برنامه‌ای برای جلوگیری از خروج ۷میلیارد دلاری ارز واردات ماشین‌آلات

  کد خبر: 03030183865

به گفته رئیس مرکز مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی ۴۰ سال گذشته بیش از ۹۰ درصد ماشین‌آلات با معافیت وارد کشور می‌شد که تبعات زیادی در پی داشت، به گونه‌ای که در سال حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات به کشور داشتیم و با همکاری وزارت صمت و تلاش مجلس درصدد هستیم که از واردات ماشین‌آلات به کشور جلوگیری کنیم.

دکتر رضا اسدی‌فرد روزگذشته در هفتمین رویداد خوشامدگویی به شرکت‌های دانش‌بنیان که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، هدف از برگزاری این رویداد را پرداختن به شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: کشورها در دنیا به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته کشورهایی که معاش و اقتصاد آنها مبتنی بر منابع طبیعی و خام است و تکنولوژی‌محور نیست که این کشورها ارزش افزوده‌ای ندارند و دسته دوم کشورهای مبتنی بر تکنولوژی هستند.

این دسته از کشورها خود را از تله اتکا به منابع طبیعی رها کرده و به اقتصاد نوآوری رسیده‌اند.

وی حاصل کار این کشورها را تولید محصولات مبتنی بر تکنولوژی دانست و اظهار کرد: هیچ کشوری وجود ندارد که از مسیر نوآوری حرکت کند و اقتصاد بالنده‌ای نداشته باشد؛ چرا که هر کشوری که به صورت پایدار در طول چند دهه اقتصاد بالنده داشته، از مسیر نوآوری عبور کرده است.

اسدی‌فرد نمونه این کشورها را کشور چین دانست که با تکیه بر نیروهای انسانی ارزان، بخش بزرگی از بازار بزرگ دنیا را تصاحب کرده است و خاطر نشان کرد: اکنون حتی کارگران چینی هم ارزان نیستند و نیروهای مهندس باسابقه، با درآمد زیر ۲ تا ۳ هزار دلار کار نمی‌کنند، زیرا آنها هم به سمت نوآوری حرکت کرده‌اند.

رئیس مرکز مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود معضلاتی چون آلودگی‌ها، کمبود منابع آبی، بهره‌ور نبودن انرژی و معضلات کشاورزی می‌توانند بر اساس تکنولوژی، وضعیت بهتری بیایند، ادامه داد: ایران جزو ۸ کشور دنیا است که بیشترین فارغ‌التحصیل رشته مهندسی را دارد و از سوی دیگر، سالانه ۱۶ تا ۱۷ هزار دانشجوی دکتری در همه رشته‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند که می‌توانند مؤثر در توسعه کشور باشند.

وی تاکید کرد: ما باید بتوانیم خودمان را از تله درآمدهای کم نجات دهیم و این رهایی از تله درآمد کم، جز از مسیر دانش‌بنیان‌ها امکان‌پذیر نیست و کشورهایی که درآمد سرانه آنها کمتر از ۱۰ هزار دلار برای هر فرد در ماه است، باید بتوانند مبتنی بر تکنولوژی، سطح درآمدی خود را افزایش دهند.

رئیس مرکز مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه ما در معاونت علمی مسیر را تسهیل می‌کنیم تا مشکلات کشور به واسطه دانش‌بنیان‌ها برطرف شود، گفت: همه شرکت‌های دانش‌بنیان باید با یک چشم‌انداز جهانی در مسیر توسعه کسب و کار خود تلاش کنند؛ زیرا نداشتن دیدگاه جهانی باعث شکست شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

اسدی‌فرد اظهار کرد: شرکت‌هایی که در حوزه نوآوری کار می‌کنند، باید برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داشته باشند. اگر این چشم‌انداز جهانی را نداشته باشند، ناملایمت‌ها آنها را خسته می‌کند.

وی درباره تفاوت نرخ رشد کسب و کار دانش‌بنیان‌ها با غیر دانش‌بنیان‌ها گفت: اگر نرخ رشد کسب و کار هر شرکت را در بهترین وضعیت ۳۰ تا ۴۰ درصد در نظر بگیریم، باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۰۰ درصد باشد. به عنوان مثال یک شرکت دارویی که در سال ۹۶ نوعی دارو را وارد بازار کرد، اکنون یکی از پنج صادرکننده اول شرکت‌های دانش‌بنیان به شمار می‌رود.

اسدی فرد درباره قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: طی این ۱۰ سال که از اجرای این قانون می‌گذرد، بازخوردهایی داشته‌ایم که تلاش شده در طرح جهش تولید دانش‌بنیان که به تازگی توسط مجلس به دولت ابلاغ شد، اعمال شود. این قانون با همه فراز و نشیب‌ها و اصلاحات شورای نگهبان هفته گذشته به تائید مجلس رسید و به دولت ابلاغ شد. خلأهایی که در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشته، در قانون جهش تولید دانش‌بنیان اصلاح شده است.

اسدی‌فرد در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه تولید ماشین‌آلات صنعتی، با بیان اینکه ۲۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید تجهیزات و ماشین‌آلات فعالیت می‌کنند، یادآور شد: طی ۴۰ سال گذشته بیش از ۹۰ درصد ماشین‌آلات با معافیت وارد کشور می‌شدند و این تبعات زیادی را به دنبال داشت، به گونه‌ای که در سال حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات به کشور بوده که این ۲۰ درصد واردات کل کشور را شامل می‌شود؛ ولی ما در مرکز مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همراهی وزارت صمت و تلاش مجلس درصدد هستیم که از واردات ماشین‌آلات به کشور جلوگیری کنیم تا صنعت به واسطه تولیدات داخلی رشد و توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: اخیراً ارز ۴۲۰۰ تومانی علی‌رغم سختی‌های کشور حذف شده که می‌تواند باعث رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف از جمله دارو و پزشکی شود. علاوه بر آن قیمت انرژی در کشور ما پایین است و این برای دانش‌بنیان‌ها صرفه‌ای ندارد که وارد این حوزه شوند.

رئیس مرکز مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: تحقق شعار سال به ما دولتی‌ها برمی‌گردد و تا زمانی که این تفکر در بدنه دولت و حاکمیت به وجود نیاید، بستر توسعه شرکت‌ها فراهم نمی‌شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از ابتدای سال با وزارتخانه‌ها جلساتی را برگزار کرده تا آنها بتوانند مسائل مطرح را به واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان رفع کنند.

خروج از نسخه موبایل