انعقاد چهار توافق‌نامه با سوریه/ بانک مشترک ایران و سوریه ایجاد می‌شود

  کد خبر: 12090058906

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به انعقاد چهار توافق‌نامه با سوریه در سفر وزیر صمت به این کشور گفت: سفر وزیر صمت به سوریه و‌ دیدار با مقامات بلندپایه این کشور، حائز دستاوردهای متعددی بود که می‌تواند زمینه‌ساز گسترش تجارت بین دو کشور شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به چالش‌های حمل و نقل و صادرات کالا به سوریه گفت: حمل و نقل به سوریه از دو مسیر دریایی و زمینی امکان‌پذیر است و به دنبال این هستیم موانع موجود در این زمینه برطرف شود.

پیمان‌پاک ادامه داد: در مسیر دریایی، خط دریایی منظم برای تجار در مسیر سوریه وجود ندارد و این چالش هم در زمینه نبود برنامه منظم حرکت کشتی‌ها و هم در زمینه نبود بار در مسیر برگشت مطرح است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در این زمینه به دنبال این هستیم که با اختصاص یارانه از سود سازمان کشتیرانی این خطوط را اقتصادی و به صرفه کنیم.

وی ادامه داد: منظم بودن خط، ثبات در اندازه کشتی و حمل بار، ارتباط با نهادهایی که در سوریه در این زمینه فعال هستند و ایجاد اشتراک و هماهنگی برای رفع چالش‌های حمل و نقل در این زمینه دنبال می‌شود.

پیمان‌پاک با بیان اینکه مسیر زمینی برای تجارت با سوریه اقتصادی‌تر است، گفت: نا‌امنی‌هایی در این زمینه وجود دارد، که تلاش داریم برطرف شود تا ‌با برقراری این خط مسیر و هزینه‌های حمل کالا به سوریه کاهش پیدا می‌کند.

معاون وزیر صمت با اشاره به ایجاد شبکه بانکی با سوریه گفت: یکی از موضوعاتی که در دیدار وزیر صمت با مقامات سوری بر آن تاکید شد، رفع موانع بانکی بود که در این زمینه ایجاد بانک مشترک در دستور کار قرار دارد که نقش مهمی در مدیریت منابع ارزی خواهد داشت.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به موضوع تهاتر در تجارت با سوریه گفت: تشکیل اتاق تهاتر در برنامه تجارت دو کشور قرار دارد. اما در حال حاضر این امکان به دلیل نبود کالا در سوریه با چالش‌هایی رو به رو است.

پیمان‌پاک با اشاره به ایجاد خطوط تولید و سرمایه‌گذاری در سوریه، به مزایای صادرات مجدد از این کشور اشاره کرد و گفت: این فرصت وجود دارد که به ازای صادرات به سوریه مقداری از کالاهای صادرشده به کشور ثالث صادر شود.

وی با اشاره به ایجاد فضای بدون تعرفه گمرکی در روابط تجاری دو‌ کشور گفت: در تجارت با سوریه به دنبال حذف تعرفه هستیم و قصد داریم تجارت آزاد با سوریه را برقرار کنیم که در این زمینه قرار شد طرف سوری بررسی‌های لازم را داشته باشد.

پیمان‌پاک با اشاره به چالش تجار در زمینه بیمه گفت: صندوق ضمانت توسعه صادرات در فضای تحریم می‌تواند جانشین ال سی شود و با وجود اینکه در حال حاضر سرمایه این صندوق کم است، اما بخش قابل توجهی از منابع این صندوق را به سوریه و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دادیم.

وی افزود: با مقامات سوری برای پوشش ریسک تجار مذاکراتی داشتیم و بحث بیمه، خدمات بانکی و تهاتر برای توسعه تجارت با سوریه از سوی ایران دنبال می‌شود.

خروج از نسخه موبایل