کد خبر: 201201123714
اخبار شرکت ها

بررسی اصول و ابعاد مدیریت کربن

بیست و دومین ژورنال کلاب با موضوع «اصول و ابعاد مدیریت کربن» در سالن سروش پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، اصول و ابعاد مدیریت کربن و فعالیت‌های بین‌المللی و همچنین اقدامات ایران و پژوهشگاه  صنعت نفت در زمینه مدیریت کربن از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این نشست تخصصی مطرح شد.

دکتر کاظم کاشفی، عضو هیات علمی و مدیر گروه سوخت و احتراق پژوهشگاه صنعت نفت در این نشست به موضوع مدیریت کربن و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای پرداخت و در این‌باره گفت: مسئله مدیریت کربن، یکی از موضوعات با اهمیت در سطح دنیا است و بر همین اساس از یک‌سو هزاره سوم را هزاره توسعه پایدار  و از سوی دیگر قرن حاضر را قرن تغییر اقلیم می‌نامند.

وی با بیان این‌که بسیاری از دانشمندان، عامل اصلی گرمایش جهانی را نتیجه اثر گل‌خانه‌ای می‌دانند، تصریح کرد: در گزارش ششم هیات بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) تاکید شده است که عوامل انسانی در روند افزایش دمای متوسط کره زمین نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند و این امر منجر به افزایش غلظت گاز‌های گل‌خانه‌ای و همچنین گرمایش کره زمین شده است.

ایشان به مشارکت ایران در کاهش انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ نیز اشاره کرد و افزود: در مشارکت اولیه پیشنهادی، ایران تا پایان سال ۲۰۳۰ میزان گاز‌‌های گل‌خانه‌ای را به صورت داوطلبانه چهار درصد کاهش خواهد داد و چنانچه حمایت مالی و انتقال فناوری انجام شود میزان کاهش  به ۱۲ درصد خواهد رسید.

دکتر کاشفی در ادامه به پروژه‌های مختلفی که از سوی پژوهشگاه در این زمینه اجرایی شده است اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین پروژه مدیریت کربن در شش فاز با شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال انجام است و از سوی دیگر در زمینه مکانیسم توسعه پاک (CDM) پژوهشگاه با بسیاری از پالایشگاه‌های گازی کشور و همچنین شرکت ملی نفت همکاری کرده است.

وی ادامه داد: مدل‌سازی و تدوین نرم‌افزار انتشار کربن در شرکت ملی نفت ایران و همچنین ارائه نقشه راه تکنولوژی جمع‌آوری، تبدیل و تزریق گاز دی اکسیدکربن به منظور ازدیاد برداشت نفت و کاهش گاز‌های گل‌خانه‌ای و توسعه سامانه موجودی انتشار آلاینده‌های هوا، شبیه‌سازی پراکنش آلاینده‌های هوا در پارس جنوبی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی در سطح صنعت نفت از دیگر اقداماتی است که از سوی پژوهشگاه در سال‌های اخیر با هدف کاهش گاز‌های گل‌خانه‌ای در حال پیگیری است.

گفتنی است این نشست تخصصی با حضور معاون برنامه‌ریزی و جمع کثیری از محققین پژوهشگاه و مهمانان دیگر برگزار شد و با پرسش و پاسخ از سوی حاضرین نیز خاتمه یافت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا