بورس و عرضه های آبشاری

  کد خبر: 0707992889

مسعود وطنخواه

عصر اقتصاد: دور از اغراق نیست اگر امروز (۲ دی ماه) را روزی خاص در بازار سرمایه بنامیم. عبور از سطح ۳۶۰ هزار واحد سبب افزایش تقاضای فروش شد، اما به تدریج با حضور خریداران دوباره روند صعودی شکل گرفت. به بیانی دیگر روزجاری ایستادگی بورس و عرضه های آبشاری را شاهد بودیم.

شاخص کل بورس در نیمه اول روز جاری ( دوشنبه) با حدود ۶ هزار و ۵۰۰ واحد با عبور از مقاومت ۳۶۰ هزار واحدی وارد سطح ۳۶۳ هزار و ۲۴۲ واحد شد. عبور از مقاومت ۳۶۰ هزار واحدی سبب تداعی احتمال ایجاد حباب نزد سرمایه گذاران شد که همین امر و گمانه زنی های تکنیکالست ها در چند روز گذشته، فعالان بازار سرمایه را برای جلوگیری از زیان مجاب کرد به عرضه و شناسایی سود اقدام کنند.

حجم عرضه ها به حدی بود که در تعدادی از نمادها، نه تنها صف های خرید چند ده میلیونی عرضه شد؛ بلکه این شرکت ها پس از عبور از قیمت صفر، قیمت های منفی را نیز تجربه کردند. با اوصاف گفته شده و در حالی که تعداد کثیری از نمادها لباس قرمز بر تن کرده بودند در یک ساعت پایانی حضور خریداران قدرتمند باردیگر حال و هوای بورس را تغییر داد به طوری که روند قیمتی نمادها دوباره صعودی و حتی تعدادی از شرکت ها در پایان وقت معاملات صف های خرید را دوباره تجربه کردند.

ایستادگی بورس در برابر عرضه های آبشاری فروشندگان در حالی محقق شد؛ که امروز برای اولین بار  ورود ارزش معاملات به بالای ۳۳ هزار میلیارد ریال را شاهد بودیم. رقمی که در حد خود یک رکورد محسوب شده و نشان دهنده بزرگ شدن بازار سرمایه است. با توجه به رشد ۱۰ برابری درآمدهای دولت از محل بودجه سال ۹۹، بنظر می رسد بازار سرمایه ما در حال پوست اندازی و دگردیسی جدیدی است و با ادامه این روند و صیانت از شاکله بورس همراه با شفافیت بیشتر ارائه اطلاعات می توان به بازاری کارا امیدوار بود.  فراموش نکنیم در کشورهای توسعه یافته معمولا بازار سرمایه محل جذب نقدینگی است موردی که متاسفانه در کشور ما مغفول مانده است.

در ادامه برای تصمیم گیری فعالان بازار جداول شاخص های بورس، بیشترین استقبال حقیقی ها (پول هوشمند)، سهام خریداری شده با حجم بالاتر از ۴۰ میلیون سهم توسط حقیقی، برترین گروه های صنعت و… آمده است.

شاخص ها:

شاخص ها نمایانگر چگونگی نوسانات گروه های موجود در بورس هستند که به نوعی نشان دهنده اقبال فعالان بورس به یک گروه است.

جدول بازدهی ۵۵ شاخص موجود در بورس را نشان می دهد که رتبه اول بازدهی شاخص ها امروز به محصولات چوبی تعلق گرفت.

بیشترین استقبال حقیقی ها (پول هوشمند):

میزان اقبال معامله گران حقیقی (پول هوشمند) از نمادها یکی از مواردی است که امروزه مورد استفاده گروهی از فعالان بازار سرمایه قرار می گیرد این گروه بر این باورند که افزایش حجم و ارزش ریالی معاملات به نوعی نشان دهنده حرکت سیال نقدینگی است لازم به ذکر است از این ورود و خروج نقدینگی به پول هوشمند نیز تعبیر می شود.

 

سهام خریداری شده با حجم بالاتر از ۴۰ میلیون سهم توسط حقیقی:

این جدول معاملات نمادهای با حجم های بالاتر از ۴۰ میلیون سهم توسط حقیقی ها است که به نوعی تمایل حقیقی ها را با حجم های بالا در  نمادهای بورس را نشان می دهد.

برترین گروه های صنعت:

رتبه اول برترین ارزش معاملات گروه های صنعت امروز با ۳ هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال در حالی به خودرو تعلق گرفت که رتبه اول ارزش معاملات روز گذشته نیز به همین گروه اختصاص داشت.

برترین گروه های صنعت: جدولی است که در آن بیشترین گروه های موجود در بورس به همراه میزان ارزش معاملات آورده شده است وجود ستون مرتب بودن صعودی ارزش معاملات  نشان دهنده رتبه و ستون درصد از کل ارزش معاملات گویای میزان حجم آن صنعت است.

 

خروج نقدینگی (معکوس ورود پول هوشمند):

بر خلاف جدول ورود پول هوشمند که به نوعی نشان دهنده حضور پرقدرت خریداران حقیقی در حجم بالا و تعداد کم است. جدول خروج نقدینگی نشان دهنده خروج فروشندگان با حجم های بالا و تعداد اندک است به عبارت دیگر رابطه تعداد و حجم خریداران معکوس است یعنی اگر فرض کنیم که خریداران هوشمند که دارای سرمایه های بالا هستند وقتی وارد سهمی می شوند در واقع به دلیل تعداد کدهای این گروه کاهش اما حجم معاملات افزایش پیدا می کند که همین امر می تواند یکی از معیارهای تصمیم گیری برای فعالان بازار سرمایه واقع شود.

جدول خروج نقدینگی معکوس ورود پول هوشمند است و اکثر سهام این گروه یا با صف فروش همراه است یا با حمایت خوب حقوقی ها

خروج از نسخه موبایل