کد خبر: 080403164203
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامهعصر اقتصاد گزارش می‌دهد؛

احتمال رشد موقت بورس بعد از انتخابات

سیگنال رییس‌جمهور بعد به سرمایه‌گذاران بورس مثبت است. چرا که واکنش مثبت بازار سرمایه در روز چهار نشانه همراهی سرمایه‌گذاران با برنامه‌های اعلامی در دوره کاندیداتوری است. از طرف دیگر تکنیکال بازار به محدوده ارزنده رسیده است. بنابراین احتمال رشد موقت بورس بعد از انتخابات ریاست جمهوری زیاد است.

به گزارش عصر اقتصاد در این شرایط به‌رغم مناسب‌بودن سطوح ارزش‌گذاری اکثر سهام، هنوز ابهاماتی درباره دولت بعدی پای جاست. برخی تحلیلگران بورسی نگرانند که مثبت اخیر بازار بر خلاف دوره‌های رونق‌های دارای عمر کوتاه باشد. همیشه رونق‌های موقت ناشی از جریان ورود پول نیست. به همین دلیل باید منتظر ماند که آیا رشد حجم و ارزش معاملات ادامه پیدا می کند یا خیر.

اگر بعد از استقرار دولت بعدی رییس جمهور تصمیم بگیرد قیمت‌گذاری دستوری را حل کند. به طور قطع همین عامل به تنهایی می تواند روند صعودی بازار را تثبیت کند. در غیر اینصورت بازار همچنان در روند نوسانی خود باقی ماند

در حال حاضر قیمت سهام به تعیین تکلیف گره‌های بزرگی همچون گروه خودرو، پالایشی و… گره خورده است. در مواقعی که بازار با رونق زودگذر روبرو می‌شوند. حجم ورود پول به بازار کم ثبت می‌شود. البته همیشه با افزایش تداوم رکود در بازار سهام، سهامداران با وجود ارزندگی نمادهای بورسی ریسک نمی‌کنند. به همین دلیل واکنش مثبت اخیر بازار سهام نشان دهنده فعلا نشانه آغاز رشد نیست. اما می تواند در ادامه تبدیل به یک روند صعودی شود.

حمید میرمعینی کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار عصر اقتصاد با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی توان با قاطعیت گفت همه نمادها ارزنده هستند، گفت: اما در عین حال با قاطعیت نمی‌توان ظرفیت صعودی بورس را رد کرد. این مسأله وابسته به سیاست‌های دولت بعدی خواهد داشت. اگر بعد از استقرار دولت بعدی رییس جمهور تصمیم بگیرد قیمت‌گذاری دستوری را حل کند. به طور قطع همین عامل به تنهایی می تواند روند صعودی بازار را تثبیت کند. در غیر اینصورت بازار همچنان در روند نوسانی خود باقی ماند.

او با تاکید بر اینکه یکی دیگر از عواملی که درباره وضعیت بورس در دولت بعدی موثر است، افزود: سیاست دولت درباره نرخ سود بانکی، انتشار اوراق و … است. در سال‌های گذشته دولت به دلیل کاهش درآمد حاصل از نفت با کسری بودجه مواجه بود. به همین دلیل دولت سیاست‌های را برای جبران کسری بودجه بکار می گرفت. اثر آن رشد نقدینگی و در نهایت تورم بود.

یکی از عوامل مهم در کاهش جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام بی اعتمادی و حرکت پول حقیقی به سمت بازارهای کم ریسک است
نقش فریز نقدینگی در بانکها بر رکود بورس

میرمعینی با اشاره به اینکه بانک مرکزی برای مهار تورم سیاست فریز سرمایه با افزایش نرخ بهره را بکار می گیرد، تصریح کرد: این مسأله منجر می‌شود که نقدینگی در بازار سهام نیز وجود نداشته باشد. در نتیجه بازار سهام نیز تحت تاثیر عملکرد دولت قرار می‌گیرد. بنابراین در شرایطی که دولت بتواند سیاست‌های را بکار بگیرد که درآمد بیشتری داشته باشد. از طرف دیگر هزینه های خود را مدیریت کند عملا اقتصاد در مسیر با ثبات قرار می گیرد.

او با تاکید بر اینکه چشم انداز بازار سهام در سال ۱۴۰۳ قابل پیش‌بینی نیست، اظهار کرد: در حال حاضر بازار مثبت شده است. اما از آنجایی که در یک ماه گذشته بازار سهام منفی بوده است. از طرف دیگر دامنه معاملات سهام محدود شده بود. به همین دلیل ظرفیت یک رشد موقتی را دارد. به خصوص اینکه دامنه معاملات بازار سهام بیشتر می‌شود.

تاثیر خرید حقوقی ها در بورس

او افزود: در نتیجه خرید حقوقی ها در نمادهای بزرگ رشد شاخص کل بورس رقم می‌خورد. پیرو حرکت مثبت شاخص، نمادهای کوچک نیز مثبت می‌شوند. اما این حرکت بازار مقطعی خواهد بود. در ادامه عوامل کلان اقتصادی و همچنین سیاست‌گذاری دولت بعدی رکن اصلی و تعیین کننده روند بورس خواهد بود.

یکی از عوامل مهم در کاهش جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام بی اعتمادی و حرکت پول حقیقی به سمت بازارهای کم ریسک است. به طور قطع سیگنال رییس‌جمهور بعد به سرمایه‌گذاران بورس مثبت است. این موضوع منجر می‌شود تا نشان دهد مردم انتخاب درستی داشته اند. از طرف دیگر مثبت‌ها بازتاب چشم‌انداز اقدامات دولت خواهد شد. بنابراین در ادامه دولت راحت‌تر می تواند بازارسازها و بزرگان بازار را با خود همراه کند تا سیاست‌های بعدی را اجرا کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا