بدهی ۵.۵ هزار میلیاردتومانی دولت به شرکت‌های واکسن‌ساز

  کد خبر: 25020182344

معاون ستاد توسعه فناوری زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دوز واکسن خریداری شده است که ۵۰ میلیون دوز آن تولید داخل بوده است، گفت که باید ۸.۵ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های تولیدکننده پرداخت می‌شد، ولی از این میزان ۵.۵ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شرکت‌های تولیدکننده است، در حالی که کشور برای واردات، پیش پرداخت به شرکت‌های تولیدکننده خارجی پرداخت کرده است و برای پرداخت شرکت‌های داخلی، ۵.۵ هزار میلیارد تومان آن باقی محقق نشده است.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا خاکدامن در نشست چالش‌های سیاست‌گذاری واکسن با بیان اینکه با شروع پاندمی کرونا، کشور سه برهه را پشت سر گذاشت، افزود: برهه اول از آنجایی که شرایط پیش رو برای کسی روشن نبود، اقدام به واردات واکسن شد که در آن زمان همکاری بین‌المللی ایران با کووکس خلاصه شده بود و به موازات آن موضوع تولید بومی واکسن و حمایت از تولید داخل مد نظر قرار گرفت و در این راستا چند شرکت واکسن ساز مورد حمایت قرار گرفتند.

وی برهه دوم دسترسی به واکسن را اشباع بازار جهانی از این محصول بیوتکنولوژی دانست و اظهار کرد: در این برهه با پیشران شدن کشورهای اروپایی، بازار جهانی از واکسن کرونا اشباع شد و در نتیجه کشورهای جهان با حجم زیادی از واکسن‌ها مواجه شدند، در ایران نیز در دولت قبل تصمیم گرفته شد که منابع جدی برای واردات واکسن در نظر گرفته شود.

خاکدامن اضافه کرد: برهه سوم که هم اکنون در آن قرار داریم، دوره “ضرر تولیدکنندگان داخلی” واکسن است که دلیل آن اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده است و هم اکنون به برنامه ریزی و تدابیری نیاز داریم که بتوانیم این دوران را بگذرانیم.

معاون ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به آمارهای کشور در این زمینه، یادآور شد: تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دوز واکسن خریداری شده است که از این میزان ۲۵ درصد یعنی ۵۰ میلیون دوز آن تولید داخل بوده که باید ۸.۵ همت (هزار میلیارد تومان) به شرکت‌های تولیدکننده پرداخت می‌شد، ولی ۵.۵ “همت” (هزار میلیارد تومان) بدهی دولت به شرکت‌های تولیدکننده است.

وی اضافه کرد: این بدهی در حالی است که برای واردات باید پیش‌پرداخت به شرکت‌های تولیدکننده خارجی داده می‌شد، ولی برای پرداخت شرکت‌های داخلی، هنوز ۵.۵ هزار میلیارد تومان باقی آن محقق نشده است.

تولیداتی که روی دست دولت مانده است

خاکدامن، به حجم واکسن‌های کرونای تولید شده در کشور اشاره کرد و گفت: شرکت برکت ۶۰ میلیون دوز تولید کرده که تاکنون ۱۵ میلیون دوز آن از سوی این شرکت تحویل داده شده است.

این میزان برای شرکت سینا ژن ۱۴ میلیون دوز بوده که تاکنون ۶ میلیون دوز آن را نتوانسته تحویل دهد.

معاون ستاد توسعه زیست فناوری، ادامه داد: همچنین انستیتوپاستور ۱۵ میلیون دوز تولید کرده که ۱۲ میلیون دوز آن را تحویل داده است و موسسه رازی ۵ میلیون دوز واکسن کرونا تحویل داده است.

به گفته وی شرکت پرسیس ژن به عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونای نورا، ۵.۵ میلیون دوز تولید کرده و ۳ میلیون دوز آن را تحویل داده است.

وی میزان واکسن‌های کرونای تزریق شده به شهروندان ایرانی را ۱۵۰ میلیون دوز دانست و با تاکید بر اینکه ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا در انبارها موجود است، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن ظرفیت‌های زیادی در شرکت‌های دولتی و خصوصی ایجاد شده و هنوز خریدی از آنها صورت نگرفته و زیاد شفاف نیست که وضعیت به چه شکل خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل