بازگشت آمریکایی ها به صنعت نفت ونزوئلا

  کد خبر: 070901110662

ترجمه: سلیم حیدری

شرکت شورون روز شنبه مجوزی از ایالات متحده دریافت کرد که به دومین شرکت بزرگ نفتی ایالات متحده اجازه می دهد تولید خود را در ونزوئلا گسترش دهد و نفت خام این کشور آمریکای جنوبی را به ایالات متحده برساند.

این تصمیم حقوق گسترده‌تری را برای این شرکت به عنوان آخرین شرکت بزرگ نفتی ایالات متحده-که هنوز در ونزوئلا و تحت تحریم ایالات متحده فعالیت می کند-در نظر می گیرد. با این حال، هرگونه پرداخت نقدی به ونزوئلا را محدود می کند که این امر می تواند نفت در دسترس برای صادرات را کاهش دهد.

مقامات آمریکایی گفتند که شرایط مجوز برای جلوگیری از دریافت درآمد حاصل از فروش نفت شورون توسط شرکت نفت دولتی پترولئوس د ونزوئلا، معروف به PDVSA  طراحی شده است.

وزارت خزانه داری ایالات متحده گفت که این مجوز شش ماه طول می کشد و پس از آن به طور خودکار و ماهانه تمدید می شود.

این شرکت مستقر در کالیفرنیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجوز ایالات متحده «شفافیت بیشتری را به بخش نفت ونزوئلا می‌آورد» و به شورون اجازه می‌دهد از فروش «نفتی که در حال حاضر تولید می‌شود» توسط سرمایه‌گذاری مشترک خود با PDVSA بهره مند شود.

گفتگوهای سیاسی

پس از تحریم های نفتی ونزوئلا در سال ۲۰۱۹، شورون معافیتی برای تجارت نفت خام ونزوئلا برای بازپرداخت بدهی های معلق دریافت کرد.

اما این امتیازات یک سال بعد به حالت تعلیق درآمد. چهار شرکت مشترک PDVSA، شورون حدود ۲۰۰۰۰۰ بشکه در روز نفت خام تولید می کردند و قبل از تحریم ها نفت خام را به سراسر جهان صادر می کردند.

ایالات متحده مجوز را در همان روزی صادر کرد که ونزوئلا و رهبران اپوزیسیون گفتگوی سیاسی را در مکزیکوسیتی با موافقت با درخواست سازمان ملل متحد برای نظارت بر صندوقی که غذا، مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت‌ها را برای ونزوئلایی‌ها فراهم می‌کند، آغاز کردند.

شروط، شورون را از کمک به عضو اوپک در توسعه میادین نفتی جدید منع می کند، اما راهی برای این شرکت فراهم می کند تا بخشی از میلیاردها دلار بدهی PDVSA را از طریق فروش نفت جبران کند.

همچنین به این شرکت آمریکایی اجازه می دهد تا برای کمک به پردازش نفت خام این کشور به گریدهای صادراتی، مواد لازم را وارد کند.

مجوزهای شرکت های خدمات میدان نفتی بیکر هیوز، هالیبرتون، شلمبرگر و ودرفورد اینترنشنال تمدید شد، اما توسعه داده نشد. این امر هرگونه توسعه گسترده‌تر تولید نفت ونزوئلا را محدود می‌کند.

سخنگویان این چهار شرکت، که تنها دو شرکت از آنها هنوز در کشور تجهیزات دارند، بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند یا اظهار نظر فوری نداشتند.

ایالات متحده که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ تحریم هایی را علیه PDVSA اعمال کرد، گفت که این حق را برای خود محفوظ می داند که هر زمان که بخواهد مجوز را لغو یا فعال کند.

یک سخنگوی اصرار داشت که این مجوز پاسخی به افزایش شدید قیمت انرژی در سال جاری نیست.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: این اقدام منعکس کننده سیاست دیرینه ایالات متحده برای کاهش هدفمند تحریم ها بر اساس گام های مشخصی است که رنج مردم ونزوئلا را کاهش می دهد و از احیای دموکراسی حمایت می کند.

ایالات متحده طی سال‌ها تحریم‌ها علیه ونزوئلا را افزایش داده و به دنبال برکناری نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور سوسیالیست به دلیل انتخاب مجدد وی در سال ۲۰۱۸ است که توسط غرب به رسمیت شناخته نشد.

مادورو با ظهور رهبران چپ در آمریکای لاتین و اپوزیسیون از هم پاشیده ای که با کمبود بودجه دست به گریبان هستند، نفوذ جدیدی به دست آورده است.

مقامات آمریکایی امسال به کاراکاس سفر کردند و مذاکراتی را انجام دادند که منجر به آزادی هفت آمریکایی در زندان‌های ونزوئلا در ازای آزادی دو تن از بستگان مادورو شد که به اتهام مواد مخدر محکوم شده بودند.

پالایشگاه‌های ایالات متحده

این مجوز عرضه محدود جدیدی از نفت خام را به بازاری می‌دهد که در تلاش برای جایگزینی بشکه‌های روسیه است که خریداران غربی به دلیل تهاجم به اوکراین از آن دوری می‌کنند.

شورون و سایر پالایشگاه‌های نفت ایالات متحده می‌توانند از عرضه نفت خام سنگین ونزوئلا که به کارخانه‌های فرآوری آنها در ساحل خلیج‌فارس ایالات متحده جریان می‌یابد، سود ببرند.

تحلیلگران هشدار دادند که مادورو احتمالاً با محدودیت‌های مجوز، از جمله عدم پرداخت نقدی که دولت او به دنبال آن بود، برخورد خواهد کرد.

این مجوز هرگونه پرداخت حق امتیاز نفت و مالیات به دولت ونزوئلا یا پرداخت غیرنقدی به PDVSA را ممنوع می کند. همچنین شورون را از معاملات با شرکت های تحت کنترل روسیه که در ونزوئلا فعالیت می کنند، منع می کند.

یک مقام آمریکایی گفت: شروط «نیازمند گزارش قابل توجهی توسط شورون در مورد عملیات مالی سرمایه‌گذاری‌های مشترکشان برای اطمینان از شفافیت هستند» و افزود که سایر تحریم‌ها علیه ونزوئلا و مقامات آن همچنان پابرجا هستند.

فرانسیسکو مونالدی، کارشناس سیاست انرژی آمریکای لاتین در موسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس گفت: «در کوتاه مدت انگیزه بزرگی برای ونزوئلا وجود ندارد».

او افزود که این شرایط (سخت) ممکن است به مرور زمان کاهش یابد.

مونالدی گفت: “ما خواهیم دید که دولت مادورو چگونه به آن واکنش نشان خواهد داد و پس از آن چه تعداد محموله به شورون اختصاص خواهد یافت.”

ایالات متحده در اوایل سال جاری شروع به بررسی درخواست شورون برای گسترش عملیات با فوریت بیشتر کرد. زیرا واشنگتن به دنبال نفت برای جایگزینی نفت تحت تحریم روسیه و اخیراً کاهش تولید اوپک، بود.

ونزوئلا حدود ۳۰۰ میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد که بزرگترین ذخایر نفتی جهان است، اما به دلیل سرمایه‌گذاری کم، تعمیر و نگهداری ضعیف، کمبود منابع و تحریم‌های ایالات متحده تاکنون نتوانسته است به اهداف تولیدی خود برسد.

منبع: رویترز

خروج از نسخه موبایل