تأثیر واقعی گرمای شدید بر اقتصاد

  کد خبر: 27040191857

به دلیل صدمات ناشی از گرمای شدید بر سلامتی معمولا تأثیر آن بر اقتصاد اغلب ناشناخته باقی می‌ماند. موج گرمای شدیدی که چند روزیست فرانسه را در نوردیده، عواقب سنگینی برای اقتصاد فرانسه خواهد داشت. موج شدید گرما، بارانی از هزینه‌ها رابر اقتصاد فرانسه تحمیل کرده است.

این عبارتیست که برای میزان اثرات ناگوار شدت گرما بر اقتصاد فرانسه استفاده می‌شود. به همین منظور بخش دولتی سلامت در فرانسه به بررسی اثرات گرمای شدید بر اقتصاد این کشور پرداخته است. موارد متعددی از بررسی‌های انجام شده به وسیله آژانس ملی بهداشت فرانسه در دوسال گذشته منتشر شده‌است که محتویات آنها به صورت مستمر به روز رسانی شده‌اند.

اغلب کارشناسان اقتصادی و بهداشتی در این بررسیها جدی گرفتن تأثیر گرمای شدید بر اقتصاد فرانسه را مورد توجه قرار داده‌اند. همگی بر این باورند که اقتصاد کاملا تحت تأثیر این پدیده کند می‌شود.

«اُلیویه شانِل» یکی از مدیران برجسته مرکزتحقیقات ملی فرانسه در این خصوص معتقد است:«سهل انگاری در مورد مؤثردانستندوره‌های گرمای شدید بر اقتصاد یکی از دامهای اساسی و خطرناک در مبارزه با گرمایش اقلیمی است».

براساس مطالعات انجام شده به وسیله این کارشناسان در سازمانهای بهداشت عمومی فرانسه دوره‌های گرمای شدید د این کشور بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰(۱۳۹۴تا ۱۳۹۹) رقمی معادل ۲۲ تا ۳۷ میلیارد یورو هزینه دربر داشته‌است.

این هزینه‌ها شامل هزینه‌های درمانی، پزشکی و همچنین کندشدن روند فعالیت‌های اقتصادی و کم‌توان‌ترشدن نیروی‌انسانی  بوده‌است. به عقیده آنها موضوع کم‌توان شدن نیروی‌کار اثرات قابل توجهی بر کند‌شدن روند فعالیتهای اقتصادی- اجتماعی می‌گذارد.

تأثیرکم‌توان شدن نیروی‌انسانی بر اقتصاد  در زمینه‌های گوناگون جسمانی و روانی بررسی شده‌اند. در‌زمینه جسمانی امور مربوط به لغو بسیاری از فعالیتها و رخدادهای ورزشی و غیرورزشی و در زمینه روانی، آثار گرمای شدید بر خستگی، گرفتگی عضلات و کاهش توانایی‌های شناختیبیشتر بررسی شده‌اند.

گرمای شدید هوا بر ریل‌های راه‌آهن نیز تأثیرمنفی دارد و منجربه تعطیلی فعالیتهای آنها می‌شود. این امرمنجر به ازهم پاشیدگی اجتماعی و طولانی‌تر شدن مدت زمان مورد نیازبرای رسیدن به ارزش‌های اقتصادی می‌شود.

میزان هزینه‌های تحمیلی در دوره‌های افزایش شدید گرما به ازای هرفرد ۸۱۴ یورو برآورد شده‌است. عمده این هزینه‌ها ناشی از صدماتی‌ست که به کارایی افراد به این دلیل وارد می‌شود.

گرمای شدید به مقدار قابل توجهی بر بهره‌وری‌کار نیز تأثیر واقعی می‌گذارد. براساس نظرات سازمان بین‌المللی کار یک کارگر در شرایط کاری بالاتر از ۳۳ درجه سانتیگراد حدود نیمی از توانایی خود را از دست می‌دهد.

«اُلیویه شانِل» می‌گوید:« تولیدات کشاورزی درسال جاری نیز از گرمای شدید به نحوی قوی متأثر خواهند‌شد». سازمان هواشناسی فرانسه تا آخر ماه جولای(دهه اول مرداد) به هیچ عنوان بارش باران و وقوع توفان پیش‌بینی نمی‌کند و خشکسالی نیز تشدید خواهد‌ شد.

براساس اطلاعات صندوق مرکزی بیمه اتکایی خشکسالی در کل سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) هزینه‌ای بالغ بر یک تا یک میلیارد و دویست میلیون یورو دربرداشته‌است.

مجلس سنای فرانسه نیز به بررسی اثرات گرمای شدید بر اقتصاد این کشور پرداخته‌است. مجلس سنا در بررسی دوره گرمای شدید سال ۲۰۰۳(۱۳۸۲) به این نتیجه رسید که ۱/۰ تا ۲/۰ واحد از تولید ناخالص داخلی فرانسه معادل ۲ تا ۵/۴ میلیارد یورو در کل سال براثر این گرما کاهش یافته‌است. آیا فرانسه در حال حاضر نیز چنین بحرانی پیش‌رو دارد؟

بررسی زیرساختها علامتهای خوبی نشان نمی‌دهند. بیمارستانها با بحران کمبود نیروی‌کار مواجهند. نیروی انسانی که باید از بیماران گرمای شدید و کووید ۱۹ همزمان مراقبت کند. البته کارشناسان براین باورند که شدت گرمای امسال با احتمال کمی خسارتهای بیشتری از گرمای سال ۲۰۰۳(۱۳۸۲) داشته باشد.

در آنسال موجی از مرگ‌ومیر افراد آسیب‌پذیر به راه افتاد. به همین منظور طرح ملی مقابله با گرمای شدید درآن سال به تصویب رسید و مردم را با شیوه‌های مقابله و محدود‌تر کردن اثرات سوء آن آشنا ساخت.

بنابراین در هر تابستان استفاده از شیوه نامه‌های بهداشتی این طرح تا حد زیادی از میزان مرگ‌ومیر کاسته است. آمار افراد جانباخته  به دلیل موج شدید گرما از ۱۵۲۰۹ نفر در سال ۲۰۰۳(۱۳۸۲) به ۱۴۶۲ نفردر سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) رسید.

منبع: فیگارو

خروج از نسخه موبایل