کد خبر: 170403165395
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهمعاون وزیر کار اعلام کرد:

افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم طی ۳ سال گذشته

به گفته معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حقوق و دستمزد کارگران در طول سه سال گذشته متناسب با نرخ تورم ۱۱۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش عصراقتصاد، علی حسین رعیتی فرد، درباره افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سه سال گذشته اظهار کرد: طی سه سال دولت شهید رئیسی ۱۱۹ درصد افزایش حقوق داشتیم و عدد تورم هم طی این مدت ۱۲۰ درصد بوده است، یعنی تقریبا متناسب با نرخ تورم افزایش حقوق داشتیم.

وی به میزان افزایش حقوق‌ها در این سه سال اشاره کرد و گفت: در سال اول ۵۷ درصد افزایش، در سال دوم ۲۷.۴ درصد و سال سوم ۳۵ درصد افزایش اتفاق افتاد یعنی میانگین سه سال افزایش دستمزدها نسبت به دوره قبل بیشتر افزایش داشته و تلاش کردیم که سفره کارگران کوچکتر نشود.

معاون وزیر کار درباره تصویب دستورالعمل شماره ۵۷ روابط کار و عدم دسترسی کارگران به پیمانکار اصلی برای پرداخت ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: این یک اشکال قانونی است.

کارفرما کسی است که نسبت به کارگر حق سعی می پردازد و اینجا بحث مقاطعه دهنده یا پیمانکار اصلی مطرح است. ما نمی‌توانیم پیمانکار اصلی را مقصر بدانیم. اگر می‌خواهیم شکایتی را ثبت کنیم، کارگر باید از کسی شکایت کند که پرداخت حقوق او را انجام می دهد و او همان پیمانکار است.

وی ادامه داد: قطعا پیمانکار باید در قراردادی که با کارفرمای اصلی می‌بندد، این مساله را لحاظ کند تا کارگر به دنبال افراد قبلی نگردد.

رعیتی فرد تاکید کرد: برخی پیمانکاران در قرارداد اصلی خود با مقاطعه دهنده اصلی این مساله را لحاظ کردند و زمان بیمه‌پردازی، ۴ درصد حق بیمه سخت و زیان آور را لحاظ می‌کنند ولی اینکه بگوییم کارگر می‌تواند از پیمانکار یا مقاطعه دهنده قبلی شکایت کند، خلاف قانون کار است و باید قانون اصلاح شود.

تشکیل بیش از ۶۶۰۰ تعاونی طی ۳ سال گذشته

همچنین ویس کرمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تشکیل بیش از ۶۶۰۰ تعاونی در سه سال فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و گفت: میزان صادرات تعاونی‌ها در این مدت بیش از ۲۴ درصد رشد داشته است.

حامد ویس کرمی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در کشور داریم که با مشارکت بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عضو از مردم شکل گرفتند.خوشبختانه با تلاشی که تعاونی‌ها و خود مردم صورت دادند، ۱۰۴ هزار تعاونی بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی را در کشور ساماندهی کرده‌اند.

وی میزان سرمایه‌گذاری این تعاونی‌ها را بیش از ۳۳۹ همت ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۵۴ درصد تعاونی‌ها در سطح کشور در حوزه تولید فعالند و مسأله تولید از اولویت‌های اساسی بخش تعاون به شمار می‌رود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون در عین حال از تشکیل بیش از ۶۶۰۰ تعاونی در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و افزود: این میزان تعاونی نسبت به مدت مشابه دولت قبل رشد ۶.۴ درصد داشته و از نظر تعداد فرصت‌های شغلی بیش از ۱۷۳ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

ویس کرمی همچنین به صادرات تعاونی‌ها در دولت سیزدهم اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش تعاون مسأله صادرات تعاونی‌ها برای ما اهمیت داشت. در دولت سیزدهم ۲۴ رشد صادرات را نسبت به دوره قبل تجربه کردیم. در حالی که در دولت قبل ۳۱۱۸ میلیون دلار صادرات داشتیم، در دولت سیزدهم میزان صادرات تعاونی‌ها افرایش یافت و به ۳۸۷۴ میلیون دلار رسید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا