بازدهی بازارها در دی‌ ماه ۱۴۰۱/ شروع داغ زمستان

  کد خبر: 021101117669

نخستین ماه از فصل سرد سال شاهد داغ شدن بازارها و رشد دسته جمعی تمامی شاخص‌ها بود؛ به نحوی که دی‌ماه با سبزپوشی تمامی بازارها پایان یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، پرونده بازارها در آغاز فصل سرد سال با رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها و ثبت چند رکورد افزایشی بسته شد.

سکه توانست با فاصله نسبت به رقبا، رشد ۲۸ درصدی را تجربه کرده و برنده بازارها در دی ۱۴۰۱ باشد. قیمت دلار نیز در دهمین ماه سال ۹.۱ درصد دیگر افزایش یافت و در آخرین معاملات این ماه به ۴۳۲۰۰ تومان رسید.

پس از آن قرعه شانس به نام بازار سهام خورد تا با رشد ۱۲.۹ درصدی شاخص کل، در یک قدمی بازگشت به ابرکانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی جای گیرد. شاخص هم‌وزن بورس نیز دی‌ماه را با رشد ۱۸.۵ درصدی به پایان رساند.

بازار داغ سکه و ارز

در بازار ارز، قیمت دلار با مجموعه‌ای از نیروهای مثبت و منفی، تصمیم به افزایش بیش از ۹ درصدی در دی‌ماه گرفت. بخشی از رشد نرخ دلار در این ماه رو می‌توان به قطعی گاز صنایع به ویژه پتروشیمی‌ها ارتباط داد.

حدود ۳۵ درصد از ارز سامانه نیما به طور مستقیم از صنعت پتروشیمی تامین می‌شود و قطع گاز این صنایع به دنبال کمبود گاز در کشور را یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های صعودی برای دلار به شمار می‌رود.

در کنار آن نگرانی‌های مربوط به کسری بودجه، پیچیده‌تر شدن موضوع احیای برجام و جدیدتر از همه قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا شرایط رو برای رشد قیمت دلار فراهم‌تر کرد.

در همین حال هنوز موانع و محدودیتی در بازار سکه مشاهده نمی‌شود و از این رو  قیمت سکه در دی‌ماه با جهش ۲۸ درصدی همراه شد. حالا بازده دلار از ابتدای سال به ۶۴.۶ درصد رسیده و سکه نیز به بازدهی ۹۱.۸ درصدی در این برش ۱۰ ماهه دست یافته است.

سبزترین ماه بورس ۱۴۰۱

پرونده بازار سهام در نخستین ماه فصل سرد سال با ثبت رشد ۱۲/۹ درصدی شاخص کل و رسیدن این نماگر به بیشترین سطح از ۲۹ شهریور ماه ۹۹ بسته شد.

به این ترتیب قرعه سبزترین ماه سال و بیشترین افزایش ارتفاع شاخص کل از مرداد ۱۴۰۰ از آن بورس دی‌ماه شد. میانگین روزانه ارزش معاملات سهام نیز که مدت‌ها بود در سطوح کمتر از ۵هزار میلیارد تومان نوسان می‌کرد،

در دهمین ماه سال رشدی محسوس را تجربه کرد و به ۹۲۵۰ میلیارد تومان رسید که رشد ماهانه ۱۲۷ درصدی را نیز نشان می‌داد. ضمن آنکه پس از ۱۷ ماه شاهد بازگشت سهامداران حقیقی به زمین خرید سهام بودیم.

منبع: فردای اقتصاد

خروج از نسخه موبایل