کد خبر: 02060043299
بازارها و خدمات مالیروزنامه

آیا کاردانو، ارز دیجیتال سبز، می‌تواند بیت کوین و اتریوم را پشت سر بگذارد؟

ترجمه: سلیم حیدری

ارز رمزنگاری شده ناشناخته کاردانو (ADA) پس از افزایش قیمت اخیر، به سومین ارز رمزنگاری‌شده پس از بیت‌کوین و اتریوم تبدیل شده است. دلیل این است که علاقه‌مندان به بلاک‌چین به دنبال گزینه‌های سازگار با پدیده تغییرات اقلیمی هستند.

به گفته وب سایت ارز دیجیتال کوین مارکت کاپ، قیمت کاردانو در هفته گذشته بیش از ۳۶ درصد افزایش یافته است و سرمایه آن ۹۰.۶ میلیارد دلار (۷۶ میلیارد یورو) در بازار است.

اما کاردانو چیست و دلایل موفقیت آن چیست؟ در این گزارش همه چیزهایی که باید بدانید وجود دارد.

کاردانو براساس پلتفرم بلاک‌چین است و رمزارز داخلی خود به نام ADA را دارا ست.

نام این ارز رمزنگاری شده از نام آگوستا آدا کینگ یا آدا لاولیس، کنتس بریتانیایی قرن نوزدهم میلادی گرفته شده است که به دلیل کار بر روی موتور محاسبات نظری مشهور است. او تا حد زیادی به عنوان اولین برنامه‌نویس رایانه در نظر گرفته می شود و دختر شاعر لرد بایرون است.

کاردانو را در سال ۲۰۱۵ بنیانگذار اتریوم، چارلز هوسکینسون تأسیس کرد و در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد.

کاردانو بزرگترین ارز رمز‌نگاری شده است که از مدل بلاک چین استفاده می‌کند و جایگزین دوستدار محیط زیست‌تری محسوب می شود.

با بیشتر شدن آگاهی علاقه‌مندان رمز‌‌ارز درباره تأثیرات زیست‌محیطی رمز‌ارزها، کاردانو بر بیت‌کوین و اتریوم برتری پیدا کرده است. این مساله می تواند یکی از دلایل موفقیت‌های اخیر آن باشد.

ارقام به‌دستآمده از سایت Bitcoinenergyconsumption.com  نشان می‌دهد که میزان انتشار آلاینده سالانه بیت‌کوین بیش از ۵۷ میلیون تن CO2 در سال است که تقریباً به اندازه میزان کربن تولیدشده سالانه در یک کشور کوچک اروپایی است.

ایران و چین تابستان امسال به طور موقت استخراج ارز رمزنگاری‌شده را ممنوع کردند؛ زیرا رایانه‌های مورد استفاده در این فرآیند بیش از حد برق مصرف می کردند و باعث قطع برق می شدند.

سازوکار اثبات سهام کاردانو که بر اساس تخصیص تصادفی سکه به کاربران- که سکه را به عنوان وثیقه قرار می‌دهند- کار می‌کند. این شیوه با مکانیسم اثبات کار- که درباره بیت‌کوین و اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد- متفاوت است. مکانیزم بیت‌کوین و اتریوم نیاز به یک شبکه جهانی کامپیوتر دارد تا همزمان با انجام یک معامله با یکدیگر کار کنند. این روش به منظور تشویق افزایش محاسبات برای معاملات طراحی شده است، که انرژی بسیار بیشتری نسبت به روش اثبات سهام استفاده می‌کند.

کاردانو در وب‌سایت خود می گوید: «ما علم را تغییر داده‌ایم. ما معنای ایجاد سیستم‌های جهانی و مدل‌های پایدار مبادله و حکمرانی را تغییر داده ایم. ما در کنار جامعه و شرکای خود آینده جدیدی را تعریف می‌کنیم: آینده‌ای غیرمتمرکز و بدون واسطه، که در آن قدرت به فرد بازگردانده می شود.»

دلایل موفقیت کاردانو چیست؟

در طی دو هفته گذشته بازار ارزهای رمزنگاری‌شده در حال اوج‌گیری بودند. بیت‌کوین و اتریوم پیشتاز این موج بوده‌اند؛ اما آلت‌کوین‌ها (ارزهای دیجیتالی جایگزین بیت‌کوین ) نیز در رقابت افزایش قیمت‌یافته‌اند.

افزایش قیمت کاردانو پس از اعلام ارتقای (آپگرید) آلونزو انجام شد که در ماه سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۹ مهر) راه‌اندازی می‌شود. آلونزو قرار است قراردادهای هوشمند را به بلاک‌چین معرفی کند.

قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که روی بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و در صورت برآورده شدن شرایط  اجرا می‌شوند.

آنها معمولاً برای خودکار کردن یک توافقنامه استفاده می‌شوند و به کاردانو اجازه می‌دهد قراردادهای هوشمند خود را مستقر کرده و راه را برای برنامه‌های غیرمتمرکز خود (dApps) هموار کند.

یکی دیگر از دلایل افزایش کاردانو این است که از ۲۵ آگوست (امروز)، سکه آن در صرافی‌های ژاپن پس از کسب مجوز از این کشور درج می شود، این مجوز یکی از سخت‌ترین معیارها برای ورود به بازار است.

این بدان معناست که کاردانو (ADA) به جمع سکه‌های پیشرفته بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین در ژاپن ملحق و در آنجا آزمایش می‌شود.

منبع: یورونیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا