اختلال اقتصادی در منطقه یورو ناشی از تورم بالا

  کد خبر: 16030185552

ترجمه: محمود نواب مطلق

نرخ تورم در منطقه یورو در ماه مه (اردیبهشت) به نحوی غافلگیرانه افزایش یافته‌است. بدین ترتیب بانک مرکزی اروپا احتمالا مجبور می‌شود سیاست های انقباضی پولی خود را تسریع و تقویت کند. این امر به نوبه خود ممکن است منجر به آسیب بیشتر به فعالیتهای اقتصادی در منطقه یورو شود.

خانم «کلِمانتین گالِس» مدیربخش راهبردهای اقتصادی بانک خصوصی «سوسیِته ژِنِرال» این موضوع را بررسی کرده است. فشار ناشی از افزایش قیمت ها در این ماه همچنان بالاست و این درحالیست که تمامی کالاها و خدمات مشمول این افزایش قیمت ها شده‌اند. ماجرا صرفا افزایش قیمت انرژی نیست.

در نهایت اعجاب و شگفتی ، نرخ تورم در منطقه یورو پس از افزایش در ماه آوریل( فروردین) با رقم ۴/۷ درصد به ۱/۸ در صد در ماه مه(اردیبهشت) رسید و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. این درحالیست که همگی در انتظار رقم حداکثری ۷/۷ درصد بودند.

بنابراین افزایش فعلی نرخ تورم از تمامی پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا به گونه‌ای چشمگیر فراتر رفته است. به رغم آنکه افزایش نرخ تورم ناشی از تورم درانرژی و مواد غذایی است نرخ تورم نهان نیز افزایش یافته و به رقم۸/۳ درصد رسیده است.

این میزان افزایش نیز برای بانک مرکزی اروپا بسیار ناخوشایند است. ارقام تورم در آمریکا به ویژه در تورم پنهان برعکس منطقه یورو در ماه مه (اردیبهشت) در مقایسه با ماه آوریل(فروردین) کاهش یافته اند.

شاخص فعالیتهای اقتصادی همچنان مثبت هستند اما مخاطرات فزاینده‌ای نیز  پیش‌روی دورنمای اقتصادی است.

گرچه شاخص های «پی ام آی» یعنی شاخص های مدیران خرید در ماه مه (اردیبهشت) پائین هستند  اما همچنان بالاتر از آستانه ۵۰ واحد قرار دارند.

این خود نشانگر یک فعالیت اقتصادی کند ولی در حال رشد است. فعالیت های بخش خدمات با بهره‌مندی از عادی‌شدن وضعیت‌های بهداشتی همچنان در حال شتاب است.

زیرشاخص اشتغال‌زایی نیز همچنان مطلوب است و این نشانگر وجود بازار کار قوی و منعطف در منطقه یوروست.

در عین حال این وضعیت خوب بنگاه‌های اقتصادی با موقعیت خانوارها در تضاد است چراکه آنها با کاهش درآمد واقعی قابل استفاده خود مواجه شده‌اند.

امری که اعتمادشان را به پائین‌ترین سطح رسانده‌است. درنتیجه میزان تاب‌آوری اقتصادهای منطقه یورو در این شرایط افزایش تورم چشمگیر به صورت جدی زیر سئوال است.

در این وضعیت بانک مرکزی اروپا تمایل دارد به سرعت به عادی سازی سیاستهای پولی خود بپردازد.

تغییر نوع ارتباطات بانک مرکزی در هفته‌های اخیر ناظران را برآن داشته تا افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره اصلی را در ماههای جولای(تیر) و سپتامبر( شهریور) دراین بانک پیش‌بینی کنند.

در عین حال آخرین ارقام نرخ تورم حکایت از آن دارد که افزایش نرخ بهره اصلی ممکن است به جای ۲۵ واحد بر پایه ۵۰ واحد در ماه جولای (تیر) باشد.

عادی‌سازی سیاست پولی در شرایط کنونی تورم به وسیله بانک مرکزی اروپا کاملا منطقی به نظر می‌رسد اما این بانک باید همچنان مراقب باشد اتخاذ سیاست های انقباضی پولی شدید  و سریع ممکن است اقتصادهای نااستوار منطقه یورو را بیشتر در معرض خطر رکود قراردهد.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل