بازگشت انگلیسی ها به دوران ریاضت اقتصادی با «ریچی سوناک»

  کد خبر: 150801107391

ترجمه: محمود نواب مطلق

نخست وزیرجدید انگلستان که ده روز قبل در پی استعفای لیز تراس نخست‌وزیر قبلی بر سرکار آمد قصد دارد با اتخاذ سیاست های انقباضی بودجه‌ای به بی‌ثباتی اقتصادی در این کشور پایان دهد.

وی در مصاحبه با نشریه «تایمز» روزشنبه ۵نوامبر (۱۴آبان) گفت: ما باید تصمیهای سختی بگیریم اما برای اینکار آمادگی کامل داریم.»

بنا به گفته مطبوعات انگلیسی بودجه ۵۷میلیارد یورویی این کشورمبتنی بر افزایش مالیات و کاهش هزینه‌های دولتی طراحی شده‌ است.

در حالیکه این دولت وارث نابسامانی های فراوانی از دولت محافظه کارلیز تراس در زمینه تورم بی‌سابقه و بی‌ثباتیهای مالی قابل توجه است باید روز ۱۷ نوامبر (۲۶ابان) ازبودجه خود رونمایی کند.

نخست وزیر جدید به همراه «ژِرِمی هانت» وزیردارایی خود بودجه‌ای بالغ بر۵۰ میلیارد پوند (۵۷ میلیارد یورو) برای انگلستان مبتنی بر افزایش مالیاتها و کاهش هزینه‌های دولتی طراحی کرده‌اند.

براین اساس بازگشت دوران ریاضت اقتصادی به این کشور پیش‌بینی می‌شود. با تأکید بر اینکه دولت نمی‌تواند همه کارها را باهم سامان دهد و باید در این مسیر اولویت بندی کند؛ نخست وزیر انگلیس وعده داده با تورم به عنوان دشمن شماره یک مبارزه کند و از این طریق با افزایش قیمت ها نیز که در ماه اکتبر(مهر) به نقطه اوج ۹/۱۰ درصدی خود در کشور رسیده‌، مقابله کند.

به اعتقاد وی اگر این چنین نباشد دولت مجبور به استقراض خواهد شد که این خود عاملی مؤثر در افزایش تورم است. به همین منظور درهمین هفته بانک مرکزی انگلستان به منظور مهار گرانی های لجام گسیخته نرخ بهره خود را به نحوی چشمگیرافزایش داده است.

مردم انگلستان از یکسو مواجه با این گرانی ها هستند و از سوی دیگر  ناچارند  افزایش نرخهای بهره تسهیلات در بخش مسکن را تحمل کنند. این کشور طی ماه های اخیر شاهد اعتصابات فراوانی در اعتراض به افزایش هزینه های زندگی بوده است.

اعتصاب‌کنندگان خواستار افزایش دستمزدها و برگزاری انتخابات عمومی هستند. ۱۲ سال است محافظه کاران بر سرکارند و در نظر سنجیها در مقابل مخالفان خود در حزب کارگر قرار گرفته اند.

نخست وزیر جدید«ریچی سوناک» در این خصوص می‌گوید:« مأموریت من بازگرداندن اعتماد به مردم انگلستان درمورد دغدغه های آنها ست. من کسی هستم که مردم در زمینه اقتصاد می توانند  به او اطمینان داشته باشند.»

این سخنان در حالی ایراد شده است که لیز تراس نخست وزیر قبلی در مواجهه با این شرایط حاد اقتصادی فقط ۵۰ روز دوام آورد و ناچار به استعفا شد.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل