آینده اتریوم و بیت کوین چه می شود؟

  کد خبر: 04050193342

بعد از رالی کوتاه مدت و بهبودی نسبی که بازار رمز ارز در این مدت داشت، بیت کوین از قیمت ۱۷۶۰۰ دلار به ۲۴۲۰۰ دلار و اتریوم هم از ۸۸۰ دلار به ۱۷۰۰ رسید. در حال حاضر پیش بینی اینکه این رالی صعودی ادمه دارد یا خیر بسیار سخت است.

اقتصاد آنلاین؛ کارشناسان و تحلیلگران بازار نظرات مختلفی در این مورد دارند، بسیاری از این کارشناسان معتقدند به دلیل اینکه اوضاع اقتصادی جهان مناسب نیست، نباید توقع داشته باشیم که بازار رمزارز رشد زیادی را تجربه کند و هر افزایش قیمتی را به اصطلاح “جهش گربه مرده” فرض می کنند و آن را صرفا فرصت خروج می دانند تا اینکه اوضاع اقتصادی جهان رو به بهبود قرار گیرد.

از طرفی تحلیلگران خوش بینی هم هستند که طبق بررسی داده ها حدس می زنند که بیت کوین و بازار رمزارز به کف قیمتی خود رسیده است و دیگر ریزش بیشتری را تجربه نخواهند کرد.

در این گزارش قصد داریم به بررسی وضعیت دو رمزارز برتر بازار رمزارز یعنی اتریوم و بیت کوین بپردازیم و تحلیل هایی هم از وضعیت آینده این دو رمزارز در آینده ارائه کنیم.

بیت کوین

با توجه به حجم بالای بازار بیت کوین و نقش فعالانه آن در بازار ابتدا به تحلیل این رمزارز می پردازیم:

نمودار BTC/USD در تایم روزانه

پس از اینکه بیت کوین از میانگین متحرک ۲۰ روزه خود که یکی از مهمترین مقاومت های آن بود عبور کرد، میانگین متحرک ۵۰ روزه از ادامه حرکت بیت کوین به سمت بالا جلوگیری و پس از یک شکست ناموفق آن را به سمت پایین هدایت کرد.

۲۴۳۰۰ بالاترین قیمت بیت کوین در ۴۰ روز اخیر بود، همان طور که در نمودار مشخص کرده ایم بیت کوین در صورت ریزش بیشتر می تواند از سطح ۲۰ هزار دلار بازگردد.

اما اگر ۲۰ هزار دلار هم نتوانست مانع ریزش بیشتر بیت کوین شود سطح ۱۸۶۶۶ دلار می تواند ایستگاه بعدی بیت کوین باشد.

در صورتی هم که ۱۸۶۶۶ دلار نتوانست مانع از ریزش بیت کوین شود ۱۷۷۰۰ دلار یعنی همان نقطه ای که از ریزش اصلی بیت کوین جلوگیری کرد، می تواند مانع از تداوم ریزش قیمت بیت کوین شود. در صورت رسیدن قیمت به ۱۷۷۰۰ دلار ممکن است الگو کف دو قلو شکل بگیرد که امید را در دل سرمایه گذارن می تواند زنده نگه دارد.

 اهداف صعودی بیت کوین طبق نمودار، ابتدا سطح میانگین متحرک ۵۰ روزه است،۲۴۳۰۰  دلار سطح بعدی در صورت صعودی شدن بیت کوین است. اگر بیت کوین بتواند از این سطح عبور کند ۲۵۵۰۰دلار توقف گاه بعدی بیت کوین است. در صورت عبور از این سطح ۲۸۰۰۰ مهم ترین مقاومت پیش روی بیت کوین است.

با توجه وضعیت اقتصاد کلان عبور از این مقاومت ها نیاز به حضور و مشارکت کافی سرمایه گذارن و معامله گران را دارد که در حال حاضر به دلیل ترس از رکود اقتصادی سطح ریسک خود را به میزان قابل توجهی پایین آوردند.

علاوه بر این با توجه به نمودار بالا، اندیکاتور RSI پس از رسیدن به عدد ۶۱ که بالاترین سطح RSI در ۱۰۰ روز اخیر بود اکنون روی عدد ۴۵ قرار گرفته است.

یک خط روند صعودی در نمودار اندیکاتور RSI  در حال حاضر مشاهده می شود که می تواند مانع از ریزش بیشتر بیت کوین شود ولی از اعتبار بالایی برخوردار نیست.

لازم به ذکر است یک تشابه ساختاری یا به اصطلاح فراکتال در نمودار بیت کوین مشاهده می شود، زمانی که بیت کوین در ژانویه ۲۰۲۲ از ۳۲۰۰۰ دلار به ۴۸۰۰۰ دلار در مارس ۲۰۲۲ رسید و سپس ریزش شدید تا ۱۷۷۰۰ دلار، الگوی آن بسیار شبیه به الگوی بیت کوین در حال حاضر است که از ۱۷۷۰۰ دلار به ۲۴۳۰۰ دلار رسیده است. در صورت پیروی از همان الگو باید منتظر ریزش بیشتر بیت کوین باشیم.

اتریوم

اوضاع اتریوم با بیت کوین اندکی متفاوت است، به دلیل بروزرسانی شبکه اتریوم موسوم به اپدیت مرج و تغییر اتریوم از مکانیسم اثبات کار به مکانیسم اثبات سهام، اتریوم توانست یک رالی صعودی خوبی از خود به نمایش بگذارد، اما به دلیل ریزش بیت کوین، اکنون اتریوم هم از صعود بازمانده است.

اتریوم توانست در یک ماه اخیر از ۸۸۰ دلار به ۱۷۰۰ دلار برسد که ۸۰ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

نمودار ETH/USD در تایم روزانه

همان طور که از نمودار بالا مشخص است اتریوم اکنون در سطح قیمتی ۱۴۲۰ دلار قرار دارد، پس از رسیدن به سطح ۱۶۶۰ دلاری از آن ناحیه برگشت خورد که تقریبا ۱۶ درصد افت قیمتی داشته است.

همان طور که مشخص است از نمودار بالا، میانگین های متحرک ۲۰ روزه و ۵۰ روزه نقش مهمی در رالی صعودی اتریوم ایفا کرده اند، اتریوم پس از عبور از میانگین متحرک ۲۰ روزه توانست به سطح ۱۴۰۰ دلاری برسد که میانگین متحرک ۵۰ روزه قرار دارد و پس از آن هم توانست از سطح میانگین متحرک ۵۰ روزه عبور کند، همین عامل باعث شتاب گیری بیشتر قیمت شد.

با توجه به نمودار بالا، میانگین متحرک ۲۰ و ۵۰ روزه به یکدیگر نزدیک شده اند و در صورتی که میانگین متحرک ۲۰ روزه بتواند خط میانگین متحرک ۵۰ روزه را روبه بالا قطع کند، یک سیگنال خرید برای سرمایه گذارن اتریوم به وجود می آید.

از نظر فاندامنتالی موقعیت اتریوم از بیت کوین بهتر است و همین عاملی است که اتریوم بتواند مقاومت های خود را آسان تر از بیت کوین پشت سر بگذارد.

مقاومت های پیش روی اتریوم در صورت بازگشت روند صعودی، ۱۶۶۰ دلار و بعد از آن ۱۹۰۰ دلار،سپس ۲۱۰۰ دلار است.

اما اهداف و نقاط حمایتی که بر سر راه اتریوم در صورت ریزش وجود دارد:

همین نقطه ای که اتریوم در حال حاضر روی آن قرار دارد یک نقطه حمایتی است، میانگین متحرک ۵۰ روزه می تواند روند ریزشی اتریوم را معکوس و آن را به بالا هدایت کند.

اندکی زیر این حمایت هم یک نقطه حمایتی دیگر برای اتریوم موجود است، میانگین متحرک ۲۰ روزه می تواند نقطه بعدی حمایتی اتریوم باشد.

در صورتی که هیچ کدام از این میانگین های متحرک نتوانند مانع از ریزش بیشتر اتریوم شوند باید در سطح ۱۲۵۰ دلار منتظر برگشت روند اتریوم باشیم.

اما اگر این سطح هم نتواند مانع از ریزش بیشتر اتریوم شود، سطح ۱۰۰۰ دلار می تواند سطح حمایتی بعدی اتریوم باشد.

 درست مانند بیت کوین، اتریوم هم پتانسیل تشکیل کف دو قلو را دارد. اگر هیچ کدام از سطح های حمایتی نتوانند مانع ریزش اتریوم شوند سطح آخری که به آن خیلی توجه داریم،۸۸۰ دلار است.

همه این سطوح حمایت و مقاومتی که به آنها اشاره شد بستگی به اوضاع اقتصاد کلان دارد.

علاوه بر این RSI اتریوم در ۱۰۰ روز اخیر به بالاترین حد خود رسیده است که سطح اشباع خرید است و می تواند هشداری برای سرمایه گذارن و معامله گران اتریوم باشد.

سلب مسئولیت: مطالب و تحلیل های بالا به هیچ عنوان توصیه سرمایه گذاری نیست و صرفا جنبه آموزشی دارد. 

خروج از نسخه موبایل