کد خبر: 020403163703
اخبار شرکت هااقتصادانرژیبورستولید و بازرگانی

برگزاری مجمع عمومی عادی شرکت پتروشیمی فارابی در تالار تلاش

مجمع عمومی عادی شرکت پتروشیمی فارابی دوم تیرماه ماه در تالار تلاش برگزار شد.

براساس این گزارش، مدیرعامل پتروشیمی فارابی در مجمع اظهار کرد: شرکت پتروشیمی فارابی، در سال ۱۳۵۲ تاسیس و در سال ۷۴ در بورس پذیرش شد.

به گزارش عصر اقتصاد، افزایش سرمایه در اردیبهشت امسال صورت گرفت. پتروشیمی فارابی بزرگترین تولیدکننده دی اکتیل فتالات با ظرفیت ۵ درصدی است.

در ادامه افزود: ترکیب سهامداران پتروشیمی فارابی شامل پتروشیمی فن آوران با ۴۲ درصد، پتروشیمی امیرکبیر ۳۲، تاپیکو یک درصد و سایر سهامداران حقیقی و حقوقی ۱۸ درصد از سهامداران پتروشیمی فارابی هستند.

همچنین اعضای هیات مدیره را آقایان عباسی، موسوی نسب، نظری و رسولی تشکیل می‌دهند.

مسعود کفایتمند درخصوص میزان سرمایه این شرکت بیان کرد: سرمایه شرکت از سال ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۲ افزایش داشته و در شرایط فعلی ۴۶۵۴۶۳ میلیون ریال است. درخصوص وضعیت شاخص بازار و ارزش کل سهام پتروشیمی فارابی در بازه سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳، باید گفت ارزش کل سهام به دو برابر افزایش یافته، اما ارزش هر سهم افزایش چندانی نداشته است.

وی درباره خوراک اصلی این پتروشیمی خاطرنشان کرد: خوراک اصلی پتروشیمی فارابی “دی اتیل هگزانول ” است که توسط پتروشیمی شازند عرضه می‌شود. روش تامین آن از بورس کالا براساس سهمیه مشخص شده در سایت بهین یاب است که البته امکان واردات آن نیز وجود دارد، اما محدودیت خاص خود را دارد.

کفایتمند همچنین ادامه داد: میزان سهمیه دی اتیل هگزانول در سال گذشته ۲۸۹ تن بوده که در اسفندماه به ۵۷۴ تن افزایش یافته است. این موضوع اتفاق خوبی است که آثار آن در سود شرکت در سال جاری نشان داده می‌شود.

تامین مواد اولیه ارتوزایلین در گذشته توسط پتروشیمی نوری صورت می‌گرفت که بهمن ماه سال گذشته از طریق پتروشیمی بوعلی بدون هزینه حمل و از طریق خط لوله این کار صورت می‌گیرد.

مدیرعامل این پتروشیمی با اشاره به روش فروش محصولات بیان کرد: فروش محصولات شرکت از سال ۱۴۰۰ از طریق بورس کالا و در رینگ صادراتی است. صادرات محصول با بررسی قیمت‌های جهانی و مزایده صورت می‌گیرد.

اهم اطلاعات صورت سود و زیان شرکت:

وی درباره سود و زیان شرکت توضیح داد: فروش شرکت افزایش چشمگیری در سال گذشته داشته، اما در عین حال بهای تمام شده نیز افزایشی بوده است. سود عملیاتی شرکت نیز با افزایش روبرو شده، اما به واسطه هزینه‌هایی که به تبع برخی بدهی‌های حال شده شرکت و مشکلاتی که از گذشته وجود داشته، در هزینه‌های غیرعملیاتی نشسته است. هزینه‌های غیرعملیاتی نیز افزایش پیدا کرده است. در شرایط فعلی امیدوار هستیم پتروشیمی فارابی به سمت اوج در سال جاری حرکت کند.

جمع دارایی‌های شرکت

وی با اشاره به جمع دارایی‌های “شفارا” توضیح داد: دارایی‌های جاری از ۳۴۶ میلیارد تومان به ۵۷۵ میلیارد تومان و دارایی غیرجای از ۳۳۷ میلیارد تومان به ۲۹۰ میلیارد تومان تغییر یافت. زیان انباشته شرکت با کاهش مواجه شد که امیدواریم با تلاش‌های انجام شده این کاهش چشمگیر‌تر باشد.

گزارش فروش و تولید ۱۰ سال گذشته:

کفایتمند درباره گزارش فروش و تولید ۱۰ سال گذشته خاطرنشان کرد: شرکت ۱۳۲۹ میلیارد تومان فروش داشته، مقدار تولید در سنوات اخیر باتوجه به نرخ خوراک تخصیصی نزدیک شده به ظرفیت عملی که می‌توانست انجام شود در حالت متناسب باقی مانده است. اما برای آنکه نرخ حاشیه سود شرکت افزایش دهد باید به دنبال اصلاح محدودیت‌ها برویم.

مدیرعامل پتروشیمی فارابی، همچنین بیان کرد: میزان فروش ۵۸۶۲ تن فروش داخلی بوده است.

پروژه مهم توسعه ای

وی درباره پروژه‌های مهم توسعه‌ای گفت: موافقت نامه اصولی پروژه اتانول سنتزی اخذ شده است. پس از پیگیری‌های فراوان این موضوع از شرکت صنایع ملی پتروشیمی دریافت شد. این واحد می‌تواند زمینه ساز بهبود وضعیت شرکت باشد. پروژه اتانول سنتزی مهمترین پروژه شرکت پتروشیمی فارابی با ارزش ۱۱۶ میلیون دلار محسوب می‌شود که اتفاق خوبی می‌تواند باشد.

این پروژه، پروژه‌ای است که توانسته اجماع کلی تایید را بگیرد. پتروشیمی فارابی با ظرفیت زیادی که دارد نیازمند تعریف یک پروژه جدید است که به سرعت به بهره برداری و تولید برسد تا فارابی را از شرایط فعلی خارج کند. همچنین به دنبال پروژه‌های بهبود شرکت هستیم که آن‌ها را نیز تکمیل خواهیم کرد.

در این مجمع درخصوص پروژه اتانول سنتزی مطرح شد: پروژه اتانول سنتزی در شر کت‌های متانول سازی اخیرا پررنگ شده است. دو، سه شرکت پتروشیمی مانند پتروشیمی خارک برای احداث واحد اتانول سنتزی اقدام کردند. ما هم عقب نیستیم. اقدامات آن انجام شده و زمین مناسب آن را نیز داریم. موضوع در صندوق توسعه ملی مطرح کردیم. بانک عامل انتخاب نشده است، اما مذاکرات با بانک انجام شده است. در حال حاضر در مرحله انعقاد تفاهمنامه هستیم. با بانک دوم نیز تفاهمنامه را امضا خواهیم کرد.

کفایتمند همچنین ادامه داد: پروژه تسویه پساب با ۱۵۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود، اما می‌تواند برای ما محصول خوب فیوماریک اسید را به میزان ۱۴۰۰ تن در سال تولید کند. شرکت پتروشیمی فارابی با سابقه فعالیت حدود نیم قرن به بهبود فرایند نیاز دارد.

وی افزود: جلسات کمیته‌های حاکمیتی شرکت برگزار شده است. در حوزه فعالیت‌های نوآورانه احداث واحد استحصال اسید فیوماریک پروژه دانش بنیانی بود که انجام می‌شود و درآمد خوبی عاید شرکت خواهد کرد. تولید یک محصول در واحد‌های استارتاپی نیز محقق شده، اما تجاری سازی نشده است.

دستاورد‌های شرکت در سال گذشته:

راه اندازی عملیات اجرایی پروژه اسید فیوماریک که پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی دارد. تهیه طرح اتانول سنتزی، اخذ گزارش مقبول حسابرسی، اقدام در حوزه ورزشی و احداث زمین ورزشی و تشکیل تیم‌های ورزشی، اخذ جایزه تعالی در سال ۱۴۰۲، دوبرابر شدن سهمیه ۲EH در بورس، حذف هزینه حمل در تامین خوراک اورتوزایلین.

وی ادامه داد: شرکت چالش‌های جدی دارد. بدهی‌ها با شرایط خوبی دارد انجام می‌شود. پایداری تامین خوراک به خوبی انجام می‌شود. پرونده‌های حقوقی شرکت به جا‌های خوبی رسیده است. رای پرونده اصلی با دستور رئیس قوه قضاییه به نفع شرکت شده است.

درخصوص دیگر پرونده‌ها رای‌های خوبی از دیوان عالی گرفتیم. درباره محدودیت‌های صادراتی و نرخ ارز فروش حاصل از صادرات نیز بخشی قابل حل است و بخشی دیگر توسط قانون‌های بالادستی است و ممکن است با پیگیری‌های مفصل تری حل شود.

کفایتمند بیان کرد: در سال جاری امیدوار هستیم ارتقای جایگاه شرکت را در تابلوی فرابورس از تابلوی زرد بازار پایه به تابلوی بازار اول یا دوم فرابورس را داشته باشیم.

بهینه سازی فرایند‌های تولید، حمل، بسته بندی و تحویل محصول، کاهش هزینه، حداکثر سازی ظرفیت تولید محصولات فعلی و بهبود و ارتقا سازوکار‌های فروش.

تکمیل پروژه اسید فیوماریک به منظور کاهش عوارض زیست محیطی و ایجاد درآمد از این محل در راستای دستیابی به محصول ارزشمند، اهتمام لازم جهت تامین مالی و شروع عملیات اجرایی پروژه تولید اتانول از متانول باتوجه به موافقت اصولی اخذ شده.

ایجاد مخازن جدید شرکت جهت ایجاد درآمد پایدار در بخش مخزن داری.

بهبود و ارتقا وضعیت اسکله اختصاصی جهت بهبود عملیات و درآمد‌های مخزن داری. اصلاح ساختار‌های سازمانی و فرایندی و نظامات مدیریت منابع انسانی و حل و فصل دعاوی حقوقی شرکت.

مدیرعامل پتروشیمی فارابی گفت: از امتیازات پتروشیمی فارابی می‌توان به دسترسی به آب‌های آزاد، اسکله‌های صادراتی، احداث مخازن جدید که برای شرکت سودآور خواهد بود اشاره کرد. همچنین بهسازی مخازن فعلی را نیز دنبال می‌کنیم. ما ۱۰ مخزن داریم.

این مخازن با ظرفیت ۵۷۰۰ و ۷۲۰۰ مترمکعبی هستند. یک مخزن در دست تعمیر است. ۹ مخزن دیگر اجاره و استفاده می‌شوند.

لازم به ذکر است، در پایان مجمع، صورت‌های مالی پتروشیمی فارابی تصویب شد.

موسسه حسابرسی رازدار به عنوان بازرس اصلی انتخاب شد.

روزنامه های ایران و اطلاعات به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت انتخاب شدند.

حق حضور کمیته‌های حاکمیت شرکتی در صورت برگزاری جلسه ۳۶۰۰ تومان تا سقف دو جلسه به صورت خالص قابل پرداخت است.میزان ۵۰۰ میلیون تومان برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته می‌شود که نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است.در پایان مجمع، سودی بین سهامداران تقسیم نشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا