کد خبر: 310303163458
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدنمدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

تداوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای همراه با تولید محصولات دارای ارزش افزوده

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: در سال ۱۴۰۲ علی‌رغم کمبود انرژی، تسریع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش تولید محصولات دارای ارزش افزوده را در دستور کار قرار دادیم و امیدوار هستیم این طرح‌ها تا ابتدای سال آینده به بهره‌برداری برسند تا شاهد قطع وابستگی فولاد هرمزگان به خرید آهن اسفنجی و افزایش سودآوری باشیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، عطاالله معروفخانی در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به شرایط سخت آب و هوایی استان هرمزگان، بیان کرد: طی دو سال گذشته بحث انرژی کل صنعت کشور را تحت تاثیر قرار داده است و صنعت فولاد نیز از این موضوع تاثیر منفی گرفته است. سال گذشته با قطعی‌های متعددی برق در تابستان و گاز در زمستان مواجه شدیم به ویژه فولاد هرمزگان در استان هرمزگان که جزو استان‌های کمتر توسعه یافته و با شرایط آب و هوایی گرم واقع شده است.

وی افزود: در سال گذشته ۵۵ روز قطعی برق را تجربه کردیم و حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان از قطعی برق گاز دچار زیان شدیم. امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی که دولت در حوزه زیرساخت انرژی آغاز کرده بتوانیم در آینده این مشکلات را پشت سر بگذاریم و با تمام توان محصول تولید کنیم. در شرایط کنونی نیز چند روزی است با محدودیت برق مواجه شده‌ایم و روزها در ساعات اوج مصرف نمی‌توانیم محصول تولید کنیم. همکاران سختکوش ما در فولاد هرمزگان تلاش می‌کنند تا در مواقعی که برق وصل است، با نهایت توان خود محصول تولید کنند. امیدواریم این مشکلات برطرف شوند.

دومین عرضه‌کننده تختال کشور هستیم

معروفخانی با اشاره به جایگاه شرکت در بازار داخلی و جهانی، عنوان کرد: فولاد هرمزگان با توانایی تولید ۱.۵ میلیون تن، یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تختال فولادی در کشور است و بیش از ۱۳ درصد از سهم تولید این محصول در کشور را برعهده دارد. هدف‌گذاری آینده شرکت، تولید محصولات کیفی ویژه نظیر اسلب‌های مورد استفاده در تولید ورق‌های API و برخی از فولادهای با استحکام بالا است. همچنین چشم انداز طرح‌های توسعه تعریف شده تا افق ۱۴۰۶ محصول آتی شرکت فولاد هرمزگان ورق گرم خواهد بود. فولاد هرمزگان سهم ۳۰ درصدی از عرضه تختال در بازار داخلی را برعهده دارد و دومین عرضه‌کننده این محصول در کشور است. این شرکت با صادرات بیش از ۷۰۰ هزار تن تختال در سال گذشته سهم دو درصدی از بازار این محصول را در بازارهای جهانی داشته است.

رشد ۵.۵ درصدی تولید آهن اسفنجی علی‌رغم کمبود انرژی

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در سال گذشته در حوزه بهره‌برداری، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید یک میلیون ۳۹۴ هزار تن تختال شدیم و کسب سه رکورد ماهیانه تولید تختال در فروردین، اردیبهشت و آبان ماه سال ۱۴۰۲ و یک رکورد روزانه و نیز رکورد زمان تخلیه تا تخلیه کوره‌ها نشان‌دهنده پویایی شرکت در این حوزه بوده است. همچنین در کنار افزایش کمی تولید با نگاه ویژه به کیفیت محصول در خرداد ماه به رکورد ماهیانه کاهش عیوب گرم به میزان ۰.۳۵ درصد دست یافتیم.

معروفخانی در خصوص دستاوردهای احیا مستقیم اضافه کرد: یک میلیون و ۵۵۳ هزار تن آهن اسفنجی کردیم که در این حوزه ۵.۵ درصد رشد حاصل شده است. از دیگر دستاوردهای احیا مستقیم می‌توان به کاهش نرخ مصرف برق، کاهش نرخ مصرف گاز، تولید ۹۰.۷ درصد از آهن اسفنجی تولیدی با متالیزاسیون بالای ۹۲ درصد و دستیابی به چند رکورد روزانه اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حوزه بهره‌برداری اقداماتی همچون افزایش ظرفیت و کیفیت تولید آب صنعتی با اجرای پروژه اصلاح سیستم پسش تصفیه آب‌شیرین‌کن، کاهش هدر رفت آب صنعتی از طریق بازچرخانی با احداث تصفیه خانه پساب صنعتی، تعویض و ارتقای ظرفیت ترانس کوره قوس الکتریکی شماره ۲ از ۱۲۰MVA به ۱۴۰MVA، انجام تعمیرات سالیانه در واحدهای فولادسازی و احیا مستقیم، بومی سازی ۸۱ کالا شامل قطعات و تجهیزات یدکی و صرفه‌جویی ارزی حاصل از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات یدکی به میزان چهار میلیون و ۸۷ هزار دلار صورت دادیم.

