بازگشت رونق به ایران خودرو دیزل

  کد خبر: 120701103353

یکی از شرکت های فعال در صنعت خودروسازی کشور که به تازگی متحول شده و روند رو به بهبود آن کاملا مشهود است، شرکت ایران خودرو دیزل است؛ مؤید این موضوع نیز کاهش قابل ملاحظه زیان انباشته و سودآور شدن شرکت است.

اگر اندکی به گذشته برگردیم زیان انباشته ۵۵ هزار میلیارد ریالی را در صورت های مالی سال ۱۳۹۸ مشاهده می کنیم اما؛ با طی کردن روندی نزولی، در صورت های مالی دوره ۳ ماهه منتهی به خرداد سال ۱۴۰۱ این رقم به ۱۴ هزار میلیارد ریال کاهش یافته و بررسی ها حاکی از آن است که تا پایان سال جاری این رقم به نقطه صفر خواهد رسید.

صورت های مالی نشان می دهد که در فصل اول سال ۱۴۰۱ رشد سودآوری شگفت انگیز ۱۲۷۴ درصدی رقم خورده و ۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال سود خالص محقق شده است.

نگاهی به گزارش تولید و فروش شرکت در ماه های اخیر بیانگر سرعت گرفتن چرخ تولید و فروش است؛ در شهریور ماه بالغ بر ۲۰۱۴ دستگاه خودرو تولید شد که نسبت به مرداد ماه رشد جالب توجه ۸۶ درصدی را نشان می دهد.

به طور کلی، در نیمه اول سال ۱۴۰۱ شرکت ایران خودرو دیزل ۷۲۰۵ دستگاه خودرو را از چرخ تولید خود گذرانده که با توجه به رشد ۴۹۵۰ دستگاه معادل ۲۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، می توان گفت شرکت از رکود تولید خارج شده است.

از سوی دیگر، فروش محصولات نیز رونق گرفته و در شهریور ماه با فروش ۲۳۶۹ دستگاه خودرو و ثبت افزایش ۱۲۷ درصدی نسبت به مرداد ماه، جمع کل فروش مقداری خود در سال جاری را به ۶۱۴۰ دستگاه رساند؛ لازم به ذکر است که مقدار فروش ۶ ماهه نخست سال قبل ۲۱۰۳ دستگاه بود.

به این ترتیب، درآمدهای عملیاتی شرکت ایران خودرو دیزل در یک نیمه از سال از رقم ۱۱۴ هزار میلیارد ریال عبور کرد و در مقایسه با فروش ۳۳ هزار میلیارد ریال مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد قابل توجه ۲۴۳ درصدی هستیم. البته باید عنوان کرد که این میزان درآمد از کل درآمد دوره ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ بیشتر است.

چنین می توان گفت که شرکت ایران خودرو دیزل از شرایطی که زیان انباشته بالایی داشته و با فروش دارایی هایی همچون ضایعات و یا قرض از شرکت مادر، به دنبال تامین منابع مالی برای پرداخت حقوق پرسنل خود بود، ظرف مدت کوتاهی با حذف تولید ناقص و افزایش تیراژ تولید به سوددهی رسید و با توجه به درآمد مطلوب کسب شده در ۶ ماهه اول سال، زیان انباشته شرکت به سمت صفر حرکت کرده است.

این عملکرد مثبت اثر خود را بر قیمت سهام «خاور» در بازار سرمایه گذاشت و شاهد رونق گرفتن معاملات آن هستیم؛ به گونه‌ای که در بازار راکد و رخوت‌انگیز، سهامداران این شرکت بازدهی مناسبی کرده‌اند. آمار و ارقام حاکی از آن است که از ابتدای سال جاری تا به امروز قیمت سهام این خودروساز رشد چشمگیر ۹۰ درصدی داشته است؛ این در حالی است که گویا هنوز برخی از قراردادهای شرکت با ارگان ها و نهادهای مختلف، افشا نشده است.

 

خروج از نسخه موبایل