بازی برد-برد در جاده مخصوص؛ فال نیک ایران خودرو برای بازار ونزوئلا

  کد خبر: 160901111866

زینب غضنفری

به تازگی صادرات ۲۰۰۰ دستگاه خودرو تارا و دنا به کشور ونزوئلا نهایی شد و قرارداد آن به امضای مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و رامون ولاسکز وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا رسید.

طبق این قرارداد؛ قرار بر آن است در وهله اول خودرو به صورت کامل صادر شود و سپس، نسبت به مونتاژ محصولات در خاک ونزوئلا اقدام شود و با ارائه خدمات پس از فروش مناسب، مردم ونزوئلا که به محصولات ایران خودرو اشتیاق نشان داده‌اند، به مشتریان وفادار تبدیل شوند.

از آن جایی که ارائه محصولات باکیفیت به بازارهای جهانی یکی از اصول مهم ایران‌خودرو است، مدیرعامل این شرکت خواستار رفع موانع راه اندازی مجدد کارخانه تولیدی این شرکت در ونزوئلا شد تا با حداکثر توان نسبت به عرضه محصولات با کیفیت مناسب اقدام کنند.

مردم این کشور از خودروهای ساخت ایران استقبال مناسبی نشان داده‌اند و تقاضای زیادی برای خرید محصولات ایران خودرو صورت گرفته است و از شروع صادرات محصولات باکیفیت ایرانی که با قیمت مناسب عرضه می‌شوند، ابراز رضایت کرده‌اند.

شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو خاورمیانه و بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی در غرب آسیا، مسیر تامین بازار این کشور تحریم زده را در پیش گرفته و با توجه به روابط خوب سیاسی بین ایران و ونزوئلا در ادوار گذشته، امید می‌رود شاهد گسترش و توسعه همکاری‌ها بین ایران خودرو و این کشور باشیم.

در همین راستا، شرکت ایران خودرو دیزل نیز جهت تامین نیاز بازار ونزوئلا برای خودروهای تجاری و باری نظیر اتوبوس، کشنده، کامیون و ون، اعلام آمادگی کرد و با توجه به این که در دهه‌های اخیر، ونزوئلا نیز همانند ایران اقدام جدی در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل انجام نداده، بازار تشنه و مستعدی در اختیار این خودروساز قرار گرفته است.

نکته حائز اهمیت این است که ونزوئلا می‌تواند به دروازه صادراتی ایران خودرو به سایر بازارها تبدیل شود و با استفاده از ظرفیت و موقعیت استراتژیک این کشور، توان گسترش بازارهای هدف خارجی در کشورهای آمریکای لاتین و فروش خودرو و قطعات یدکی را دارد.

در واقع، این یک بازی برد-برد در کوران تحریم‌های دو کشور است و مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا برای هر دو طرف منافع بسیاری دارد و در مباحث تجاری محل فروش اهمیت چندانی ندارد و آنچه حائز اهمیت است کسب سود از کسب و کار است. در دورانی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ است و صادرات با مصائب فراوان انجام می‌گیرد، فروش خودرو در یک بازار خارجی غنیمت بزرگی است که عاید اقتصاد کشور شده است.

هم اکنون به سبب تحریم‌ها، مبادلات تجاری با کشورها دشوار شده اما؛ آنچه مسلم است آمریکای لاتین بازار خوبی برای کالا و تولیدات ایرانی است و ونزوئلا پس از گذراندن یک دوره رکود تاریخی و مواجهه با ابرتورم اقتصادی، اکنون به دنبال برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکا است و انتظارات از بهبود شرایط اقتصادی حکایت دارد.

در مجموع می‌توان گفت که آغاز صادرات محصولات ایران خودرو به ونزوئلا در اوج تحریم‌ها، غنیمت بزرگی است و صادرات ۲۰۰۰ دستگاه خودرو در حالی رقم می‌خورد که شرکت ایران خودرو در سال‌های اخیر شرایط سختی را پشت سر گذاشته و یکی از نتایج تغییرات مدیریتی و اقدامات جدید در حوزه تولید و فروش، آغاز صادرات به ونزوئلا بوده که این اقدام با نگاه سودآور بودن پیام بسیار خوبی برای صنعت خوردو کشور دارد.

خروج از نسخه موبایل