکسی و مغولستان داخلی را آغاز کرده که هدف آن متوقف کردن افزایش غیرقانونی قیمت و تثبیت بازار است.

مرکز تجارت زغال سنگ مغولستان داخلی انتشار روزانه قیمت محموله های تک در این منطقه را از ۳۰ اوت متوقف کرده است.

یک مقام شورای برق چین در اوت تایید کرد ۱۱ نیروگاه زغال سنگ در نامه ای به دولت شهر پکن خواستار افزایش قیمت برق برای فروش عمده شدند زیرا شرکتهای برق در وضعیت قیمتهای بالای زغال سنگ ضررده شده اند.

نیروگاههای برق در شمال شرقی چین انبارسازی زغال سنگ پیش از فرا رسیدن فصل گرمایش زمستان را آغاز کرده اند در حالی که پیش بینی می شود نیروگاههای بخشهای شمالی این کشور در هفته های آینده انبارسازی را شروع کنند.

بر اساس گزارش رویترز، در هند دولت از معادن زغال سنگ خواسته است تولیدشان را افزایش دهند و در آستانه اتمام سوخت نیروگاهها، از آنها خواسته است زغال سنگ وارد کنند. نیروی زغال سوز تقریبا سه چهارم تقاضا برای برق در هند را تشکیل می دهند.

خروج از نسخه موبایل