آموزش و پرورش: رتبه‌ بندی برای بازنشستگان مقدور نیست

  کد خبر: 25030032583

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش در جوابیه‌ای ضمن تشریح مراحل تنظیم لایحه‌ رتبه‎ بندی اعلام کرد: این لایحه شامل بازنشستگان نمی‌شود.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش در پاسخ به یکی از خبرهای ایلنا، جوابیه‌ای منتشر و در آن به تشریح مراحل تنظیم لایحه رتبه‎بندی پرداخت.

در این توضیحات آمده است که رتبه‌بندی برای بازنشستگان مقدور نیست.

اعمال «فوق ‎العاده ویژه معلمان» در انتظار تصویب شورای دستمزد

از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش در تشریح «لایحه رتبه بندی معلمان» گفت: یکی از مهمترین وظایف و مسئولیت‎های آموزش و پرورش، تلاش برای ایجاد شرایط بهتر برای فرهنگیان، در راستای افزایش معیشت و ارتقای منزلت معلمان است که این تلاش به صورت همیشگی است و ما در تمامی روزهای کاری، پیگیر این مسأله هستیم.

وی با تأکید بر این که فرهنگیان به اطلاعات و اخبار نادرست و یا بعضاً اشتباه، توجه نکنند، گفت: این روزها بحث «رتبه ‎بندی» به عنوان مطالبه بسیار مهم فرهنگیان، در دستور کار آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی افزود: در دو نوبتی که «رتبه‎ بندی» اجرا شد، از ظرفیت امتیازات«قانون مدیریت خدمات کشوری» استفاده شد که این ظرفیت بعداً‌ً برای عموم کارکنان دولت تعمیم پیدا کرد و عملاً ارزش رتبه‎بندی را تضعیف کرد، بنابراین نیازمند طراحی امتیاز ویژه و متمایزی برای فرهنگیان بودیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امتیازاتی که برای کلیه کارکنان دولت طراحی شده است، طبیعی است که فرهنگیان نیز مانند سایر کارمندان دولت، باید از آن بهره‎مند باشند. «رتبه‎بندی» امتیاز جداگانه‎ای است و هدف آن ارتقای صلاحیت‎های حرفه‎ای و توسعه شایستگی‎های شغلی معلمان است.

وی گفت: «رتبه‎بندی» در صدد است که به معلمان خلاق، تلاشگر و مسئولیت‎پذیر، موقعیت‎های بهتری ببخشد و منزلت آنان را ارتقا دهد و انگیزه آنان را برای افزایش توانمندی‎هایشان، افزایش دهد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: معلمان (با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)، دارای صلاحیت‎ها و توانایی‎های یکسان نیستند و رتبه‎بندی می‎خواهد معلمان را «متناسب با ظرفیت‎ها و تحرک علمی‎شان»، شبیه قوانین دانشگاه‎ها، رتبه‎بندی کند. در دانشگاه، مراحل مختلفی که یک استاد از مرحله مربی تا استادی طی می‎کند، متناسب با فعالیت‎هایی است که انجام می‎دهد و امتیازاتی است که کسب می‎کند.

حاجی میرزایی گفت: با موافقت هیأت دولت، لایحه رتبه‎بندی فرهنگیان تهیه شد؛ این لایحه بر اساس «تعیین صلاحیت ‎های معلمان»  است که در این صورت، معلمان دارای امتیازات مختلفی خواهند شد؛ اما هدف رتبه بندی امتیازبندی نیست، بلکه «ارتقای صلاحیت‎ها و توسعه شایستگی‎های معلمان» است.

وی ادامه داد: در دولت به دلیل اهمیت موضوع رتبه‎ بندی و به دلیل این که در طی سال‎های گذشته این کار به نحو کامل انجام نشده بود، «لایحه رتبه‎بندی» خارج از مراحل در دستور کار قرار گرفت و در سال گذشته آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. این لایحه به دلیل توجه ویژه نمایندگان به جامعه فرهنگیان، بلافاصله درخواست اولویت شد و در دستور کار مجلس، قرار گرفت و کلیات آن با رأی کم‎نظیر و قاطع نمایندگان مجلس، تصویب شد و اکنون در اختیار «کمیسیون آموزش» است تا اجزای آن مورد بررسی قرار گیرد و در شور دوم و تصویب نهایی، تقدیم صحن مجلس شورای اسلامی شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به «زمان اجرای لایحه رتبه ‎بندی» گفت: اجرای رتبه‎بندی از ابتدای فروردین ۱۴۰۰پیش‎بینی و منابع مورد نیاز بر اساس این لایحه در بودجه ۱۴۰۰اختصاص داده شده است؛ بنابراین پس از تصویب و ابلاغ این قانون به آموزش و پرورش، بلافاصله دستورالعمل اجرایی آن را به دولت تقدیم خواهیم کرد و امیدواریم سریع تر بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

وی در مورد مطالباتی که پس از سخنان دکتر نوبخت، در بین فرهنگیان و در مورد فوق‎ العاده ویژه، شکل گرفت، گفت: «فوق ‎العاده ویژه» در ۸سال دولت تدبیر و امید، به صورت امتیاز ویژه‎ای که ۵۰درصد آن به کارکنان دولت پرداخت شود، انجام نشده است و در سال گذشته به طور ویژه برای کارکنان بخش درمان؛ به دلیل مسئولیت سنگینی که در شرایط کرونا داشتند و همچنین به دلیل این که صورت هیأت امنایی اداره می‎شوند، با این شرط  سازمان برنامه که  منابع مالی ناشی از اجرای فوق ‎العاده ویژه را خودشان تهیه کنند، موافقت شده است؛ برای مابقی کارکنان دولت پیشنهادی از سوی سازمان امور اداری و  استخدامی به دولت تقدیم شده و در دستور کار است و در صورت تصویب در شورای حقوق و دستمزد و دولت، اجرایی خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع ‎رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حاجی میرزایی، در پایان گفت: با تمام وجود پیگیر این مهم هستیم و تلاش می‎کنیم تا این اقدام، اجرایی شود. همکاران ما مطمئن باشند که در این راه از هیچ کوششی، دریغ نخواهیم کرد.

خروج از نسخه موبایل