تجدید اتحاد رنو و نیسان پس از پنج سال وقفه

  کد خبر: 181101120072

رنو، نیسان و میتسوبیشی دوشنبه ۶ فوریه (۱۷بهمن) اتحاد جدیدشان را در لندن جشن گرفتند. خودروسازان فرانسوی و ژاپنی پس از سالها اختلاف نظر در این اتحاد سرانجام هر یک از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و پیمان جدیدی با یکدیگر بستند.

بر این‌ اساس اولویت برمنافع اقتصادی برای طرفین درنظر گرفته شده‌است.

نظام تفکیک مالکیت برای دوطرف رضایتبخش بوده و سرانجام پس از هفته‌ها بحثها و مذاکرات پیچیده میتسوبیشی نیز به این اتحاد اضافه شد.

اتحادی که در لندن طی مراسمی گرامی داشته شد. پس از مدت های طولانی که از دوران «گُزن» مدیرعامل قبلی این اتحاد می‌گذرد برای اولین مدیران این سه خودورساز در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه تحلیلگران مالی شرکت کردند.

دراین جلسه«لوکادُمِئو» مدیرعامل رنو، «ژان دُمینیک سِنار» رئیس هیئت‌مدیره آن، «ماکُتو یوشیدا» مدیرعامل نیسان و «تاکائُو کاتو» مدیرعامل میتسوبیشی حضور داشتند.

برخلاف رویه معمول درسال ۲۰۱۸ (۱۳۹۶)، زمانی که مدیرعامل قبلی رنو-نیسان بازداشت شد دراین جلسه هیچ مطلبی درخصوص اهداف فروش‌ جهانی، گردش مالی ویا مسائل مالی  ناشی از هم‌افزایی اعلام نشد.

یک مقام آگاه از وضعیت این اتحاد اعلام کرد: «میلیاردها یورویی که به عنوان منافع این اتحاد درگذشته عنوان می‌شد هرگز محقق نشد. درموقعیت فعلی ما بیشتر درمورد برنامه‌های عملیاتی درسطوح مدیران به گفتگو می‌پردازیم.»

با اینحال ازبرخی ارقام دراین جلسه سخن به‌میان آمد اما هیچکدام درحد ۱۰ میلیارد یورویی که « کارلوس گُزن» مدیرعامل قبلی این اتحاد برای سالهای ۲۰۲۲-۲۰۲۳( ۱۴۰۱-۱۴۰۲) پیش‌بینی می‌کرد؛ نبودند.

ارقام مطرح شده درحد منافع بین چند صدمیلیون تا حداکثر یک میلیارد یورو برای هریک از اعضای اتحاد بودند. براساس مفاد اتحاد قبلی که ازسال ۱۹۹۹ (۱۳۷۷) آغاز و در سال ۲۰۰۲(۱۳۸۰) اصلاح شد رنوی فرانسوی ۴۳.۴ درصد ازسهام نیسان و خودروساز ژاپنی ۱۵ درصد از سهام رنو را بدون هیچگونه حقی در اختیار داشتند.

در قراردادجدید اتحاد، هریک از طرفین ۱۵درصد از سهام یگدیگر را با حق رأی طی یک دوره ۱۵ساله در اختیار خواهند داشت. این قرارداد جدید  درچهارمین سه ماهه سال ۲۰۲۳(سومین سه ماهه سال ۱۴۰۲) عملیاتی می‌شود.

۴/۲۸ درصد باقی مانده سهام رنو در نیسان دریک صندوق امانت نگهداری می‌شود. براساس مفاد اتحاد جدید دیگر هدف تکثیر مراکز تولید به سبک تویوتا و فولکس واگن نیست. هدف استفاده از سرمایه گذاریهای مشترک درنقاط مختلف جهان به صورت پیمانکاری و درطرحهای عملیاتی‌ست.

یک منبع آگاه در رنو درخصوص اتحاد جدید می‌گوید:«شیوه مدیریت متمرکز سال۲۰۲۰(۱۳۹۸) کنار گذاشته شد.» در این شیوه به هرکس یک بخش از جهان تحویل می‌شد و فناوری خاصی درآن اعمال می‌شد که اینها برای سایرنقاط به عنوان مرجع بودند.

ما با نیسان روی پنج تا ده برنامه کار می‌کنیم. بیشتر آنها بعد از سال ۲۰۲۵( ۱۴۰۴) ثمر خواهند داد. هریک از این برنامه ها با استفاده از امکانات موجود طرفین درنقاط مختلف جهان عملیاتی می‌شوند.

به عنوان مثال کارخانه‌ای که رنو در هند و یا نیسان درشهر«شِنه» هند دارند. خودروهایی با قیمت نازل مناسب بازارهای محلی و صادرات دراین کارخانه ها تولید خواهند‌شد.  درآمریکای لاتین نیز که رنو سالهای طولانیست حضوردارد این کار انجام می‌شود.

نیسان نیز در کارخانه های رنو در آرژانتین محصولات جدیدی تولید می‌کند. درمقابل رنو نیز از کارخانه نیسان در مکزیک استفاده می‌کند و درآن خودرو تولید می‌کند. این‌دو خودروساز درهند و آرژانتین و اروپا برنامه‌های تولید خودروهای برقی شهری خودرا نیز توسعه می‌دهند.

براین اساس میتسوبیشی و نیسان در برنامه«آمپِر» رنو برای تولید خودورهای برقی مشارکت خواهند کرد. ایندو بدین ترتیب از مشتریان مجموعه های تولیدی رنو در زمینه تولید خودروردوگانه سوز برقی-گرمایشی خواهند شد.

در این مسیر می‌توانند باتریهای خشک تولید کنند. نیسان دراین زمینه پیشتازاست. بدین ترتیب هریک می‌توانند از امکانات دیگری به نحواحسن برای پیشبرد اهداف مستقل خود و همچنین اهداف اتحادشان بهره‌برداری کنند.

منبع: فیگارو

خروج از نسخه موبایل