افزایش فاصله قیمت ارز آزاد و نیمایی/ نرخ دلار باید شناور باشد

  کد خبر: 31030187918

سی‌وچهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران امروز صبح در ساختمان مرکزی این اتاق برگزار شد. در این جلسه مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، نسبت به افزایش فاصله قیمت ارز آزاد و نیمایی هشدارهایی را مطرح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سی‌وچهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران امروز صبح در ساختمان مرکزی این اتاق برگزار شد. قیمت ارز آزاد و نیمایی و افزایش شکاف آن‌ها در هفته‌های اخیر ازجمله مباحث مطرح‌شده در این نشست بود.

در حالی که همین امروز محمدهادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد از تلاش این وزارتخانه برای کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی و آزاد خبر داد، در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هشدار جدی نسبت به افزایش فاصله نرخ این دو ارز مطرح شد.

دولت در گرداب تثبیت قیمت ارز نیفتد

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: یک هشدار لازم است به دولت داده شود تا در گرداب تثبیت قیمت ارز گرفتار نشود. پیش از این نرخ ارز تثبیت شد و با توجه به قیمت واقعی ارز، روز به روز فاصله بهای ارز تثبیتی با نرخ بازار بیشتر شد.

بنابراین اگر قرار است ارز مورد نیاز واردکنندگان از طریق سامانه نیما تامین شود باید مراقب بود تا فاصله نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد زیاد نشود.

مسعود خوانساری از دولت خواست تا دوباره یک قیمت ثابت برای ارز در نظر نگیرد.

او تصمیم دولت مبنی بر ارائه مجوز به صرافی‌ها برای خرید ارز صادرکنندگان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم این موضوع بسط یابد. صادرکننده باید مکلف باشد که ارز خود را به کشور وارد کند؛ اما کوتاژ صادراتی را با افرادی که قصد واردات دارند، مبادله کنند.

بر این اساس باید قیمت ارز در کشور به صورت شناور باشد.

به اعتقاد خوانساری در شرایط کنونی دولت چاره‌ای جز رفتن به سمت ارز تک‌نرخی ندارد.

دولت به دنبال نرخ جدید ارز نیست

این اظهارات رئیس اتاق بازرگانی تهران در حالی مطرح شد که امروز معاون وزیر اقتصاد هم وعده کاهش فاصله قیمت ارز آزاد و نیمایی را داد.

سبحانیان تأکید کرد: اراده دولت ایجاد نرخ دیگری از ارز نیست. زیرا با از بین‌بردن انگیزه برای تولید و سرمایه‌گذاری منجر به نتیجه نمی‌شود.

اگر این گونه بود، اساساً دولت زیر بار اصلاحات ارزی نمی‌رفت. از این رو، حمایت از مصرف‌کننده، هدف اصلی مداخلات قیمتی است.

خروج از نسخه موبایل