کد خبر: 23120074604
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

اخبار سیاسی و بازدهی سهام

زهره آذرباد

اگر بازار سهام به اطلاعات عمومی و بدون تعصب به آنی واکنش نشان دهد، باید بازار را به عنوان نیمه­‌کارآمدی طبقه‌بندی کرد. این بدان معناست که بازار سهام به تمام اطلاعات عمومی موجود پاسخ می­‌دهد؛ بنابراین، هرگونه اطلاعات عمومی جدید و مهم باید بدون وقفه زمانی در قیمت سهام منعکس شود.

با فرض شکل نیمه قوی کارایی بازار، اگر قیمت­ها منعکس‌کننده تمام اطلاعات موجود اکنون باشند، تغییرات قیمت نیز باید منعکس‌کننده اطلاعات جدید باشد.؛ بنابراین، باید بتوان نقش یک رویداد مورد علاقه را با مشاهده نوسانات قیمت در دوره وقوع رویداد اندازه‌گیری کرد. همچنین ثبات سیاسی نقش حیاتی دارد و فرآیند مهمی برای توسعه ملت است. اکثر کشورهای در حال­ توسعه با موضوع بی­ثباتی سیاسی مواجه هستند. دولت جدید کشور را اداره می­کند و قوانینی را برای کسب­وکار که ناشی از سرخوردگی و بی‌­اطمینانی در بین جامعه تجاری است، معرفی می­کند. بی­ثباتی سیاسی به یک چالش و مشکل جدی به ویژه برای کشورهای درحال­توسعه تبدیل می­شود. این امر باعث ایجاد مشکلات عظیم و تأخیرهای بی­مورد در توسعه کشور می­شود. ثبات سیاسی راهی برای وحدت جامعه و حفظ مشروعیت درون دولت است. این یک عنصر ضروری برای توسعه اقتصادی، برتری قانون در یک دولت می­باشد. توسعه کشور بدون نظام سیاسی مستحکم و متشکل ناقص است. بی‌ثباتی سیاسی را می‌توان به چند شکل تعریف کرد، اول تمایل به رژیم، دوم بی‌نظمی سیاسی و در نهایت رشد اقتصادی متاثر از بی‌ثباتی. بی‌علاقه بودن سرمایه­گذاران خارجی به کشورهای بی­ثبات با دسترسی به بازارهای محصول، توسعه اقتصادی کشور را مختل می­کند.

در ابتدا باید تأثیر مثبت ارتباطات سیاسی را اعمال کرد، محافظه‌کاری حسابداری را بهبود بخشید و اطلاعات را کاهش داد. ثانیاً، نسبت سهامداری سهامداران عمده، که به کاهش احتمال پنهان کردن عمدی اخبار بد از سوی سهامداران عمده کمک می­کند را کاهش داد. و در نهایت، در تسریع روند بازارسازی، تقویت حاکمیت شرکتی شرکت‌های بدون سرمایه خارجی و کاهش ریسک سقوط قیمت سهام ضروری است که به عملکرد پایدار بازار سرمایه کمک شود. پیوندهای سیاسی از سوی رئیس هیات‌مدیره ایجاد می­شود و می­تواند عملکرد شرکت را افزایش دهد، در حالی که ارتباطات سیاسی ایجادشده از سوی مدیران شرکت می­تواند به عملکرد شرکت آسیب برساند. ارتباطات سیاسی مدیران اصلی یک شرکت می­تواند عملکرد شرکت را تا حدی بهبود بخشد، در حالی که ارتباطات سیاسی ایجادشده از سوی مدیران غیراصلی تأثیر منفی بر عملکرد شرکت دارد. علاوه بر این، اگر مدیران مستقل، ارتباطات سیاسی برقرار کنند؛ تأثیر کمتری بر درآمدهای تجاری شرکت خواهند داشت. از سوی دیگر، ارتباطات سیاسی مقامات دولتی باعث کاهش عملکرد شرکت­ها خواهد شد. با این حال، اگر ارتباطات سیاسی متعلق به دسته­ای از نمایندگان باشد، تأثیر مثبتی بر سود شرکت خواهد داشت؛ بنابراین، تأثیر ارتباطات سیاسی بر ارزش شرکت نامشخص است.

بنابراین، کشورها به شدت به کمک­های خارجی وابسته هستند. علاوه بر این، استفاده نادرست از کمک‌های خارجی مانند هزینه‌های مربوط به بلایای طبیعی به اعتماد اهداکنندگان لطمه می‌زند. به غیر از سرمایه­گذاری خارجی، بی­ثباتی سیاسی نیز سرمایه­گذاری داخلی را محدود می­کند. سرمایه­گذاران به دلیل ترس از ملی شدن، اتحادیه­های کارگری و نگرش­های دولت، درباره سرمایه­گذاری در کشورهای خود تردید دارند. محرومان از صندوق­های سرمایه‌گذاری کشورهای درحال­توسعه، توسعه اقتصادی را نابود می­کنند. در گذشته قوه قضائیه برای اتخاذ تدابیر علیه سیاستمداران و تأثیرگذاری قوی بر سناریوی سیاسی کشور بسیار فعال بود.

بی‌ثباتی سیاسی پدیده‌ای چالش برانگیز در کشورهای درحال­توسعه است و همین عامل تنها عامل حاکمیت ضعیف و توسعه اقتصادی کند آن‌ها محسوب می‌شود. دوره کنونی مطالعه با توجه به وضع سیاسی کشور بسیار جالب است. این یک واقعیت است که در این مدت تحولات زیادی صورت گرفته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا