کد خبر: 200403165764
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

بازار ارز دیجیتال داغ می شود | رالی صعودی بیت کوین آغاز شد؟

با توجه به گزارش تحلیلگران صرافی بیتفینکس (BitFinex)، بیت کوین پس از مواجهه با فشار فروش قوی در ماه ژوئن، به احتمال زیاد به کف محلی خود رسیده است. قیمت بیت کوین در تاریخ ۳ جولای (۱۳ تیر) به زیر محدوده ۱۲۰ روزه کاهش یافت.

این کاهش قیمت ناشی از افزایش ترس، عدم قطعیت و شکوفایی در مورد شروع بازپرداخت Mt. Gox به طلبکاران و عوامل دیگر بود و تا سطح ۵۳٬۲۱۹ دلار ادامه یافت.

بیت کوین به کف محلی رسیده است

تحلیلگران بیتفینکس در ۸ جولای (۱۸ تیر) اظهار داشتند که بر اساس داده‌های بازار در آخر هفته، حتی با وجود اینکه صرافی Mt. Gox هنوز ۹۴٬۴۵۷ بیت کوین یا حدود ۶۷ درصد از کل بیت کوین‌های جمع‌آوری‌شده برای طلبکاران را توزیع نکرده است، احتمالا بیت کوین به کف محلی خود رسیده باشد.

بیتفینکس بیان کرد که کاهش قیمت بیت کوین تا حدودی توسط آژانس مجری قانون آلمان (BKA) آغاز شد که فروش بیت کوین را در صرافی‌ها آغاز کرد و فروش حجم بالایی توسط سرمایه‌گذاران را در پی داشت.

به گفته بیتفینکس، دلایل متعددی برای متوقف شدن کاهش قیمت بیت کوین وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ایالات متحده و آلمان تنها ۴درصد از کل بیت کوین‌های معامله‌شده از سال ۲۰۲۳ را فروخته‌اند

یکی از دلایل این است که علیرغم ارزش اسمی قابل توجه بیت کوین که توسط دولت آلمان به صرافی‌ها منتقل شده است، این مقدار به عنوان نسبتی از کل بیت کوین‌های خریداری و فروخته شده از سال ۲۰۲۳، عدد نسبتا کوچکی است.

به گفته تحلیلگران، ارزش کل تحقق یافته بیت کوین که از سال ۲۰۲۳ به بازار سرازیر شده است، یا ارزش خرید و فروش‌شده بیت کوین بالغ بر ۲۲۴ میلیارد دلار است.

تحلیلگران بیتفینکس نوشتند:

۹ میلیارد دلار از بیت کوینی که توسط دولت‌ها، از جمله ایالات متحده و آلمان، توقیف و سپس فروخته شده، در مقایسه با این ۲۲۴ میلیارد بسیار کم است.

در این گزارش آمده است:

علی‌رغم ارزش اسمی زیاد، تعداد واقعی بیت‌کوین‌های منتقل شده به صرافی‌ها تنها چند صد میلیون دلار است که نشان می‌دهد تأثیر واقعی بازار و مازاد عرضه از بیت‌کوین‌های توقیف‌شده توسط دولت نسبتا کم است.

کاهش SOPR و فاندینگ ریت منفی، نشان‌دهنده کف اصلاح است

سایر عواملی که نشان از رشد احتمالی بیت کوین در آینده دارند، کاهش نسبت سود خروجی خرج‌شده (SOPR) همراه با فاندینگ‌ریت (Funding Rate) منفی هستند.

اندیکاتور SOPR یک معیار مالی است که سود یا زیان تحقق یافته را در یک روز معین برای کیف‌پول‌هایی که در دسته خاصی از سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند، اندازه‌گیری می‌کند. این معیار با مقایسه ارزش ترکیبی دلار تمام سکه‌های خرج شده با ارزش این سکه‌ها در هنگام خرید اولیه، محاسبه می‌شود.

به گفته بیتفینکس، SOPR هولدرهای کوتاه مدت در ۶ جولای (۱۶ تیر) به ۰.۹۷ رسیده است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت، با ضرر سکه‌های خود را به فروش نرسانده‌اند.

میانگین فاندینگ‌ریت در تمام جفت‌های معاملاتی پرپچوال بیت کوین نیز برای اولین بار از زمانی که این ارز دیجیتال در اول ماه می به کف رسید، منفی شده است.

بیت‌فینکس در ادامه افزود: از لحاظ تاریخی، دوره‌هایی که در آن فاندینگ‌ریت‌های منفی همراه با مقادیر پایین SOPR کوتاه‌مدت مشاهده می‌شوند، غالبا کف اصلاحات قیمت را نشان می‌دهند.

فاندینگ‌ریت‌ منفی نشان می‌دهد که فشار فروش بالاست و فروشندگان بر بازار سلطه دارند، اما همچنین می‌تواند نشان‌دهنده اشباع فروش بازار باشد. وقتی وضعیت اشباع فروش با SOPR در حال بازیابی مطابقت دارد، معمولا حکایت از آن دارد که بازار در حال یافتن کف قیمتی است.

منبع: میهن بلاکچین

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا