کد خبر: 220503169417
روزنامهعصر انقراض (طنز)

بهشت خودروسازان چینی

فرشاد مومنی، اقتصاددان: «امتیازهایی که به خودروسازان چین می‌دهیم نسبت ناچیزی با یک کشور مستقل دارد.»

راضیه حسینی

کشور ما بهشت خودروسازان چینی است. می‌توانند هر خودرویی که به دلایل مختلف روی دست‌شان مانده بود را با قیمت‌های چندبرابر بیشتر، در ایران بفروشند.

خودروهای بی‌نام‌ونشان و گاهی مشکل‌دار چینی که در خیابان‌های ایران تردد می‌کند ما را به یاد برخی شرکت‌های مواد غذایی می‌اندازد. آنها کالای مشکل‌دار و حتی تاریخ‌گذشته خود را از سوپری‌ها تحویل می‌گیرند و نمی‌دانیم چه می‌کنند. گاهی فکر می‌کنیم خودروسازان چینی هم مانند این تولیدکنندگان، ماشین‌های مورد دار را از خریداران پس گرفته و برای ما می‌فرستند!

البته که این یک توهم است و فقط یک ذهن مریض می‌تواند چنین تصوری کند. مطمئن باشید چین با کشور دوست و بردار خود چنین کاری نخواهد کرد. او بادقت و ظرافت هرچه‌تمام‌تر خودروهای لوکس و به‌روز خود را روانۀ بازار ایران می‌کند و لحظه‌به‌لحظه پیگیر خدمات پس از فروش آن است.

هر بار زنگ می‌زنند و از خریدار می‌پرسند که آیا مشکلی دارد یا نه؟ آیا از خودرو راضی است یا نه؟ متأسفانه از آن‌جایی که ما مردم زیان چینی بلد نیستیم متوجه حرف آنها نمی‌شویم و فکر می‌کنیم خودروی چینی خدمات و قطعات ندارد! معلوم است که دارد، منتها به زبان‌اصلی! معلوم است که شما می‌توانید با خیال راحت به چین سفر کنید و هر قطعه‌ای که دلتان خواست را از آن جا بخرید!

به نظرمان حالا که این‌قدر ما و خودروسازان چینی به هم نزدیک شده‌ایم و بیشتر از کشور چین، کشور ما خودروی چینی دارد، شرکت‌های خودروسازی موردنظر را کلاً به ایران منتقل کنید. نگران غرور ملی ما نباشید. مسئولان کاملاً می‌دانند چطور این غرور را حفظ کنند.

درعین‌حال که ممکن است یک روز از خواب بلند شویم و ببینیم قیافه‌مان هم شبیه به چینی‌های دست‌دوم شده است، ولی باز هم از زبان مسئولان می‌شنویم که کشوری خودکفا، مستقل و قدرتمند هستیم.

بله. ما کشوری هستیم که محتاج هیچ قدرتی نیست و روی پای خودش ایستاده است!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا