تأثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین بر قیمت طلا

  کد خبر: 08120071812

ترجمه: محمود نواب مطلق

از روز پنجشنبه ۲۴ فوریه(۵اسفند) پس از آغاز حملات نظامی روسیه به اوکراین قیمت هر اونس طلا کمی بالاتر از قیمت سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸) به ۱۹۷۴دلار رسید.

پرداختن به دلایل این افزایش قیمت امری ضروریست و از اهمیت حمله نظامی نباید کمتر تلقی شود. گرچه برخی ممکن است این کار را بیهوده پندارند.

به هرحال طلا  به عنوان فلزی که هرگز زنگ نمی ‎زند همواره تنها پناهگاه سرمایه ‎گذاران بوده است. ناگهانی بودن این رویداد مانع از عکس‎ العمل فوری قیمت این فلز گرانبها نشد.

پنجشنبه ۲۴ فوریه(۵اسفند) صبح قیمت آن افزایش یافت و به ۱۹۷۴دلار(۱۷۶۰یورو) در هر اونس رسید.

کمی بالاتر از قیمت ماه سپتامبر۲۰۲۰(شهریور۱۳۹۸). سپس به تدریج قیمت آن فرود آمد درست مانند فرودآمدن قوای نظامی روسیه در اوکراین.

همانطور که دست‎اندرکاران این فلز گرانبها از ترازوی مخصوص توزین طلا  که بسیار ظریف است استفاده می‎کنند؛ سرمایه‎گذاران نیز باید در محاسبات منافع خود بسیار دقت کنند.

عواقب این حمله نظامی، تأثیر تحریم‎های اروپا و آمریکا برضد مسکو در اقتصاد جهانی و همچنین تحولات سیاست‎ های پولی آمریکا با بالابردن نرخ بهره در بانک‎ هایش از ماه مارس (نیمه اسفند) همه باید در این محاسبات ملاحظه شوند.

نتیجه همه این رخدادها افزایش قیمت طلا تا ۱۹۰۰ دلار در هر اونس می‎ شود. رقمی نزدیک به آستانه ۲۰۰۰ دلاری در ماه اوت سال۲۰۲۰( مرداد۱۳۹۹) در اوج همه ‎گیری کرونا.

البته افزایش قیمت طلا در مقابل افزایش قیمت دانه‎های طلایی گندم رکورد شایانی نزد. در نمیروز پنجشنبه ۲۴ فوریه(۵اسفند) قیمت هر تن گندم در بازاربورس اروپایی « اُرونکست» به بالاترین حد خود یعنی ۳۴۴ یورو در هر تن رسید. گرچه در پایان روز قیمت آن به ۳۱۶ یورو در هر تن کاهش یافت.

روز جمعه۲۵فوریه(۶اسفند) کی‎یف در حالت آماده باش بود و تا حدی از تنش‎ها در بازار کاسته شد. همین امر منجربه کاهش قیمت گندم به میزان اندکی شد. گرچه همین مقدار نیز هنوز خیلی بالاست.

کلزا نیز مانند گندم به بالاترین حد خود رسید و سپس کمی فروکش کرد. روغن آفتابگردان که اوکراین به تنهایی نیمی از بازارجهانی آن را در اختیار دارد در خطر اختلال جدی قرارگرفت و این امر می‎تواند سایر بازارها را تا حد زیادی به چالش بکشاند.

روغن نخل هم رکوردی نو به دست آورد و از مرز ۶۰۰۰رینگیت(۲۷۴یورو) در هر تن در بازاربورس کوآلالامپور در مالزی گذشت.

گندم، ذرت، کلزا و آفتابگردان طلاهای مزارع کشاورزی هستند که منظره زرد رنگی به آنها می‎دهند. آیا این طلاهای زردرنگ مزارع به کیک زرد تبدیل خواهند شد؟ غلات زرد رنگ طلایی برای غلات‎کاران فرانسوی اهمیت به سزایی دارند.

ثبات قیمت آنها منجر به آرامش خیال آنها می‎ شود. اما همه ماجرا این نیست. قیمت کود نیز به تبع افزایش قیمت گاز افزایش یافته است و دغدغه ‎ای  در خور توجه برای دامداران فرانسوی به وجود آورده است.

همه نگرانی آنها سیرکردن شکم دام‎ هایشان با همین قبیل غلات طلایی است.

منبع:لوموند

خروج از نسخه موبایل