کد خبر: 24120074800
جهان

تخصیص اعتبار برای مبارزه با آلودگی مواد پلاستیکی

«لورا پُآنو» مدیر بخش پلاستیک شرکت مشاوره ‎ای زیست محیطی «کانتیس» در بخش تریبون نشریه لوموند به بررسی موضوع آلودگی مواد پلاستیکی پرداخته است.

درخواست او تخصیص اعتباری نظیر اعتبار کربن‎زدایی برای پلاستیک است. موضوع تأثیرات نامطلوب مواد پلاستیکی در آلایندگی محیط زیست، مورد تازه‎ای نیست. گرچه سازمان‎های بین‎المللی با تأخیر به آن ورود کرده ‎اند.

بخش محیط زیست مجمع سازمان ملل متحد از حدود دوهفته پیش روندی را آغاز کرده است که در نهایت منجر به یک معاهده بین‎المللی برای مبارزه با آلودگی مواد پلاستیکی خواهد شد.

بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران در «مرکز زیست محیطی اِستُکهُلم» انجام داده‎اند موضوع آلودگی مواد پلاستیکی بسیار جدیست. از سال ۱۹۵۰(۱۳۲۸) تولید مواد شیمیایی ۵۰ برابر شده است و تا سال ۲۰۵۰(۱۴۲۸)  نیز سه برابر خواهد شد.

برای آنکه کُره خاکی بتواند متوازن باقی بماند ۹ مرز مشخص شده است که انسان نباید از آنها عبور کند.

پنجمین مرز که همان تولیدات مواد شیمیایی است، شکسته شده و بشر از آن عبور کرده است. زیرا بشر به مقادیر بسیار زیاد مواد شیمیایی و پلاستیکی تولید می ‎کند و قادر به بازیابی آنها نیست.

برخی از عاملان این امر از جمله بخش کشاورزی و مواد غذایی، صنایع آرایشی و بخش توزیع تحت فشار آئین‎نامه ‎ها و گاهی سازمان‎های امور مصرف‎کنندگان مجبور شده ‎اند اقدامات پیشگیران ه‎ای انجام دهند.

این قبیل اقدامات و همچنین برخی اقدامات داوطلبانه دولت‎ها در این زمینه مناسب و البته برای شرایط کنونی بسیار ناکافی هستند.

به موازات این اقدامات از سوی دولت‎ها، سازمان‎ها و بخش‎ های مختلف، برخی از صحنه ‎گردانان فعال در این زمینه از جمله سازمان صدور گواهینامه‎ های بین‎المللی «وِرا»؛ در ابتکاری برای تولیدکنندگان چارچوب‎ های معینی را مشخص کرده‎اند تا به آلایندگی مواد پلاستیکی خاتمه دهند.

مدتیست موضوع « اعتبار پلاستیک» مطرح شده است. البته چندان رسانه‎ای نشده ولی نکته‎ای اساسی به نظر می‎رسد. اختصاص این اعتبار مانند اعتبار کربن زدایی برای پلاستیک‎زدایی در نظر گرفته شده است.

بر این اساس به میزان مواد شیمیایی تولید شده به همان مقدار ضایعات این مواد باید جمع‎آوری و بازیابی شوند. برای اجرای این کار شعاری نیز پیش‎بینی شده است. اجرای«سه عمل مقدس: اندازه ‎گیری، کاهش، جبران».

با این اقدام می‎توان بودجه ‎های مورد نیاز برای جمع‎آوری و بازیابی ضایعات مواد شیمیایی و به ویژه پلاستیک را در کشورهای آسیایی و آفریقایی که بیشترین میزان این قبیل تولیدات را دارند؛ فراهم کرد.

همانگونه که در اعتبارات کربن‎زدایی مواردی از تخلفات مشاهده می‎شد در این زمینه هم این امکان وجود دارد که باید مراقب آن بود.

مؤسساتی هستند که ممکن است به نام پلاستیک‎زدایی این اعتبارات را دریافت کنند ولی هیچ اقدامی در این جهت نکنند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا