کد خبر: 090303161329
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدنویدئوهامدیر مجتمع طرح‌های اکتشافی و معدنی شمال‌غرب خبر داد:

فولاد ساز برتر سال ۱۴۰۲ که بود؟

در بررسی عملکرد تولیدکنندگان زنجیره فولاد نکته ای بر خلاف انتظارها وجود داشت، تولیدکنندگان بزرگ و قدیمی فولاد که باید به ثبات نسبی در بخش تولید رسیده باشند با رشد منفی مواجه شدند.

رشد منفی تولیدکنندگان بزرگ در حالی رخ داده که اغلب تولیدکنندگان با افزایش تولید قابل ملاحظه ای مواجه شدند که البته بخشی از این رشد تولید حاصل به ثمر رسیدن طرح های توسعه ای بوده اما واحدهایی نیز در سال ۱۴۰۲ رشد تولید حاصل عملکرد مدیریت را تجربه کردند.

در بررسی عملکرد ۱۶ شرکت فولادی در سال گذشته، ۵ شرکت کاهش و ۱۱ شرکت رشد تولید را در کارنامه به ثبت رساندند.

شرکت صبا فولاد خلیج فارس به عنوان تولید کننده بریکت آهن اسفنجی با تولید یک میلیون و ۲۳۲ هزار تن بریکت اسفنجی بیشترین رشد تولید معادل ۴۸.۵ درصد را در زنجیره فولاد از آن خود کرد. رشد تولید این شرکت حاصل عملکرد مدیریت صحیح منابع و بهره وری بوده و طرح های توسعه ای این شرکت به تازگی آغاز شده است.

شرکت فولاد خراسان تولید کننده ای بود که با بیشترین میزان رشد تولید معادل ۳۲ درصد بر جایگاه دوم تولیدکنندگان زنجیره فولاد و رتبه نخستین فولاد ساز کشور را در سال ۱۴۰۲ کسب کرد. میزان تولید انواع محصول در این شرکت معادل یک میلیون و ۶۶۷ هزار و ۱۳۲ تن بود. این میزان رشد تولید در حالی رخ داده که سال ۱۴۰۱ به دلیل کمبود انرژی تولید فولاد خراسان تحت شعاع قرار گرفته و کاهش یافته بود.

سومین فولاد سازی که رشد تولید داشت فولاد آلیاژی ایران بود که افزایش ۲۶.۷ درصدی را تجربه کرد که با به ثمر رسیدن پروژه یزد یک به این میزان رشد دست یافته است. میزان تولید انواع محصولات فولادی این شرکت معادل ۵۶۴ هزار و ۸۷۴ تن بود.

فولاد ساز بعدی که با رشد تولید همراه شد، شرکت ورق خودرو چهار محال بختیاری بود که رشد ۲۳ درصدی را تجربه کرد. شرکت پارس فولاد سبزوار نیز با رشد ۱۵.۷ درصدی ۷۷۷ هزار و ۷۰۳ تن آهن اسفنجی تولید کرد.

همچنین فولاد اکسین و آهن و فولاد ارفع با رشد نزدیک ۱۵ و ۹.۲ درصدی رشد تولید را در کارنامه کاری خود ثبت کردند.

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نیز با تولید یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۵۸۱ تن انواع محصول رشد ۲.۳ درصدی را تجربه کرد.

فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان از جمله شرکت هایی بودند که در سال ۱۴۰۲ کاهش تولید به ترتیب ۹.۸ و ۴.۸ درصدی را تجربه کردند، در اطلاعیه هایی که این شرکت ها در سامانه کدال منتشر کردند کمبود انرژی را عامل توقف تولید و کاهش آن اعلام کردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا