افزایش تاریخی نرخ اصلی بهره بانک های مرکزی اروپا

  کد خبر: 190601100563

ترجمه: محمود نواب مطلق

بانک مرکزی اروپا نرخ اصلی بهره خود را در افزایشی بی سابقه ۷۵/۰ واحد بالابرد. اقدامی حیرت‌آور که بروز رکود اقتصادی  را در منطقه یورو تقویت می‌کند.

این بانک روز پنجشنبه ۸سپتامبر (۱۷شهریور) طی اقدامی کاملا دور از انتظار به طور ناگهانی نرخ بهره خود را از صفر به ۷۵/۰ درصد رساند و این عملی بسیار غیرمعمول در این نهاد مالی اروپایی تلقی می‌شود.

نهاد مالی مستقر در فرانکفورت در طول تاریخ خود تنها در اولین جلسه خود در سال ۱۹۹۹(۱۳۷۸) دست به چنین اقدامی زد. در آن سال موضوع اصلی اتخاذ یک تصمیم فنی برای استقرارنظام جدید پولی واحد در اروپا بود. اما اینبار اوضاع آتشین است.

تورم سال به سال در ماه اوت( مرداد) به ۱/۹ درصد رسید. این در حالیست که هدف بانک مرکزی اروپا حفظ تورم ۲درصدی برای بلند مدت در منطقه یورو بوده‌است.

براساس گفته‌های خانم «کریستین لاگارد» رئیس بانک‌مرکزی اروپا: «نرخ تورم در منطقه یورو بسیار بالاست و به احتمال زیاد مدت زمان طولانی به همین وضعیت خواهد ماند.»

وی در طول مدتی که با خبرنگاران سخن می‌گفت چندین نوبت برعزم خود برای بازگرداندن نرخ تورم به ۲ درصد تأکید کرد. او اعلام کرد این افزایش نرخ تورم آغاز راه است.

وی‌افزود: «ما در اجلاسهای آتی که هر شش هفته یکبار برگزار می‌شود به افزایش نرخ بهره ادامه خواهیم داد.» البته این نکته را هم تصریح کرد که افزایش‌های بعدی الزاما ۷۵/۰ واحدی نخواهند بود اما قدر مسلم به حدی خواهد بود که نرخ منفی این بهره‌ها از ماه ژوئن ۲۰۱۴(خرداد۱۳۹۳) تا جولای ۲۰۲۲(تیر۱۴۰۱)  تا پایان سال میلادی به ۲درصد خواهد رسید. بدین ترتیب باید دوباره به سطح نرخ سال ۲۰۰۸(۱۳۷۸) بازگشت.

دراین دوران بنا به تعبیر رئیس فعلی بانک مرکزی اروپا: «اسلاف من تمام وقت خود را به مبارزه با کاهش تورم گذراندند و برای همین نرخ بهره بانک‌مرکزی اروپا را منفی کرده و با تورم مبارزه نکردند.» او همچنین تلویحا اذعان کرد وضعیت فعلی اعتبار بانک‌مرکزی اروپا، نهادمالی تحت‌مدیریتش را زیرسئوال برده است: «توانایی ما در بازگرداندن نرخ تورم به هدف ۲درصدی تعیین شده مورد قضاوت همگان قرار خواهد گرفت.»

از یکسال پیش تاکنون هیأت مدیره بانک‌مرکزی اروپا به صورت مستمر درگیر مسئله افزایش قیمتها بوده‌است. با اینحال در دسامبر۲۰۲۱(آذر۱۴۰۰) «کریستین لاگارد» اعلام کرده‌بود افزایش نرخ بهره بانک‌مرکزی اروپا غیر محتمل است.

در ماه ژوئن ۲۰۲۲( خرداد۱۴۰۱) نیز همان رویه: طی چندهفته تمام اعلامیه‌های بانک‌مرکزی اروپا لغو شد. این بانک در اقدامی غیرمعمول تصمیم گرفت در ماه جولای (تیر) یکماه زودتر نرخ بهره خود را ۲۵/۰ واحد افزایش دهد. درنهایت یکماه بعد این افزایش ۵/۰واحد بود.

منبع:لوموند

خروج از نسخه موبایل