تست میدانی آنالایزر تشخیص و اندازه‌گیری ادورانت مصرفی شرکت ملی گاز استان هرمزگان با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت با موفقیت انجام شد

  کد خبر: 31050197566

مراسم راه‌اندازی، نصب و ارزیابی میدانی اولیه آنالایزر تشخیص و اندازه‌گیری ترکیبات ادورانت مصرفی در شرکت ملی گاز ایران با حضور مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان، مسئول پروژه از پژوهشگاه صنعت نفت و گروهی از محققان مرتبط با این پروژه در منطقه پایلوت با موفقیت انجام شد.

دکتر حمیده ثمری جهرمی، مسئول این پروژه با بیان این‌که کارفرما مدیریت پژوهش و فناوری و بهره بردار HSE شرکت گاز استان هرمزگان هستند تصریح کرد: در پایان سال ۱۳۹۹ قرارداد ساخت آنالایزر برای اندازه گیری ترکیبات مرکاپتان موجود در ادورانت‌ تجاری مصرفی (Spotleak1007) شرکت گاز استان هرمزگان منعقد گردید.

وی ادامه داد: پس از پیشرفت ۵۰ درصدی این پروژه ، شرکت ملی گاز پیشنهاد داد آنالایزر ساخته شده علاوه بر تشخیص ادورانت مصرفی شرکت گاز استان هرمزگان قابلیت تشخیص و اندازه گیری دیگر ادورانت‌های شرکت ملی گاز را در مناطق مختلف داشته باشد.

ایشان به فاز تکمیلی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته مقرر شد قرارداد جدیدی مبنی بر تشخیص ۴ ادورانت دیگر با شرکت گاز استان هرمزگان صورت پذیرد که این امر با حمایت همه جانبه کارفرمای محترم در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در حاشیه نمایشگاه نفت تهران انجام شد.

مسئول این پروژه به ساخت و تکمیل دستگاه آنالایزر از سوی محققان پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: کار این دستگاه بر پایه فناوری اپتیک (Optic UV) است و خوشبختانه طراحی و ساخت آن نیز به انجام رسیده است و به منظور جلوگیری از موازی کاری در این زمینه با شرکت دانش بنیان پتروفرزان آپادانا در اجرایی شدن این پروژه همکاری صورت گرفته است.

 وی با بیان اینکه تست میدانی این دستگاه در اواخر مردادماه به درخواست کارفرما در شرکت گاز استان هرمزگان صورت گرفت، افزود: خوشبختانه نتایج حاصل از تست این دستگاه، رضایت کارفرما را نیز به همراه داشت به طوری که دستگاه مورد نظر توانست علاوه بر اندازه گیری میزان کل ادورانت‌ تزریقی  اجزای تشکیل دهنده را به خوبی تشخیص و آنالیز نماید.

جهرمی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۵۰ ایستگاه تقلیل فشار در استان هرمزگان وجود دارد، گفت: با توجه به تعداد بالای ایستگاه‌های تقلیل فشار در این استان نیاز است که آنالایزر‌های بیشتری برای این منطقه در نظر گرفته شود و خوشبختانه با حمایت‌های شرکت ملی گاز ایران تجاری‌سازی این دستگاه نیز به خوبی در حال پیگیری است.

وی افزود: این دستگاه فاقد نمونه ایرانی است و برای ساخت آن از فناوری‌های بسیار جدیدی استفاده شده است و با توجه به نتایج بدست آمده آزمایشگاهی و میدانی می‌توان به جرات ادعا کرد که دستگاه مورد نظر از کیفیت منحصر به فردی نسبت به نمونه‌های خارجی برخوردار است.

جهرمی به تفاوت دستگاه ساخت داخل و نمونه خارجی آن اشاره کرد و گفت: دستگاهی که توسط شرکت‌های خارجی ساخته شده است به دلیل آن‌که بخش مانیتورینگ و واکنش آن در یک محفظه قرار دارند از ایمنی بسیار پایینی برخوردار است در حالی که در نمونه ساخت داخل این دو بخش مجزا می‌باشند و تمام ارتباطات با استفاده از فیبر نوری انجام می‌شود و برهمین اساس دارای سطح امنیتی بالاتری نسبت به نمونه خارجی است.

مسئول این پروژه به ارزش افزوده‌ای که این دستگاه فراهم می‌کند نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه نمونه‌های وارداتی متناسب با شرایط بومی منطقه مورد نظر نمی‌باشند ولی با این وجود استفاده از آن‌ها مبلغ بالایی را برای مصرف کننده در بر دارد و این درحالی است‌که با داشتن دانش فنی ساخت این دستگاه می‌توان از خروج قابل توجهی ارز از کشور به خوبی جلوگیری کرد.

وی قابلیت انتخاب گزینی میان ترکیبات مرکپاتان موجود در ادورانت را از دیگر مزایای این دستگاه بومی دانست و گفت: نرم افزار این دستگاه بصورت بومی طراحی شده است و از قابلیت پشتیبانی بسیار بالایی نیز برخوردار است.

ایشان در همین راستا تصریح کرد:  با توجه به آنکه در گذشته دستگاه اندازه‌گیری ادورانت وجود نداشته است، شرکت گاز  می‌بایست ادورانت زیادی را برای بودار کردن گاز مصرفی تزریق نماید و این امر درحالی است که با طراحی این دستگاه از تزریق بیش از حد ادورانت می‌توان جلوگیری کرد و این امر بهینه‌سازی مصرف انرژی را نیز به همراه خواهد داشت.

جهرمی با بیان این‌ که این دستگاه به دلیل بومی بودن از گارانتی معتبری برخوردار است، تصریح کرد: بسیاری از نمونه‌های خارجی در ایستگاه‌های تقلیل فشار هم‌اکنون نصب شده‌اند ولی به دلیل خرابی و مشکلات پیش آمده از سرویس خارج شده‌اند و شرکت‌های سازنده تعمیرات آن‌ها‌ را بر عهده نمی‌گیرند ولی نمونه‌هایی که توسط پژوهشگاه صنعت نفت ساخته می‌شود از پشتیبانی فنی کامل برخوردار است.

ایشان قابلیت استفاده از راه دور را یکی دیگر از مزایای این دستگاه برشمرد و گفت: این دستگاه را می‌توان در ایستگاه تقلیل فشار نصب کرد و کاربران از محل کار خود و یا حتی در منزل به صورت راه دور و برخط فعالیت آن را رصد نمایند.

خروج از نسخه موبایل