احداث پل بر روی رود «آمور» نماد نزدیکی چین و روسیه

  کد خبر: 22030186380

احداث یک پل بر روی رود خانه «آمور» با هدف توسعه حمل و نقل، نمادی از نزدیکی هر چه بیشتر چین و روسیه است.

مواضع محتاطانه پکن در مقابل حمله روسیه به اوکراین حکایت از عزم جدی روسیه برای گسترش هرچه بیشتر روابط تجاری متقابل میان این دوکشور دارد. مبادلاتی که با هدف برون رفت از بن بست و تأمین منابع  اقتصادی برای روسیه گسترش می یابد.

این دو کشور به تازگی پلی را بر روی رودخانه «آمور» افتتاح کردند و در انتظار توسعه هرچه بیشتر زیرساختها از این طریق به ویژه زیرساختهای گازی هستند. چین و روسیه همچنان به توسعه همکاریهای خود مشغولند.

روسیه که به دلیل اعمال تحریم های ناشی از حمله به اوکراین به ویژه در زمینه صادرات مواد نفتی دچار رکود سرسام آور اقتصادی شده، به دنبال یافتن شرکای جدید اقتصادی است.

از اینرو با همسایه خود چین این مسیر را آغاز کرده‌است. این دو کشور به عنوان نمادی از این توسعه روابط اقتصادی؛ پل احداث شده بر روی رودخانه «آمور» را روز جمعه ۱۰ژوئن(۲۰ خرداد) افتتاح کردند.

این پل ارتباط میان شهرهای «هیهه» در استان «هیلونگجیانگ» چین و «بلاگووشچنسک» در شرق دور روسیه را بر قرار می‌کند. ساخت این پل دوسال پیش به پایان رسید اما به دلیل بحران کرونا افتتاح آن به تعویق افتاد.

اولین توافقات در خصوص احداث این پل در سال ۱۹۹۵(۱۳۷۴) حاصل شد. به ثمر رسیدن این برنامه اقتصادی بلند مدت حکایت از اهمیت توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور چین و روسیه دارد.

خبرگزاری دولتی « ریا نووستی» با انتشار تصاویری ازاولین کامیونهای عبوری در میان آتش‌بازی به نشانه گرامیداشت این افتتاحیه، مراسم گشایش این پل با سازه‌های سفید و قرمز را به نمایش گذاشت.

براساس اعلام منابع رسمی این پل یک کیلومتری دو طرفه با هزینه ۱۹ میلیارد روبل (۳۰۰ میلیون یورو) ساخته شده‌است که ۱۴میلیارد روبل آن را روسیه پرداخته است.

به گزارش رسانه‌های روسیه هر روز۶۳۰ کامیون،۱۶۴ اتوبوس و ۶۸ خودرو سبک از این پل که فقط به منظور حمل ونقل کالا احداث شده، می توانند استفاده کنند. یک تله کابین فرامرزی بین این دوشهر برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفری آنها در حال ساخت است که در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) به پایان خواهد رسید.

در ماه‌آوریل (فروردین) نیز احداث یک پل ریلی بر روی روخانه «آمور» در جمهوری خودمختار یهودی «بیروبیجان» در ۵۰۰ کیلومتری شرق روسیه برای برقراری ارتباط میان چین و روسیه به پایان رسید. بنا به گفته مقامات محلی قرار است بهره‌برداری از این پل در ماه‌اوت (مرداد) آغاز شود.

از زمان عادی‌سازی روابط  میان دو قدرت چین و روسیه در سال ۱۹۸۰(۱۳۵۹)، مبادلات تجاری آنها گسترش چشمگیری یافته؛ اما همواره به دلیل ناکافی بودن زیرساختهای حمل‌ونقل در معرض آسیب قرار داشته‌است.

طی سال‌های اخیر مجموعه‌ای از کارخانه‌های مربوط به صنایع گاز در روسیه آغاز به کار کرده‌اند. از جمله کارخانه « گازپروم» که به عنوان مهمترین کارخانه فراوری گاز در جهان محسوب می‌شود.

این کارخانه بخشی از تأسیسات خط لوله گازمیان چین و روسیه به نام « قدرت سیبری» است. کارخانه دیگر، کارخانه پتروشیمی «سیبور» است که در روسیه راه‌اندازی شده‌است.

بنا به گفته «گاز پروم» گرچه صادرات گاز روسیه به اروپا به دلیل اعمال تحریم های غربی از ماه ژانویه۲۰۲۲ (دی۱۴۰۰) تا ماه مه ۲۰۲۲(اردیبهشت۱۴۰۱) در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰-۱۳۹۹) به میزان ۶/۲۷ درصد کاهش یافته اما صادرات گازروسیه به چین در حال افزایش است. به همین دلیل اتحادیه اروپا نگران گسترش روز افزون روابط چین و روسیه است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه در پایان ماه مه (اوایل خرداد) اعلام کرد روسیه آماده‌است تا ضرورت برقراری مجدد روابط با غرب را بررسی کند، اما اولویت این کشور برقراری روابط با چین است.

او در این خصوص تأکید کرد: «اکنون که غرب در برابر ما مواضع خودکامانه اتخاذ کرده روابط اقتصادی ما با چین به سرعت گسترش خواهد یافت.»

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل