گرانی نان ارتباطی به نرخ گندم ندارد/ سطح زیر کشت گندم به ۶ میلیون هکتار می رسد

  کد خبر: 11070048569

رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به پرداخت یارانه مابه التفاوت قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم و قیمت آرد، گرانی نان هیچ ارتباطی به نرخ گندم ندارد.

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم کاران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم اظهار کرد: بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی، بارش های پاییز کمتر از نرمال است، لذا ابتدا توصیه ما به کشاورزان گندمکار آبی است که تاریخ مناسب کشت را از دست ندهند و آبیاری مزارع را انجام دهند.

او افزود: حداقل ۲ میلیون هکتار زیر کشت گندم آبی می رود که با آبیاری این اطمینان به وجود می آید که بخش آبی صدمه نبیند و در بخش مناطق دیم هم کشاورزان باید همگام و همراه هواشناسی باشند.

هاشمی ادامه داد: با وجود آنکه پیش بینی های هواشناسی ۳ تا ۱۰ روز جلوتر اتفاق می افتد، کشاورزان قبل از بارندگی می توانند تصمیماتی اتخاذ کنند تا کشت را به صورت انتظاری انجام دهند. و قبل از آنکه رطوبت سبز می شود، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

افزایش میزان بذر در هکتار راهی برای جبران کاهش بارش
رئیس بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به راهکار جبران کاهش بارندگی ها بیان کرد: اگر تاریخ کاشت به دلیل عدم بارش های مناسب به عقب کشیده شود، می‌توان با افزایش میزان بذر در هکتار کمبود بارش را جبران کرد که امیدواریم از بارندگی آذر و دی بهره مند شویم تا مزارع سبز و خوبی داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه پیش بینی راجع به تولید نمی توان داشت، بیان کرد: اگر کشاورزان توصیه ها را جدی بگیرند، تولید صدمه ای نخواهد دید، اما به سبب آنکه در فرآیند ۸ تا ۹ ماهه قرار داریم و ممکن است سطح سبز مناسبی داشته باشیم، اما در مرحله داشت سرمای ناگهانی یا در مرحله خوشه دهی طوفان صدمه بزند که امیدواریم حوادث غیرمترقبه اتفاق نیفتد و تولید دچار صدمه نشود.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به اینکه گرانی نان ارتباطی به گندم ندارد، گفت: در بودجه ۱۴۰۰، قیمت هر کیلو گندم با نرخ ۶۲۵ تومان تحویل نانوایان داده می شود، از این رو گرانی نان ناشی از افزایش قیمت آرد نیست و مربوط به گرانی خمیرمایه، هزینه های کارگری، آب، برق و گاز است.

به گفته او، مجلس در بودجه امسال قیمت آرد را تغییر نداده است و همواره مابه التفاوت نرخ خرید تضمینی تا قیمت ۶۲۵ تومانی توسط دولت به نانوا پرداخت می شود.

هاشمی ادامه داد: اگر در بودجه سال آینده، دولت مابه التفاوت نرخ گندم تا قیمت ۶۲۵ تومان را یارانه به نانوایان دهد، نگرانی در ارتباط با افزایش قیمت گندم نداریم چرا که قیمت گندم و نان ارتباطی با یکدیگر ندارد.

او با اشاره به اینکه خودکفایی گندم دور از انتظار نیست، بیان کرد: برآوردهای وزارت جهاد بر آن است که سطح زیر کشت گندم به ۶ میلیون هکتار برسد که در صورت تحقق این میزان و شرایط مناسب جوی، امکان رسیدن به خودکفایی وجود دارد.

هاشمی در پایان با بیان اینکه مشکلی در ارتباط با بذر نداریم، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با تامین بذر، بذر مورد نیاز را تامین و در اختیار کشاورزان قرار می دهد، همچنین به کشاورزانی که بذر خود مصرفی استفاده می‌کنند، توصیه می شود که نگران تامین بذر نباشند و حتما نسبت به بوجاری و ضدعفونی بذر اقدام کنند تا تولید دچار مشکل نشود.

خروج از نسخه موبایل