کاهش مصارف انرژی در راستای افزایش بهره‌وری

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه به کاهش مصرف انرژی در شرکت اشاره کرد و گفت: به منظور بهبود مستمر عملکرد انرژی و کاهش خسارات ناشی از محدودیت‌های انرژی اعمال شده، با انجام پروژه‌های بهبود به نتایج قابل توجهی دست یافتیم. به طوری که مصرف انرژی الکتریکی کوره‌های قوس الکتریکی در واحد فولادسازی به میزان یک کیلووات ساعت به ازای هر تن کاهش یافت.

همچنین با انجام پروژه کاهش توقفات اضطراری مصرف ویژه برق واحد احیا مستقیم به میزان ۲.۶ kwh/ton کاهش پیدا کرد. در همین حال انجام پروژه کاهش توقفات اضطراری به کاهش مصرف ویژه گاز طبیعی واحد احیا مستقیم به میزان ۰.۱۸ dri Gj/ton انجامید. در نهایت گواهی‌نامه استاندارد مدیریت انرژی ISO50001-2018 را در ممیزی مراقبتی به طور موفقیت‌آمیز تمدید کردیم.

رشد شاخص‌های فروش در سال ۱۴۰۲

معروفخانی با اشاره به دستاوردهای حوزه فروش، عنوان کرد: فولاد هرمزگان در راستای اهداف استراتژیک «مدیریت بازار داخلی با گرایش به محصولات با ارزش افزوده بالاتر» و «توسعه صادرات به بازارهای جهانی»، به‌طور مداوم همراه با افزایش تولید و شناسایی بازارهای جدید، به دنبال افزایش درآمدهای فروش بوده است.

روند رشد درآمد فروش شرکت مؤید افزایش شاخص‌های فروش و اجرای اثربخش رویکردهای ذکر شده در معیارهای «مشتریان» و «عملیات» است. ضمن اینکه صادرات شرکت نیز علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ و محدودیت‌های تجاری جهانی با اجرای تاکتیک‌های مناسب ارتقا یافته است. از دستاوردهای این حوزه می‌توان به رشد ۲۵ درصدی درآمد فروش، رشد ۳۶ درصدی درآمد فروش بازار داخل، رشد ۱۳ درصدی درآمد فروش بازار صادراتی و رشد ۴۶ درصدی مقدار فروش محصولات ویژه با ارزش افزوده در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.

اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای جهش تولید

وی در ادامه در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ اجرای چهار طرح بزرگ توسعه‌ای را در دستور کار قرار دادیم که در حال حاضر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارند و از برنامه جلوتر هستند. در سال آینده با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان به ویژه پروژه‌های احیا مستقیم یک میلیون و ۷۲۰ هزار تنی ستاره سیمین و خود شرکت، جهش تولید فولاد هرمزگان رقم خواهد خورد. لازم به ذکر است که برای تولید حداکثری در شرایط کنونی ناچار به خرید میزان قابل توجهی آهن اسفنجی هستیم. اما با بهره‌برداری از طرح‌های احیا مستقیم، دیگر شاهد خرید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه اصلی نخواهیم بود که این امر به رشد قابل توجه سودآوری منجر خواهد شد.

توسعه ظرفیت برای ایفای نقش بیشتر در صنعت فولاد

مدیرعامل فولاد هرمزگان در پایان با اشاره به برنامه‌های راهبردی فولاد هرمزگان در زمینه تسریع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، گفت: تسریع در اجرای پروژه احیا مستقیم، نصب تجهیزات واحد دوم اکسیژن، انجام پیگیری‌های لازم جهت تامین مالی پروژه‌های احداث ایستگاه گاز شماره ۲، مخازن ذخیره‌سازی آهن اسفنجی و واحد اکسیژن شماره ۲ در دستور کار ما قرار دارد. ضمن اینکه به دنبال اجرای چهار طرح توسعه‌ای دیگر یعنی توسعه ظرفیت واحد فولادسازی تا ۳.۳ میلیون تن، احداث واحد ریخته‌گری و نورد پیوسته به ظرفیت ۱.۷ میلیون تن، احداث مدول چهارم آهن‌سازی به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن و احداث واحد اکسیژن شماره ۳ هستیم تا نقش و اثرگذاری خود را در توسعه صنعت فولاد کشور بیش از پیش ایفا کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا