کد خبر: 080303161201
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

ترسیم چشم‌انداز سودآور فجهان در مجمع عمومی

زینب غضنفری

مدیرعامل جهان فولاد سیرجان در مجمع عمومی اعلام کرد که ارزش بازار این شرکت از ۲۴ هزار میلیارد تومان به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می دهد بازار فجهان رشد ۴۵ درصدی داشته است.

به گزارش عصر اقتصاد، مجمع عمومی جهان فولاد سیرجان در خرداد ۱۴۰۳ با این ترکیب از سهامداران آغاز شد؛ ۵۱.۱۳ درصد سهام متعلق به شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر، ۳۲.۷۹ درصد متعلق به صندوق بازنشستگی شرکت ملی مس ایران، ۵.۱۲ درصد متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر، ۵ درصد متعلق به گروه مالی کیمیا مس ایرانیان، ۷ دهم درصد متعلق به شرکت گهر انرژی، ۸ دهم درصد متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان، ۳.۲ درصد متعلق به سایر سهامداران است.

علی پور معصومی مدیرعامل جهان فولاد سیرجان در مجمع عمومی شرکت که با حضور ۸۹.۰۳ درصد از سهامداران برگزار شده بود، گفت: در سال گذشته ارزش بازار شرکت از ۲۴ هزار میلیارد تومان به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسید. این آمار نشان می دهد که بازار فجهان رشد ۴۵ درصدی داشته است.

او با تاکید بر اینکه نماد فجهان از ابتدای سال ۱۴ درصد رشد داشته است، افزود: درحالی که شاخص فرابورس از ابتدای سال ۴ درصد رشد داشته و امسال ۱۱ درصد منفی شده است. این موضوع نشان می دهد که نماد فجهان آینده دار است.

وی با بیان اینکه پس از افزایش سرمایه شرکت در سال گذشته ارزش شرکت به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است، تصریح کرد: با وجود افزایش ۳۰ درصدی محدودیت های انرژی شرکت رشد تولید داشته است. به طوری که ۹۳۶ هزار تن آهن اسفنجی تولید داشته است. همچنین ۳۶۵ هزار تن میلگرد تولید شده و رکوردهای تولید در بخش بریکت، احیاء، فولاد سازی و… ثبت شد.

پور معصومی با تاکید بر اینکه سال گذشته ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد شرکت بود ،که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۳ درصد رشد داشته است. همچنین در فروش صادراتی شرکت حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شده که رشدی ۴۲ درصدی داشته است.

مدیرعامل جهان فولاد سیرجان افزود: در بخش فروش میلگرد شرکت ۸۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشدی ۶۰ درصدی داشته است.

وی درباره عملکرد مالی شرکت گفت: سود خالص شرکت ۲۹ هزار میلیارد ریال بوده که حدود ۲۵ درصد رشد داشته است.

پورمعصومی درباره طرح های توسعه شرکت اظهار کرد: طرح احیای ۲ با ظرفیت یک میلیون و پنجاه هزار تن را داریم که با تلاش همکاران با کمتر از ۳۴ ماه وارد فاز بهره‌برداری شده است. در حالی که اکثر پروژه های کشور بیشتر از ۴۰ ماه طول می کشد. همچنین پروژه مگامدول با ظرفیت یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن که هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته است. با تلاش همکاران آخر تابستان امسال به تست‌های سرد می رسد و یک ماهه به بهره‌برداری خواهد رسید و منجر به افزایش سودآوری شرکت شود.

وی با تاکید بر اینکه گواهینامه استاندارد ایزو توسط جهان فولاد سیرجان دریافت شد، افزود: برای نخستین‌بار در جایزه تعالی شرکت کرد و با توجه به پیاده‌سازی سیستم در جهان فولاد سیرجان، تقدیرنامه دو ستاره تعالی دریافت کرد. همچنین شرکت برای نخستین‌بار به عنوان واحد نمونه کشور معرفی و جایزه را از دست رییس‌جمهوری شهید دریافت کردیم، رییس جمهوری که به گفته رهبر معظم انقلاب خستگی‌ناپذیر بود. امیدواریم همچنان در مسیر شهیدان خدمت در مسیر پیشرفت کشور قدم برداریم.

پور معصومی در پایان گفت: شرکت سال گذشته از لیست شرکتهای آلاینده خارج شده است.

در ادامه گزارش عملکرد شرکت جهان فولاد سیرجان بر اساس گزارش هیات مدیرها و همچنین صورت‌های مالی کدال ارائه شده است؛

حاشیه سود خالص ۱۸.۵۵ درصد فجهان

حاشیه سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸.۵۵ درصد و حاشیه سود خالص شرکت حدود ۱۵.۵۷ درصد بوده است. این شرکت سال گذشته ۳۱۶۴ میلیارد تومان سود ناخالص داشته که ۲۷۹۰ میلیارد تومان آن مربوط به سود عملیاتی بوده است. حدود ۲۶۵۷ هزار میلیارد تومان سود خالص عملیاتی داشته که ۴۱۴ میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته بوده است.

همچنین ۴۵.۵ میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه گذاری ثبت کرده است. سود خالص تلفیقی شرکت پس از کسر مالیات شرکت به ۲۹۰۷ میلیارد تومان رسیده است. در مجموع سود خالص شرکت جهان فولاد سیرجان در پایان سال ۳۶۱۰ میلیارد تومان سود انباشته ثبت کرده است. فجهان در پایان مجمع عمومی از ۲۴ تومان سود هر سهم حدود ۶ تومان سود نقدینگی توزیع کرد.

میزان افزایش تولید در شرکت جهان فولاد سیرجان

براساس گزارش منتشره از سوی اتحادیه جهانی، میزان تولید فولاد خام در سال ۲۰۲۳ حدود ۱,۸۸۸٫۴ میلیون تن بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۲ (۱۸۸۸/۵ میلیون تن کاهش چشمگیری نداشته است. در این سال کشورهای چین، هند، ژاپن، آمریکا و روسیه تولیدکنندگان عمده فـولاد بودند. کشور ایران با تولید سالانه ۳۱٫۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ در رتبـه دهـم دنیـا قـرار گرفـتـه اسـت.

شرکت جهان فولاد سیرجان با وجود افزایش محدودیتهای انرژی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سنوات قبل باز هم توانست ۶۵ رکورد کیفی و کمی را به ثبت برساند که مهمترین آنها رکورد سالیانه تولید آهن اسفنجی و نرمه رکورد سالیانه تولید بریکت و رکورد سالیانه تولید میلگرد است.

تولید واقعی آهن اسفنجی و نرمه در سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۳۶,۰۰۵ تن ثبت شده است. در سال ۱۴۰۲ بیشترین تولید ماهیانه در فروردین ماه به میزان ۹۲,۱۵۵ تن و کمترین تولید ماهیانه در شهریور ماه به میزان ۴۷,۴۸۵ تن بود. آهن اسفنجی جایگزین مناسبی برای ضایعات آهن است در نتیجه میتوان با استفاده از این ماده درصد بالایی از مواد اولیه برای فراهم آوردن ذوب مـورد نـیـاز واحدهای فولادسازی را به جای بهره گیری از ضایعات تهیه .نمود یکی از مهمترین کاربردهای آهن اسفنجی در کوره های القائی است.

در کوره های القائی این امکان وجود دارد که نزدیک به ۵۰ درصد آهن اسفنجی را جایگزین قراضه نمود. البته این نکته را در نظر بگیریـد کـه بـرای استفاده از آن در کوره القایی، به دانش فنی و تجربـه نـیـاز است. به علاوه آهن اسفنجی تحول بزرگی در ریخته گری مداوم صنعت فولاد ایجاد کرده است.

همچنین تولید واقعی بریکت در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۳٬۸۲۴ تن بوده است. در سال ۱۴۰۲ بیشترین تولید ماهیانه در اسفند ماه به میزان ۷,۲۲۸ تن و کمترین تولید ماهیانه در مرداد ماه به میزان ۷۸۷ تن بوده است.

این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۲۳.۲۵۷ هزار تن شمش فولاد تولید کرده که حدود ۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۱ است. همچنین عملکرد این شرکت در تولید میلگرد با رشد ۸.۱ درصدی همراه بوده و از ۳۳۷.۶۷۸ هزار تن به ۳۶۵.۰۶۰ هزار تن رسیده است.

جزییات برنامه جهان فولاد سیرجان برای اجرای پروژه ها

اتحادیه فولاد جهان worldsteel) ) برای سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ پیش بینی میکند که در سال ۲۰۲۴ تقاضا با یک رشد ۱٫۷ درصدی به ۱,۷۹۳ میلیون تن برسد همچنین پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۵ تقاضای فولاد بـا یـک رشد ۱٫۲ درصدی به ۱٫۸۱۵ میلیون تن برسد.

شرکت جهان فولاد سیرجان با محوریت تولید انواع مقاطع فولادی طویل ساختمانی با استفاده از تکنولوژی های نوین سرمایه انسانی توانمند و با رعایت الزامات زیست محیطی در جهت خلق ارزش افزوده برای ذینفعان و توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه و کشور فعالیت خود را آغاز کرده است.

چشم انداز افق ۱۴۰۵ این شرکت تبدیل شرکت به یکی از بزرگترین شرکتهای فولادی منطقه و تکمیل کننده زنجیره فولاد در منطقه گل گهر با تولید ۳٫۷ میلیون تن آهن اسفنجی، ۲٫۵ میلیون تن شمش فولادی و ۱٫۳ میلیون تن محصولات نوردی و آلیاژی است.

شرکت جهان فولاد سیرجان در حال حاضـر پـنـج کارخانه فعال احیا به ظرفیت ۹۶۰ هزار تن در سال، ذوب بـه ظرفیت ۱ میلیون تن قابل افزایش به ۱/۲ میلیون (تن در سال کارخانه اکسیژن به ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب در ساعت، بریکت سـازی بـه ظرفیت ۹۲/۰۰۰ تن در سال و میلگـرد بـه ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال دارد و در برنامه های آتی خود احداث ۵ کارخانه دیگر را در دستور کار خود دارد.

جهان فولاد سه واحد احیاء به ظرفیت ۳/۷۶۰ میلیون تن آهن اسفنجی، دو واحد ذوب و ریخته گری به ظرفیت ۲/۵ میلیون تن شمش فولادی و محصولات فولادی آلیاژی و نوردی به ظرفیت ۱٫۳ میلیون تن مطابق شکل زیر خواهد داشت.

ریسک های شرکت جهان فولاد سیرجان

عمده ترین ریسک های شرکت جهان فولاد سیرجان و میزان تأثیر هریک بـر فعالیـت شـرکت عبارتند از:

ریسک نوسانات نرخ که با توجه به نوع محصولات تولیدی و پیش‌بینی سود شرکت در سنوات آتی و پرداخت قسمت اعظم تسهیلات دریافتی سنوات قبل، ریسک نوسانات نرخ بهره کم است.

ریسک نرخ نهاده های تولیدی با وجود نوسانات داخلی و خارجی در سطح عمومی قیمتها و ارتباط مستقیم قیمت مواد اولیه با قیمت فروش محصولات و تأثیرات تورمی ناشی از افزایش نرخ ارز و تورم در بازارهای تأمین نهادهای تولیدی به دلیل ارتباط استراتژیک با شرکت تأمین کننده شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و وابستگی نرخ مواد اولیه خریداری شده و محصول تولید شده این ریسک پایین است.

از این رو ریسک کیفیت محصولات با توجه به تأمین خوراک اولیه کارخانه گندله و کیفیت خوب تأمین آن از سوی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و نظر به اینکه تمامی ماشین آلات کارخانجات شرکت از سوی کشورهای اروپایی تأمین شده ریسکی در این بخش وجود ندارد. اما در شرایط کنونی می توان ادعا کرد بزرگترین ریسک در تولید فولاد سیرجان، همچنین ریسک نوسانات نرخ ارز با توجه به امکان صادرات محصولات و همچنین کمتر بودن واردات از صادرات و دارا بودن مازاد ارزی و پیش بینی مصرف جهانی این ریسک پایین است.

ریسک مربوط به عوامل بین المللی و یا تغییر مقررات دولتی بدون شک مشکلات تحریمها و همچنین تغییر مقررات دولت تأثیر قابل توجهی در موضوع فوق داشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا