کد خبر: 020403163533
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

ارزش ۶۹۵ میلیون دلاری صادرات ایران به کشورهای آفریقایی

محمدرضا صفری، سرپرست دفتر افریقای سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با ایلنا شرحی از آخرین وضعیت تجارت ایران و افریقا ارائه کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲، ارزش صادرات ایران به کشورهای افریقایی ۶۹۵ میلیون دلار و ارزش واردات ایران از این قاره ۹۶ میلیون دلار بوده است؛ از مجموع رقم‌های یادشده ارزش صادرات ایران در این سال به کشورهای شمال افریقا ۶۰ میلیون دلار و ارزش واردات ایران از این منطقه یک میلیون دلار بوده است.

وی افزود: در میان کشورهای افریقایی غنا، افریقای جنوبی، تانزانیا و کنیا به ترتیب بیشترین مراودات تجاری را با ایران دارند و در میان کشورهای شمال افریقا الجزایر، مصر و لیبی و تونس به ترتیب بیش‌تر از دیگر کشورهای این منطقه در مبادله تجاری با ایران هستند.

صفری از کود اوره، شمش آهن و قیر به عنوان کالاهایی یاد کرد که بیش‌تر از هر کالای دیگری از ایران به افریقا صادر می‌شود و گفت: آبزیان، توتون، سنگ‌های قیمتی، چای و ذرت دامی نیز بیشترین واردات ایران را از افریقا تشکیل می‌دهند.

سرپرست دفتر افریقای سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: میانگین ارزش تجارت ایران و افریقا در سال‌های اخیر حدود یک میلیارد دلار بوده و این ارزش در حالی حاصل شده که در سال ۲۰۲۲ کل کشورهای افریقا ۱۴۰۰ میلیارد دلار گردش مالی تجاری داشتند؛ ۷۲۵ میلیارد دلار از این رقم را واردات به افریقا و ۶۷۷ میلیارد دلار را صادرات از این کشور تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تاجران ایرانی شناخت دقیقی از افریقا ندارند و در ارتباط با این قاره ترس پنهانی دارند و باور آنها این است که در افریقا امنیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد بنابراین زمانی این قاره را به عنوان مقصد صادراتی انتخاب می‌کنند که گزینه دیگری در اختیار نداشته باشند، البته طرف افریقایی هم از ایران شناخت دقیق ندارد.

صفری یادآور شد: در اجلاس ایران و افریقا در سال جاری ایران میزبان مهمان‌هایی از بیش‌تر از ۳۰ کشور افریقایی بود؛ این مهمانان را مقامات دولتی و تاجران افریقایی تشکیل می‌دادند و تصور برخی از آنها که برای بار نخست به ایران آمده بودند این بود که پیشرفت فناوری‌ها و زیرساخت‌های ایران ضعیف‌تر از آنچه می‌بینند باشد.

وی از فعالیت چشمگیر رایزنانی ایران در افریقای جنوبی و الجزایر و استقرار ۱۲ مرکز تجاری ایران در این قاره گفت و توضیح داد: شاید مشکلات ایران در تجارت با کشورهای دیگر پیچیدگی‌هایی داشته باشد اما در تجارت با افریقا اگر مشکل تبادلات مالی و موضوعات ضمانت‌ها حل شود تجارت آسان می‌شود.

سرپرست دفتر افریقای سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در ایران ترانزیت مستقیم کالا به کشورهای شرق افریقا مقدور است و در تلاش هستیم این امکان برای کشورهای شمال افریقا نیز فراهم آید و همچنین سعی داریم با کشورهایی که تجارت بیشتری با آنها داریم امکان پرواز مستقیم را فراهم آوریم.

صفری از فعالیت قابل توجه کشورهای چین، امارات و ترکیه در افریقا خبر داد و افزود: افریقا معادن غنی دارد و می‌تواند منبع تامین مواد اولیه معدنی برای ایران باشد، این قاره همچنین از آب فراوان و زمین‌های حاصلخیز برخوردار است اما از ضعف مکانیزاسیون کشاورزی و ضعف زیرساخت‌ها رنج می‌برد بنابراین این پتانسیل را دارد که برای کشت فراسرزمینی استفاده شود.

وی تاکید کرد: افریقا برای محصولات نفت و پتروشیمی ایران بازار خوبی است و نیاز فراوان به دارویی‌ها دارد که در ایران تولید می‌شود، همچنین ایران می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگرانی باشد که با هدف دریافت خدمات درمانی از این قاره به کشور ما می‌آیند.

این کارشناس در پاسخ به پرسشی درباره الزامات تقویت تجارت ایران و مصر گفت: لازمه توسعه روابط اقتصادی ارتقای روابط سیاسی است و این موضوع در تقویت تجارت ایران و مصر اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل ایران بنا دارد در دی ماه سال جاری یک هیات تجاری به این کشور اعزام کند و در همین راستا وزرای تجارت دو کشور نیز در حاشیه نشست سازمان تجارت جهانی در امارات با یکدیگر ملاقات داشتند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا